شناسهٔ خبر: 166114 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بودجه نقطه ضعف اصلی دولت در جنگ اقتصادی است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه ضعف اصلی در جنگ اقتصادی، مدیریت بودجه است که باید از روز اول به آن رسیدگی می‌شد که با کم کاری و کاهلی دولت تا کنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش«نماینده» محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست مقاوم سازی و بازدارندگی و پیروزی در جنگ اقتصادی گفت: اولین نکته حائز اهمیت وضعیت پیش رو از انتخابات آمریکا است که اگر پیگیری نشود مشکل‌ساز خواهد شد.

وی افزود، یکی از پیش بینی‌ها برمبنای برگشت به مذاکرات در صورت پیروزی دموکرات‌ها است که می‌تواند توجه به توانمندی‌های داخلی را در مسیر جدیدی قرار دهد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه هرگونه اتفاقی در انتخابات آمریکا باید در حوزه اقتصادی ما بی نتیجه باشد، گفت: ما باید در راستای اقتصاد درون‌زا حرکت کنیم. اقدامات خارجی موضوعی است که دولت فعلی آن را امتحان کرده است که شاهد نتایج آن نیز بوده‌ایم، بنابراین دلیلی برای تغییر رویکرد مجدد به سمت عوامل خارجی وجود ندارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه تصمیم مجلس در شرایط کنونی براین است که در بازه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تصمیماتی را بگیرد، گفت: با توجه به دستورات مقام معظم رهبری ما بحثهایی را برای دستیابی به راهکارهای مناسب آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود، اولین بحث در اقدامات کوتاه مدت مربوط به معیشت مردم است که با وجود کاهش ارزش پول ملی و آثار تورمی سنگینی را شاهد هستیم. فشار فعلی را می‌تواند به نوعی سنگین ترین فشار در طول تاریخ انقلاب برشمرد.

این نماینده مجلس گفت: از این منظر اقداماتی انجام شده است که از جمله آن طرح حمایت کالاهای معیشت است که برخی مشکلات تکنیکی و در بحث منابع آن وجود دارد که امیدواریم با کمک دولت و شورای نگهبان راهکارهای مناسبی را پیگیری کنیم و راهکارهای کوتاه مدت دیگری را نیز در همین رابطه پیش ببریم تا مشکلات معیشتی مردم تا پایان دولت فعلی بهتر شود. البته پیشبینی ما این است که تا پایان دولت فعلی به دلیل عدم عزم کافی انتظار تغییرات بزرگی را نداریم. با این وجود قصد مجلس این است تا در کوتاه مدت اقدامات این چنینی را جلو ببرد.

پورابراهیمی با تاکید بر نقش متفاوت بازار سرمایه در اقتصاد ایران گفت: بازار سرمایه به عنوان یک بازار اقتصادی به دلیل حضور گسترده مردم تبدیل به یک بازار با نقش اجتماعی و امنیتی نیز شده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد یکی از اقدامات ضروری  مدیریت بازار سرمایه است چرا که به دلیل عدم نظارت و مدیریت اقتصادی مردم احساس ضرر می‌کنند که فضای اجتماعی سنگینی را در جامعه به وجود آورده است.

وی افزود، اهمیت این موضوع از این جهت است که اگر در گذشته چند هزار نفر در بازار سرمایه درگیر بودند اما در حال حاضر چند میلیون نفر که برخی از اقشار پایین جامعه هستند در بازار سرمایه حضور دارند و احساس ضرری که این افراد دارند می‌تواند تاثیرات شدیدی را به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سهام عدالت جاماندگان نیز گفت: موضوع جاماندگان سهام عدالت که در بازار سهام نیز مطرح است در نتیجه تصمیم اشتباه در دهه هشتاد رخ داده است که حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط سهام عدالت دریافت نکردند که باعث تبعیض شده است.

لزا اگر بتوانیم با توجه به مشکلات در تامین منابع سهام، حدود ۱۰ میلیون نفر از افرادی که نیاز بیشتری دارند را سهام‌دار کنیم تا به معیشت آنها کمک کند، می‌تواند اقدام مناسبی در کوتاه مدت باشد.

وی ادامه داد، این طرح در کمیسیون اقتصادی نهایی شده است و آماده ارائه به صحن مجلس می‌باشد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بخشی از منابع شرکتها همچنان در دسترس است که می‌تواند برای تامین منابع جاماندگان مورد استفاده قرار بگیرد.

پورابراهیمی با اشاره به طرح‌های بلند مدت نیز گفت: ما طرح های بلند مدت خود را به برنامه هفتم توسعه معطوف خواهیدم کرد. این برنامه برای بسیار با اهمیت است که در آن به خروجی‌های برنامه ششم توسعه نیز توجه خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بربرنامه‌های میان‌مدت به عنوان راهکار اصلی گفت: در اینجا اصلاح ساختار بودجه در دستورکار قرار دارد.   نقطه ضعف اصلی در جنگ اقتصادی، مدیریت بودجه است که باید از روز اول به آن رسیدگی می‌شد که با کم کاری و کاهلی دولت تا کنون به نتیجه نرسیده است اما اقدامات آن به طور جد در مجلس در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر چه بخشی از مشکلات مربوط به تحریم ها است گفت: اما بخش عمده آن مربوط به نارسایی های داخلی است. تا زمانی که مولفه داخلی که مهمترین آن اصلاح ساختار بودجه است را سازماندهی نکنیم، نمی‌توانیم به شاخص‌های مطلوب اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی افزود، یکی از مولفه‌های مهم در اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام مالیاتی است. پایه‌های مالیاتی جدید یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه است. اولین اقدام در پایه‌های مالیاتی جدید بحث مالیات برعایدی سرمایه است که کمیسیون اقتصادی آماده است با هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گزارش نهایی را خدمت مجلس ارائه کند.

پورابراهیمی در انتها گفت: گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد که معادل مالیاتی که در کشور گرفته می‌شود شاهد فرار مالیاتی هستیم که ضرورت اجرای طرح نظام جامع مالیاتی را نشان می‌دهد.

نظر شما