شناسهٔ خبر: 166098 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بازار سرمایه دوباره قفل در صف های فروش

بورس.jpg تشکیل صف های فروش از ابتدای بازار به دلیل عرضه شرکت های حقوقی می تواند این هشدار را به مسوولین سازمان بورس بدهد که برخی از شرکت های حقوقی از قرار گرفتن در چارچوب های این سازمان سر باز می زنند.

به گزارش «نماینده» بازار سرمایه حال و روز خوبی ندارد. حدود ۳ ماه پیش بود که اصلاح بازار سرمایه شروع شد و این مساله تا امروز ادامه داشته است. هر بار که اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه در حال حرکت به سمت تعادل در بازار و بهتر شدن اوضاع آن است، برخی شرکت های حقوقی ها با گذاشتن سفارشات سنگین در صف های فروش اجازه بهتر شدن اوضاع را نمی دهند.

از دیگر سو، سهامداران حقیقی نیز که اکثر آنها در سال جاری وارد بورس شده اند، بدون آموزش های لازم و بر اساس رفتار هیجانی وارد صف های خرید و فروش می شوند و این مساله نیز بر قرمز پوش شدن بازار سرمایه نیز تاثیر فراوان دارد.

وضعیت امروز بازار سرمایه پس از رشد ۱۷ هزار واحدی بازار در روز گذشته به دو مساله عرضه شرکت های حقوقی و بسته شدن نماد لیدر فرضی بازار ارتباط دارد.


از روز شنبه ۱۰ آبان ماه بر اساس دستوالعمل سازمان بورس، کدهای حقیقی و حقوقی که در زمان پیش گشایش بازار (ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح) در صف های فروش قرار گرفته و قبل از آغاز زمان معاملات این سفارش خود را بردارند، به مدت یک ماه کد بورسی آنها مسدود خواهد شد. البته این مساله برای شرکت های حقوقی با برخی تنبیهات دیگر نیز همراه خواهد بود.


وضعیت بورس در ساعت ۱۱ صبح

کدام کدهای بورسی مسدود شدند؟

طبق شنیده ها طی دیروز و امروز تعداد زیادی کدهای بورسی که به این دستورالعمل پایبند نبوده اند، بسته شده و تا یک ماه دیگر نمی توانند، معامله انجام دهند.

اما نکته قابل توجه در این باره رفتار برخی شرکت های حقوقی وابسته به دولت است که در برخی نمادهای پربیننده اقدام به فروش بالایی کرده و این مساله باعث ترس سهامداران خرد و از بین رفتن صف های خرید و در نهایت تشکیل صف های فروش در اکثر نمادها شده است

این رفتار شرکت های حقوقی در سه ماه گذشته، اعتراض بسیاری از سهامداران حقیقی را به همراه داشته است. نوسان گیری از سهامداران در این مدت با توجه به توانایی این شرکت ها در سفارش گذاری با مقیاس بالا یکی از موضوعات اعتراضی اکثر سهامداران حقیقی بوده است.

طی هفته های گذشته، سفارش فروش تعدادی از همین شرکت های حقوقی باطل شد، اما این مساله هم نتوانست مقابل نوسان گیری این شرکت ها را بگیرد.

لیدری فرضی که بازار را به دنبال خود می‌کشد

در سال ها و ماه های گذشته، برخی از افراد، کانال ها و حتی شرکت های حقوقی برای صنایع مختلف و در نهایت برای بازار یک لیدر فرضی ایجاد کرده اند که این مساله در برخی از برهه ها بازار سرمایه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

این که لیدر بازار به کدام سمت حرکت می کند تا حرکت کلی بازار تعیین شود، یکی از ایرادات اساسی بورس در ماه های گذشته بوده است. اینکه این لیدر بر اساس چه معیارهایی تعیین شده است، مشخص نیست. شرکتی که طی سال های گذشته زیان ده توزیع نکرده است، تبدیل به لیدری فرضی برای بازار شده است.

این مساله ارزندگی نمادها و دلایلی که باید به خرید و فروش سهام مبادرت کرد را از بین می برد. صف فروش لیدر کل بازار را منفی می کند و صف خرید آن، صف های خرید موهوم برای بازار ایجاد می کند. این صف ها در زمان متوقف بودن نماد لیدر نیز به سمت صف های فروش می رود.

سهامداران خرد و جدیدالورود به بورس باید توجه کنند، برای خرید و فروش یک سهم باید به بنیادهای آن توجه ویژه کنند و به صف های خرید و فروش که در یک لحظه جمع می شوند و تبلیغ برخی کانال ها که بیشتر نمادهای خود را معرفی می کنند، نباید باعث شود افراد حاضر در بازار سرمایه به رفتار هیجانی روی بیاورند.

مخاطبین خبرگزاری فارس، در سامانه فارس سوژه های متعددی را در خصوص تخلفات و عدم حمایت شرکت های حقوقی به ثبت رسانده اند. برخی از این سوژه ها عبارتند از «بازی حقوقی‌ها در بازار سرمایه»، «کارشکنی حقوقی‌ها در بورس»، «انتقاد از عملکرد حقوقی‌ها در بورس»، «گلایه از عملکرد حقوقی‌ها در بورس» و «برای جلوگیری از فروش آبشاری حقوقی‌ها قانون وضع شود».

نظر شما