شناسهٔ خبر: 166065 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جزئیات تامین منابع طرح کالاهای اساسی/ دولت با طرح تأمین کالای اساسی یک بام و دو هوا رفتار می‌کند

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در حوزه اقتصادی با طرح تامین کالاهای اساسی مردم با مجلس هماهنگ است و این منبعی که ما برای تأمین کالای اساسی پیشنهاد کردیم دولت نه تنها در حد ۳۰ هزار میلیارد تومان بلکه تقاضای مجوز برای ۸۰ هزار میلیارد تومان داشته است.

به گزارش «نماینده» محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تصویب کلیات طرح تأمین کالاهای اساسی در مجلس، اظهار داشت: ما درباره اصل این طرح ۲ ماه و نیم است که با دولت جلسات مکرر برگزار کرده‌ایم و آقای محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) بر اصل ضرور این طرح حتی بیش از ما تأکید داشتند که ما از فضای اقتصادی به جهت مشکلات معیشتی مردم حمایت کنیم بنابراین در اصل طرح، دولت و مجلس با هم موافق هستند اما در مورد منابع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.  

وی با اشاره به منابع طرح تأمین کالاهای اساسی، افزود: دولت تاکنون در حوزه اوراق مشارکت، دارایی‌ها، دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی مثل سهام با اجازه‌هایی که از شورای سران سه ‌قوه و یا از مجلس گرفته، عملاً فراتر از رقم‌های در بودجه عملیات صورت داده است به عبارتی دولت هم اوراق مشارکت فروخته و هم سهام و دارایی‌ها را.  

زنگنه با تأکید بر اینکه دولت بر ضرورت تأمین کالاهای اساسی اعتقاد دارد، گفت: ما (مجلس) به دولت پیشنهاد کردیم که منابع این طرح (طرح تأمین کالاهای اساسی) را خود دولت تعیین کند و ما نیز به شما کمک می‌کنیم که اگر نیاز به قانون باشد، در مجلس به تصویب برسانیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: یکی از منابعی که آقای پورمحمدی (معاون سازمان برنامه و بودجه) مطرح کرده‌اند و در پشت تریبون صحن مجلس مطرح کردند، فروش دارایی‌های دولت بود.

وی در همین باره می‌گوید که در بند «و» تبصره ۲ بودجه به دولت تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اجازه داده شده است که دارایی‌های خود را بفروشد و آن را صرف بازپرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی و افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان کند.  

زنگنه تأکید کرد: آقای پورمحمدی (معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه در یکی از جلسات صحن علنی مجلس نه تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان، بلکه تقاضای افزایش ۸۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های دولت را داشته‌اند و تأکید داشتند ۵۰ هزار میلیارد تومان  از این ۸۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بابت بدهی و مابقی حقوق بازنشستگان وطرح‌های تملک سرمایه که ۱۰ درصد آنها باقی مانده اختصاص یابد و ۳۰ هزار میلیارد تومان آن نیز برای طرح معیشتی باقی بماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: اینکه الان دولت به گونه ای رفتار و القا کند که این منابع، منابع موهومی است، تصور ما این است که این حرف بیشتر سیاسی است تا یک حرف کارشناسی و اقتصادی.

زنگنه با تاکید بر اینکه دولت با طرح تأمین کالای اساسی یک بام و دو هوا رفتار می‌کند تصریح دارد که دولت از مجلس اجازه میخواهد تا از محل فروش دارایی ها بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی،  بازنشستگان و تامین طرح های تملک سرمایه اختصاص بدهد اما وقتی مجلس تاکید می کند که از همان محل برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف جامعه مقاله ای صورت بگیرد به گونه دیگری رفتار می کند و می‌گوید که سبب تورم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در بهترین شرایط که بورس در اوج بوده است بخشی از سهام‌ شرکت‌های خود و دارایی‌های خود در بورس را فروخته است به عبارتی قیمتی که دولت سهام خود را در بورس فروخته با ارزش واقعی آن شرکت‌ها نزدیک بیش از ۵۰ درصد قیمت واقعی آن بوده است و البته از محل آن نیز توانسته بخشی از کسری بودجه خود را تأمین کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: دولت بارها اذعان کرده و خود آقای رئیس‌جمهور هم تأکید داشتند که وضع بورس خوب است و یک عده از اینکه وضع بورس خوب است ناراحت هستند البته با الفاظ‌های شدیدی منتقدان را مورد تفقد قرار دادند؛ دولتی که در اوج برخی از دارایی‌های خود را فروخته است امروز در قبال مردمی که در معیشت خود دچار سختی هستند وظیفه دارد و باید به کمک مردم بیاید. سود دولت از بورس که قرار نیست به یک سازمان، مجلس و یا جای دیگری داده شود بلکه باید به جیب خود مردم برگردد.  

وی تأکید کرد: منابعی که ما در طرح تأمین کالاهای اساسی آوردیم منابع موهوم نیست و ایجاد تورم نیز نمی‌کند چون دولت یک اموال و دارایی را واگذار می‌کند و در قبال این وا گذاری نقدینگی را از جامعه جمع می‌کند و جمع کردن این نقدینگی در جهت خرید کالا توسط مردم هزینه می‌شود اما قطعا هر اتفاقی که بیفتد در تورم تأثیر خواهد داشت.  

زنگنه گفت: وقتی شما ۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضا در جامعه ایجاد می‌کنید قطعا در اقتصاد تأثیر می‌گذارد اما تأثیر آن قطعا آنگونه که دوستان بزرگنمایی می‌کنند نیست. من معتقدم که ساحت نگریستن این طرح از سوی دولت از دو ساحت اقتصادی و سیاسی است.  

وی می‌گوید که دولت در حوزه اقتصادی با طرح تامین کالاهای اساسی مردم با مجلس هماهنگ است و این حرفها را دولت قبول دارد و این منبعی که ما برای تأمین کالای اساسی پیشنهاد کردیم دولت نه تنها در حد ۳۰ هزار میلیارد تومان بلکه تقاضای مجوز برای ۸۰ هزار میلیارد تومان داشته است.

وی بر این باور است که دولت به طرح تأمین کالاهای اساسی با عینک سیاسی نگاه می‌کند که البته امیدواریم نگاه آنها تعدیل شود چرا که نباید معیشت مردم را با نگاه‌های سیاسی گروگان بگیریم؛ مردم امروز در سختی و مشکل هستند و اگر ما امروز این هزینه را ندهیم چه بسا فردا بخواهیم هزینه‌های گزاف‌تری را به کشور تأمین و پرداخت کنیم.

نظر شما