شناسهٔ خبر: 165977 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

"تولید بهینه" حلقه مفقوده در صرفه‌جویی انرژی

هادی بیگی نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس معتقد است "تولید بهینه انرژی" مسئله‌ای است که باید در کنار "مصرف بهینه" مورد توجه قرار گیرد چراکه مانع از هدررفت انرژی می‌شود.

به گزارش «نماینده» هادی بیگی‌نژاد بر ضرورت بهینه‌سازی تولید و مصرف سوخت تاکید کرد و گفت: "تولید بهینه" مسئله‌ای است که باید در کنار "مصرف بهینه" مورد توجه قرار گیرد چراکه مانع از هدررفت انرژی می‌شود. به عنوان مثال گازهای فلر جزو انرژی‌های تولید شده‌ای هستند که در مرحله تولید هدر می‌روند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر صنایع پتروشیمی در کنار صنایع پالایشی قرار بگیرند راندمان تولید افزایش پیدا می‌کند، افزود: اگرچه نیروگاه‌های حرارتی نیز با بخار ترکیب می‌شوند و در جریان ایجاد این سیکل ترکیبی، بازدهی تولید انرژی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده اما اگر آب‌شیرین‌کن‌ها نیز به کار گرفته شوند این بازدهی از ۵۰ به ۸۰ می‌رسد.

وی مسئله مکان‌یابی‌های درست را از دیگر مسائل مهم در رسیدن به تولید بهینه عنوان کرد و گفت: مکان‌یابی استاندارد، در تولید بهینه تاثیرگذار است و از هدررفت سرمایه و نیروی انسانی جلوگیری می‌کند.

به گفته بیگی نژاد گاهی به دنبال سرمایه‌گذاری، یک مخزن یا چاه نفتی حفر می‌شود اما راندمان تولید نفت در نهایت  ۲۰ تا ۳۰ درصد است چراکه چرخه تولید و بهره‌برداری بهینه در کشور معیوب است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی فرآیند بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی را بسیار اشتغالزا و اقتصادی دانست و افزود: همچنین باید با همکاری مجلس و دولت نهضتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و صنعت ایجاد کنیم.

نظر شما