شناسهٔ خبر: 165967 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جزئیات مصوبات کمیسیون آیین‌نامه برای شفافیت

صحن مجلس عضو هیأت رئیسه مجلس، انتشار هزینه سفرها و اطلاع‌رسانی درباره هدایا را ازجمله محورهای مصوبات کمیسیون متبوعش برای شفافیت عنوان کرد.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان و مصوبات در این باره در کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: براساس مصوبه کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس در این باره اسامی نمایندگانی که قبل از پایان جلسه علنی مجلس را ترک کنند همانند اسامی تأخیرکنندگان آغاز صحن از تریبون مجلس قرائت می‌شود که در واقع براساس این مصوبه هم اسامی تأخیرکنندگان و هم اسامی تعجیل‌کنندگان در صحن قرائت خواهد شد.

وی افزود: همچنین در مورد جلسات کمیسیون‌ها نیز نمایندگانی که در جلسه تأخیر یا تعجیل داشته باشند، اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر خواهد شد.

عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: همچنین طبق مصوبه کمیسیون، جلسات کمیسیون‌های مجلس به صورت آنلاین و به صورت صوتی از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس پخش می‌شود و نماینده صدا و سیما نیز برای پوشش تصویری جلسات کمیسیون‌ها در محل کمیسیون حضور داشته باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: همچنین درباره هدایایی که نمایندگان از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کنند، باید اطلاعات مربوط به این هدایا که از چه اشخاصی دریافت کرده‌اند و ارزش مادی آن چقدر است و جزئیات دیگر در رابطه با این هدایا را اعلام کنند.

وی افزود: در مورد سفرهای نمایندگان نیز در کمسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس مصوب شده تا اطلاعات و میزان بودجه هزینه شده در این سفرها و نیز اهداف و برنامه‌ها و جزئیات سفر پس از گذشت یک هفته از اتمام سفر در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر شود.

وی اظهار داشت: در این باره هیچ فرقی بین اعضای هیأت رئیسه مجلس و دیگر نمایندگان وجود ندارد و ما سفر و مأموریتی در قالب هیأت رئیسه نخواهیم داشت بلکه اعضای هیأت رئیسه در قالب هیأت‌های پارلمانی دیگر با سایر نمایندگان به انجام کارها می‌پردازند. 

سلیمی خاطرنشان کرد: در مورد سفرهای رئیس مجلس هم جزو مقامات عالی‌رتبه کشور محسوب می‌شود و اطلاعات مربوط به سفرهای وی در رسانه‌های عمومی منتشر می‌شود.

وی افزود: در ارتباط با رأی‌گیری در صحن علنی مجلس نیز کمیسیون مصوب کرده که اسامی رأی‌دهندگان اعم از موافق، مخالف و ممتنع و حتی کسانی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند، در سیستم الکترونیکی مجلس منتشر شود و در معرض دید قرار بگیرد. 

وی اظهار داشت: تنها در مواردی انتشار اسامی رأی‌دهندگان منتشر نمی‌شود که موضوعی که به رأی گذاشته می‌شود جزو مسائل امنیتی کشور باشد که تشخیص این امر با هیأت رئیسه مجلس است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه چنانچه دستگاه الکترونیکی مجلس دچار نقص فنی شود، رأی‌گیری با قیام و قعود و یا از طریق دیگر انجام می‌شود و در صورتی که نقص فنی در سیستم الکترونیکی بیش از یک هفته طول بکشد، با رأی مجلس رأی‌گیری با قیام و قعود در مورد مسائل تمدید می‌شود. 

وی افزود: تا زمان رسیدگی به طرح شفافیت دستورکار تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تغییر نخواهد کرد و پس از اتمام این طرح، وارد دستور بعدی خواهیم شد که البته پیش‌بینی می‌شود کار این طرح در جلسه آینده کمیسیون به پایان برسد.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: هیأت رئیسه مجلس از طرح شفافیت آرای نمایندگان حمایت می‌کند و در صحن علنی مجلس هم نسبت به این طرح فضای مثبتی است.

نظر شما