شناسهٔ خبر: 165940 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ربیعی به جای شرمساری از تعلل ۷ ساله دولت در رفع فقر، مقابل پیشنهاد مجلس ایستاد

خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سخنگوی دولت که باید نسبت به تعلل هفت ساله دولت در زمینه رفع فقر در کشور شرمسار باشد، اکنون در مقابل پیشنهاد مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی همان پاسخ سال نود و هفت مبنی بر ادعای داشتن برنامه‌های مدون حمایتی را بار دیگر تکرار کرد.

به گزارش «نماینده»، سیداحسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در واکنش به اظهارات ربیعی سخنگوی دولت نسبت به طرح تامین کالاهای اساسی گفت: متاسفانه سخنگوی دولت که باید نسبت به تعلل هفت ساله دولت در زمینه رفع فقر در کشور شرمسار باشد، اکنون در مقابل پیشنهاد مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی همان پاسخ سال نود و هفت مبنی بر ادعای داشتن برنامه‌های مدون حمایتی را بار دیگر تکرار کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ادامه داد: کشور به طور خاص از سال ۹۷ وارد موج رکود تورمی شد و دور دهم مجلس در آن زمان برای حمایت از دهک‌های کم درآمد مانند این دور از مجلس طرح‌هایی را در دستور کار خود داشت اما با وجود این طرح ها، دولت در آن زمان مدعی داشتن برنامه‌های بهتر و جامع‌تری برای حمایت از اقشار ضعیف شد و با این سخن نمایندگان را در دور دهم از ادامه پیگیری‌ طرح های خود منصرف کرد. در صورتی که اکنون با گذشت بیش از ۷ سال از عمر دولت آقای روحانی شاهدیم هیچ تحول جدی در این زمینه توسط دولتمردان انجام نشد.

وی ضمن تاکید براینکه به عنوان فردی آشنا به اقتصاد و سیاست‌گذاری اعلام می‌کنم که ما باید به سمت یک نظام فراگیر و یکپارچه حمایتی تاکنون پیش می‌رفتیم، اظهار کرد: یکی از عیوب ساختاری اقتصاد ایران فقدان یک نظام حمایتی فراگیر، منسجم و یکپارچه است تا بتواند در هر شرایطی گروه‌های زیر خط فقر را به سرعت شناسایی و در تور حمایتی خود قرار داده و نیازهای متوسط و کرامت جامعه را تامین کند.

خاندوزی تصریح کرد: فقدان چنین نظامی موجب شده تا در شرایط رکود تورمی کنونی میلیون ها ایرانی در تنگنای بد اقتصادی قرار بگیرند و همچنان برخورداری خوبی از نظام حمایتی فراگیر نداشته باشند، البته تشتت بین انواع یارانه‌ها و کمک‌های نهادهای متفاوت حمایتی هم موجب عدم انسجام در این سیستم شده است. دولت های گذشته و دولت آقای روحانی طی سال‌ها فرصت داشتند تا برای رفع این عیب ساختاری با توجه به اطلاعات وسیع در اختیارشان و بدنه کارشناسی و متخصصان تدبیری بیندیشند اما متاسفانه در طول حداقل هفت سال گذشته علی‌الرغم اقدامات خوب دولت در شناسایی گروه‌های نیازمند، درباره اصل یکپارچه سازی و ساماندهی نهادهای متشتت و رویه‌های متفرق یارانه ای در کشور هیچ اقدام اساسی انجام نشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: دولت دوازدهم به جز یارانه معیشتی پس از اصلاح خونین قیمت بنزین در سال ۹۸ اقدام جدی دیگری در زمینه اصلاح یارانه‌ها انجام نداد و  حتی همان یارانه معیشتی هم مانند طرح فعلی مجلس متاسفانه بر مسیرهای متفرق و متشتت حمایت و عدم یکپارچگی افزوده است. بنابراین انتظار می رفت، آقایان دولتی با مسئولیت‌پذیری بعد از بیش از ۷ سال کوتاهی در زمینه سیاست های رفع فقر مطلق که رئیس جمهور نوید به صفر رساندن آن  را داده بود، پیشنهادات خوبی را در اختیار مجلس بگذارد که متاسفانه با زدن دست رد به همکاری با مجلس اکنون در فضای رسانه ای عمومی در حال فرافکنی نسبت به کوتاهی‌های ۷ ساله گذشته خود هستند.  

خاندوزی ضمن انتقاد به شیوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی گفت: من به همراه جمع دیگری از متخصصان و مرکز پژوهش های مجلس پیشنهادهای جایگزین خود را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات  مجلس ارائه کردیم که متاسفانه از سوی ریاست کمیسیون مورد استقبال قرار نگرفت اما این ایراد جزئی طرح  مانع این نمی‌شود که اعلام کنیم، حمایت از مردم در شرایط بد کنونی اقتصادی جزو مسئولیت دولت است.

وی تاکید کرد: حتی مجلس در مورد طرح تامین کالاهای اساسی رایزنی‌های بسیار نزدیکی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی انجام داد تا اگر آنها ایده‌های موثرتری در این زمینه دارند، مورد استفاده قرار دهند اما متاسفانه عدم تعامل خیرخواهانه و صادقانه دولت در زمینه این طرح حمایتی کاملا به چشم خورد و نشان داد که آنها اساسا اراده ای برای کمک به اقشار ضعیف بوسیله طرح های مجلس ندارند و اکنون امیدوارم مجلس ضمن اصلاح نحوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی اقدامی هم در زمینه تدوین لایحه جامع ساماندهی سیاست های حمایتی و رفاه اجتماعی انجام دهد و این موضوع را به عنوان ریل‌گذار در دستور کار خود قرار دهد.

نظر شما