شناسهٔ خبر: 165920 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موافقت نمایندگان با تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم

تحقیق و تفحص2 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم موافقت کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۸۸ رأی موافق، با ۱۸ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نفر حاضر در جلسه با تقاضای بررسی عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم موافقت کردند.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس ،قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده درخواست کننده  تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم در ابتدا تقاضای خود را مطرح کرد.

وی گفت: با توجه به مسئولیتم و عهدی که با مردم بسته ام موضوع تحقیق و تفحص در چارچوب موازین اخلاقی، دینی و قانونی را دنبال می کنم، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تشکر می کنم که با اعتماد مثبت خود این موضوع در جلسه علنی مطرح می شود.

مرادی در ادامه مطرح کرد: همه ما افتخار حضور در مجلس انقلابی و فساد ستیز را داریم، بنده طرح تفحص را از منطقه آزاد قشم که جزو قدیمی ترین مناطق آزاد کشور را آغاز کرده ام و دلیل اصلی آن ابهامات فراوان و شائبه های فسادانگیزی است که طی چندین سال در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی مطرح است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: تصور من این است که انگیزه ای برای برخورد و مبارزه با اقدامات غیرقانونی مدیرعامل و برخی از مدیران این منطقه وجود ندارد. چراکه تاکنون با لابی گری و ایجاد رانت اجازه نداده اند که نماینده ای به این موضوع ورود کند.

مرادی در ادامه مطرح کرد: اگر من حاضر به این اقدام شده ام در وهله اول توکل به خدای متعال و دوم اطمینان از حمایت و پشتیبانی همکارانم در این مجلس بوده است. سوالی از رئیس جمهور دارم، کارنامه درخشان و کدام ویژگی ممتاز مدیریتی مدیرعامل منطقه آزاد قشم برای شما حائز اهمیت بود که علیرغم داشتن پرونده چند میلیاردی اختلاس و سوءاستفاده مالی، سرنوشت این منطقه بسیار مهم، مردم و سرمایه گذاران را به دست وی سپرده اید؟

وی افزود: مردم به خوبی می دانند نقش حسین فریدون برادر شما در این انتصاب بی نظیر بوده است، این را هم مردم می دانند که قشم نه به عنوان یک مرکز تولیدی و صنعتی بلکه به عنوان حیاط خلوت جنابعالی، نزدیکان و مدیران ارشد این دولت است به همین خاطر این منطقه جولانگاه تصرف در اموال بیت المال و خوش خدمتی به افراد خاص شده است.

مرادی ضمن خطاب قرار دادن نمایندگان در ادامه خاطرنشان کرد: طبق بررسی های به عمل آمده و شواهد موجود در صورت رسیدگی، تخلفات برخی افراد متجاوز به حقوق مردم برملا خواهد شد و اطمینان می دهم برای کشف تخلفات نهایت دقت را به عمل خواهم آورد تا ضمن بررسی شاخص های عملکردی در حوزه های اقتصادی و مالی، فعالیت های اقتصادی وابستگان درجه یک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، نحوه واگذاری و تغییر کاربری اراضی و وضعیت شرکت های وابسته به منطقه آزاد قشم به طور شفاف رسیدگی کنم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: اگر جلوی دست اندازی به اموال عمومی و غارت گری بیت المال توسط برخی مدیران که مستی اشرافی گری که وجود آن ها را فرا گرفته، گرفته نشود به فرمایش مقام عظمای ولایت، فرهنگ جاهلیت اشرافی گری به جامعه سرازیر خواهد کرد و کشور در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

وی با مثالی از حضرت علی (ع) در ادامه مطرح کرد: حساب خواهی خدا از حسابرسی بندگان آن دشوارتر است، این سخن گوهربار دقیقا مصداق با شهرستان قشم دارد، آقای رئیس جمهور؛ حکم مدیرعامل را شما امضاء کرده اید، همین یک برگ محکومیت قضایی برای خیانت در امانت کافی بود که سرنوشت کشور را به چنین شخص نااهلی نسپاریم. این انتصاب آغاز و مقدمه برای شروع فساد در این منطقه بود، ناکارآمدی سلامت اداری به اوج خود رسیده است و امروز مردم انتظار و توقع دارند که بدانند نتیجه کشف چنین فسادهایی چه خواهد شد.

مرادی ادامه داد: بنده به شرف انسانی خود و به قرآن سوگند یاد می کنم که هدفم از این اقدام حیثیت بخشی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است که حاصل خون هزاران شهید مظلوم بوده است. برخی می گویند که وقتی دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان های غیره وجود دارد چه نیازی به تحقیق و تفحص است، قانون اساسی در اصل ۷۶ به صراحت تحقیق و تفحص را در تمام امور حق مجلس می داند و برای کشف فسادهای احتمالی و رفع شائبه ها این اهرم را به مجلس سپرده است.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص نقطه قوت مجلس است و هیچ هزینه ای هم در بر ندارد. در کشور ۷ منطقه آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد و هدف اصلی همه آن ها ایجاد اشتغال، توسعه منطقه و رقابت با سایر مناطق دنیا و رونق اقتصادی بوده است که متاسفانه با عدم رسیدگی و مدیریت به محلی برای آبروریزی مبدل شده است، امیدوارم با کسب اعتماد نمایندگان بتوانم گوشه ای از وظیفه نظارتی خود را به سمع و نظر نمایندگان اعلام کنم. بار شرعی اعتماد شما نمایندگان را به دوش خواهم کشید.

همچنین مهدی طغیانی در ابتدا گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تقاضای بررسی عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم را قرائت کرد.

نظر شما