شناسهٔ خبر: 165909 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

امید به کاهش قیمت کالاها در پی اجرای طرح پنجره واحد صادرات نفت

بیگی نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نسبت به کاهش قیمت کالاها در پی اجرای طرح پنجره واحد ابراز امیدواری کرد و گفت: درصورت اجرای طرح پنجره واحد، ارز از چرخه تبادلات کشور خارج می‌شود و دیگر احتیاجی به ارز نداریم.

به گزارش «نماینده»، هادی بیگی‌نژاد درخصوص طرح تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی، گفت: تشکیل پنجره واحد به دو قسمت "تهاتر نفت با کالا" و "تهاتر کالا با کالا" تقسیم می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در توضیح نحوه "تهاتر نفت با کالا"، افزود: کشور در چهار مرحله مرتبط با واردات باعنوان "فروش نفت" و "دریافت پول حاصل از فروش نفت" "پرداخت پول برای وارد کردن کالا" و "وارد کردن کالا" مشکل دارد لذا با توجه به این مشکلات باید مرکزیتی توسط یک فرد و مجموعه خاص ایجاد شود به این شکل که یک شرکت خارجی (با نقش واسطه‌ای) کالای مورد نیاز ما را تحویل داده و در مقابل نفت دریافت کند. باتوجه به اینکه تاکنون فروش نفت بر عهده وزارت نفت و واردات کالا بر عهده وزارت صمت بوده است باید یک مجموعه یا فرد تصمیم‌گیر برای انجام این کار مشخص شود لذا به مجموعه تصمیم‌گیرنده این مهم پنجره واحد گفته می‌شود.

به گفته وی درصورت انجام ۴ مرحله فوق، ارز از چرخه تبادلات کشور خارج می‌شود و دیگر احتیاجی به ارز نداریم چراکه نفت را فروخته و در مقابل کالا را دریافت می‌کنیم و در ادامه تحریم‌ها نیز شکننده‌تر می‌شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین نسبت به کاهش قیمت کالاها در پی اجرای طرح پنجره واحد ابراز امیدواری کرد.

نظر شما