شناسهٔ خبر: 165895 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رود دره اوین درکه به قلمرو عمومی تبدیل می شود

سالاری رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران از تبدیل عرصه 130 هکتاری رود دره اوین درکه به قلمرو عمومی خبر داد.

به گزارش «نماینده»،محمد سالاری درباره طرح موضعی رود دره اوین درکه (اسلام آباد)، گفت: مدیریت شهری دوره پنجم در راستای تحقق رویکرد انسان محوری، توسعه قلمرو ها و عرصه های عمومی را در برنامه پنج ساله سوم و برنامه اولویت محور سال جاری قرار داده است.

سالاری ادامه داد: رود دره اسلام آباد حدود 133 هکتار مساحت دارد و در محدوده منطقه 2  واقع شده است که شهردار تهران در جلسات گذشته هم اندیشی با اعضای شورای شهر،‌ از برگزاری جلساتی در خصوص تدوین برنامه مداخله در محدوده دره اسلام‌آباد حد فاصل بزرگراه همت تا بزرگراه یادگار امام خبرداد که در همین راستا جلسه ای را با مدیران،‌ مسوولین و مشاور تهیه کننده طرح موضعی رود دره اوین درکه برگزار کردیم.

وی با تاکید بر اینکه در چشم انداز پیش روی این برنامه، احترام به حق سرپناه ساکنین با حفظ الگوهای سکونتی موجود، ایجاد یک قلمرو عمومی شهری خوش‌نام و پرآوازه در تعامل فضایی کامل با کلیت شهر مورد توجه جدی است، اظهار داشت: مقرر شده است، عرصه ها و محورهای پیاده این طرح برای ایجاد فضاهای تفرجگاهی و ورزشی اهالی منطقه و محلات پیرامونی در نظر گرفته شود و در عین حال ویژگی‌های اقلیمی آن به محیط زیست شهری کمک کند.

سالاری تصریح کرد: بسترسازی لازم جهت انجام فعالیت های فرامنطقه‌ای، علی الخصوص فعالیت های معطوف به گردشگری شهری در طرح مذکور ضامن ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنین و سایرین بوده و نگهداری فعال و سرزنده عرصه قابل توجه باغات و فضاهای باز تحت مالکیت خصوصی، توجیه اقتصادی خواهد داشت و نهایتاً شکل گیری تنوع عملکردی، حس مکان شهری و حس هویت در مکان با اتکا بر سه عنصر فرم، فعالیت و تصویر ذهنی را در مخاطبین ایجاد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به موضوعات مطروحه در جلسه گفت: توجه جدی مدیریت شهری و مشاور بر پیوست اقتصادی این پروژه به عنوان یکی از وسیع ترین قلمرو های عمومی و گردشگری شهر یکی از موارد مورد تاکید در این جلسه بود،‌ به نحوی که هزینه‌های اجرای پروژه معطوف به کاربری های سازگار و متجانس در آن پیش بینی شود.

سالاری با اشاره به رویکرد و اهتمام جدی شهردار تهران در این خصوص گفت: توصیه و تاکید من بر این است که اولاً فرآیند تدوین نهایی برنامه و تصویب آن در کمیسیون ماده ۵ تسریع شود و ثانیاً اجرای این طرح بزرگ مقیاس با محوریت شهرداری منطقه 2 که اهتمام لازم را نیز برای پیشبرد طرح دارد، با تفویض کامل اختیارات و البته با مشارکت تمامی ذینفعان، ساکنین و مالکین خصوصی و سایر واحدهای ستادی شهرداری تهران پیش برود و نهایتا توپوگرافی و بستر طبیعی رود دره و جداره‌های آن حفظ شود.

وی بیان داشت: همچنین همانند برخی تجربیات گذشته در خصوص ساماندهی رود دره ها،‌ از مصنوع کاری ها و مداخلات عمرانی در بستر رودخانه‌ها و رودره ها جدا پرهیز شود تا در مقابل حوادثی مانند طغیان های بارندگی و سیلاب ها آسیب نبیند که البته خوشبختانه این مهم از جمله موارد مورد توجه مدیران شهرداری نیز است.

نظر شما