شناسهٔ خبر: 165880 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نماینده ساوه و زرندیه در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

بودجه در دولت دست چند نفر است و هرچه نوبخت، واعظی و جهانگیری بگویند وزرا باید انجام دهند/ تلاش می‌کنیم ساختار بودجه متعادل‌تر شود

محمد سبزی ساوه و زرندیه حجت‌الاسلام محمد سبزی با اشاره به اینکه بودجه در دولت دست چند نفر است گفت: آقای نوبخت، آقای واعظی، آقای جهانگیری که همه کارها دست این‌هاست و هر چه دستور دهند وزیران باید انجام دهند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» با انتقاد از مشکلات موجود در نظام توزیع کالاهای اساسی گفت: ما به لحاظ اینکه در کمیسیون کشاورزی هستیم نگاه کارشناسی‌تری به این مشکل داریم. برای مثال دربارۀ قیمت مرغ که از ۲۵۰۰۰ تومان هم گذشته و سایر نهاده‌ها هم همین‌طور است؛ دلیلش این است که این نهاده‌ها درست توزیع نمی‌شوند. تا حالا این رویه بوده که ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌گرفتند و نهاده‌های دام و طیور وارد می‌کردند به دلیل اینکه در نهاده‌هایی مانند ذرت، کنجاله سویا و جو وابسته‌ایم و این سه مهم‌ترین نهاده‌های دامی هستند و اگر نباشند امنیت غذایی کل کشور به هم می‌خورد؛ لذا می‌بینیم قیمت بسیاری از کالاهای اساسی به این سمت رفته است.

نماینده ساوه تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزارت جهاد و صمت در کمیسیون کشاورزی داشتیم کسی مسئولیت را قبول نمی‌کرد؛ وزارت صمت به گردن وزارت جهاد کشاورزی می‌اندازد و وزارت جهاد مسئولیت را متوجه وزارت صمت می‌داند، بانک مرکزی هم در جلسات حضور پیدا نمی‌کند. واقعاً جای تأسف دارد کسی که متولی است در جلسات حضور پیدا نمی‌کند.

سبزی با اشاره به اینکه اگر این روند و عدم پاسخگویی ادامه پیدا کند مجلس از اهرم‌های قانونی خود استفاده می‌کند عنوان کرد: جلساتی که در کمیسیون کشاورزی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که از وزیر جهاد دعوت کنیم تا در کمیسیون پاسخگوی این عدم نظارت و مشکلات پیش‌آمده باشد، اگر از جواب‌های وزیر قانع نشدیم به سمت استیضاح می‌رویم.

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: البته گویا آقای خاوازی اختیارات لازم را ندارد و نمی‌تواند از اختیارات خود استفاده کند، اگر با این وضع پیش برویم قیمت کالاهای اساسی از این فراتر می‌رود و به‌عنوان‌مثال قیمت مرغ که به‌صورت سرسام‌آوری بالا رفته ممکن است به چهل هزار تومان هم برسد. این در حالی است که ما در ابتدای شروع مجلس در جلسات هشدار دادیم و گفتیم اگر به این شکل پیش برود قیمت مرغ به این حد می‌رسد ولی آقایان هر وقت می‌آمدند می‌گفتند «نه، همه‌چیز خوب است و نهاده‌ها وارد می‌شوند» و حتی وزیر در مصاحبه‌ای در اواخر مردادماه گفت نسبت به سال گذشته ذرت و جو زیاد هم داریم و فقط کنجاله سویا کم داریم که آن‌هم چند روز دیگر حل می‌شود؛ اما همین چند روز پیش در کمیسیون مطرح کردند که اوضاع خیلی خراب است.

نماینده ساوه گفت: در بازدیدی که اعضای کمیسیون از بندر امام داشتند و طبق گزارشی که به رئیس مجلس دادند گفتند ۱۲ کشتی بزرگ نهاده دامی در بندر امام آمده و روی آب است اما خالی نمی‌کنند؛ زیرا انحصارگرایی وجود دارد و حتی برخی نهاده‌هایی که در انبارهای بخش خصوصی هستند یا بارهایی که در اسکله وجود دارد و پر از نهاده‌ها است دچار خودسوزی شده یا قارچ گرفتند و عملاً قابل‌استفاده نیستند.

حجت‌الاسلام سبزی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه مرغ و گوشت باعث آشفتگی شده این است که ۷۰ تا ۸۰ درصد از نهاده‌های موردنیاز دامی را از خارج وارد می‌کنیم، متأسفانه یک حلقه مفقوده در این میان است و آن عدم نظارت است، نمی‌دانیم کشتی‌هایی که حامل نهاده‌های بوده و وارد شده به کجا رفته است و چرا به دست تولیدکننده نمی‌رسد، یعنی هم تولیدکننده، هم مصرف‌کننده ضرر کرده‌اند و در این میان یا دلال سود می‌برد، یا کسانی که خودشان دخیل هستند نفع می‌برند و این بدان معنا است که در وزارتخانه‌ها کسانی هستند که در این کار دخیل هستند و از این قضیه سود می‌برند. ما به این نتیجه رسیدیم که برخی از این‌ها نمی‌خواهند مشکلات نهاده‌های دامی را حل کنند.

وی ادامه داد: مسئولین صحبت می‌کنند و آمارهایی که می‌دهند ضدونقیض است. آماری که جهاد می‌دهد با آماری که وزارت صمت می‌دهد کاملاً متفاوت است؛ مردم حرف کدام‌یک را باور کنند؟! یکی می‌گوید فقط من کنجاله سویا وارد می‌کنم و هیچ‌کس دیگر در این کار نیست؛ دیگری آمار می‌دهد و می‌گوید حداقل ۱۲ شرکت دیگر دارند وارد می‌کنند. یکی می‌گوید آن مربوط به برج چهار است ولی وقتی تاریخش را می‌خواند می‌بینید مربوط به برج شش و هفت است و یک آشفته‌بازار درست کردند و مردم هم دارند له می‌شوند و به نان شبشان محتاج‌اند.

سبزی با اشاره به اینکه بودجه در دولت دست چند نفر است گفت: آقای نوبخت، آقای واعظی، آقای جهانگیری که همه کارها دست این‌هاست و هر چه دستور دهند وزیران باید انجام دهند. اگر وزیر زرنگ و برای حل مشکلات آمده باشد باید به دنبال بودجه وزارتخانه متبوعش برود و اما متأسفانه وزرا این‌طور عمل نمی‌کنند و به میزشان چسبیدند و نمی‌خواهند آن را به هر قیمتی رها کنند. اگر وزیری خوب باشد ولی کارایی نداشته باشد به درد نمی‌خورد و نباید پستی را اشغال کند و اگر نمی‌گذارند کار کند باید برود.

وی در پاسخ به این سؤال که «اصلاح ساختار بودجه از طرف رهبری هم مطرح شده و نامه‌ای هم رئیس مجلس به‌عنوان اصلاح ساختار بودجه به دولت ارسال کرده است به نظر شما رویکرد دولت در این زمینه چه می‌تواند باشد که این اصلاح صورت گیرد؟» گفت: بودجه کشور در سال‌های اخیر بسیار ناعادلانه تقسیم شده و هر چقدر از تهران دورتر شویم این بی‌عدالتی مشهودتر است. خدا نیامرزد کسانی را که در این کشور بنای اشرافی‌گری را گذاشتند و مسئولینی که از صراط مستقیم خارج شدند و به سمت اشرافی‌گری رفتند.

نماینده ساوه ادامه داد: اگر بخواهم با صراحت بگویم، اشرافی‌گری از زمان دولت هاشمی‌رفسنجانی شروع شد و مسئولین به این سمت رفتند و این دولت هم که آمد دقیقاً جای پای آن‌ها گذاشت و به سمت اشرافی‌گری رفتند.

سبزی تصریح کرد: اگر الآن شاهد آن هستیم که وقتی مجلس می‌خواهد یک ماشین در اختیار نمایندگان بگذارد جامعه این را برنمی‌تابد به دلیل آن است که جامعه از این وضعیت خسته شده است. مردم دیگر این رویکرد را برنمی‌تابند و می‌بینند اگر واقعاً ندارند و کسری بودجه است باید برای بقیه هم همین‌طور باشد. می‌گویند چرا ماشین و خانه آن‌ها فلان مدل باشد و به ما که می‌رسد می‌گویند این‌طور نیست؛ این از کجا ناشی می‌شود؟

عضو کمیسیون کشاورزی عنوان کرد: وقتی نگاه رئیس‌جمهور و وزرا اشرافی‌گری است مطمئن باشید وقتی که لایحه بودجه را می‌نویسند همان نگاه سرمایه‌داری و سودمحور وجود دارد و نگاه رفع محرومیت نیست و می‌گویند چند سرمایه‌دار را راضی نگهداریم کفایت می‌کند.

نماینده ساوه تصریح کرد: وقتی انحصار وجود داشته باشد فساد هم می‌آورد و وقتی محصولی در انحصار شخص خاصی باشد آن شخص می‌گوید دارم و نمی‌دهم و دولت مجبور می‌شود با او راه بیاید. اگر رقابتی باشد این اتفاق نمی‌افتد چون این نگاه در ساختار بودجه هست مقام معظم رهبری هم بارها فرمودند باید اصلاح شود. این نگاه باید به سمتی برود که ساختار بودجه محرومیت‌زدایی باشد.

سبزی ادامه داد: فکر نمی‌کنم این دولت ساختار بودجه را اصلاح کند و از این دولت آبی گرم نمی‌شود ولی در مجلس تمام سعی و تلاشمان را می‌کنیم این ساختار متعادل‌تر شود تا سال آینده شاید یک دولت انقلابی روی کار بیاید. باور کنید نگاه و رضایتمندی مردم عوض می‌شود اگر دولت انقلابی و جوان و با که انگیزه روی کار بیاید و به دنبال جیب خودش نباشد می‌شود مشکلات جامعه را حل کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی در انتها با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در جامعه عنوان کرد: جامعه را با کمک رسانه‌ها می‌توان درست کرد. رسانه‌ها می‌توانند خیلی مفید باشند و می‌توانند به لحاظ سلبی و ایجابی کمک کنند. ایجابی‌اش به این است که وقتی این مشکلات را از نزدیک می‌بینند برای مسئولین بازگو می‌کنند و تلنگری می‌شود تا حرکتی کنند. سلبی هم این است که مدیران بی‌لیاقتی که سر جایشان هستند و نمی‌خواهند کار کنند وقتی می‌بینند رسانه آن‌ها را رصد می‌کند و باید پاسخگو باشند به خودشان می‌آیند؛ لذا رسانه‌ها نقش خیلی مهمی دارند.

[مصاحبه کننده: علیرضا رحمانی]

نظر شما