شناسهٔ خبر: 165755 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سوء‌استفاده آمریکا از قدرت دلار/ در حوزه نظامی خودکفا هستیم

جلال محمود زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما تحریم‌ها در حوزه نظامی را تبدیل به فرصت کردیم و به همین دلیل، نیروهای مسلح با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به خودکفایی کامل رسیده‌اند.

به گزارش «نماینده»، وحید جلال زاده، در واکنش به اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر اینکه هر فرد یا سازمانی که به عرضه، فروش و یا انتقال سلاح از مبدأ یا به مقصد ایران کمک کند، تحریم خواهد شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به توانمندی‌های بی نظیری در عرصه‌های مختلف به ویژه در صنعت تسلیحات نظامی دست یافته است.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس به ما این تجربه را داد که برای دفاع از خودمان هیچ راهی بهتر از تکیه بر توانمندی‌های داخلی و اعتماد به جوانان خود نداریم و به همین دلیل پس از جنگ تحمیلی نسبت به تأمین تجهیزات دفاعی و نظامی اقدام کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در زمان جنگ حتی سیم خاردار نداشتیم اما امروز دارنده موشک‌های بالستیک هستیم و در واقع تحریم‌ها در حوزه نظامی را تبدیل به فرصت کردیم و باعث شد که نیروهای مسلح با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خودمان به خودکفایی برسند و ما در تأمین ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات نیروهای مسلح به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

جلال زاده گفت: ما صرفاً در زمینه ساخت برخی از هواپیماها و بالگردهای بسیار پیشرفته ممکن است فناوری کافی را نداشته باشیم که احتمالاً نیاز است از طریق خرید از سایر کشورها آن را تأمین کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران بیشتر نیازمندی‌های خود را در عرصه نظامی و دفاعی در داخل کشور تأمین می‌کند و صرفاً نیازمند خریداری هواپیما و بالگردهای بسیار پیشرفته است که طرف معامله ما به احتمال زیاد روسیه است که این کشور هم زیر بار تهدیدات و زورگویی‌های آمریکا نمی‌رود.

وی بیان کرد: البته جمهوری اسلامی ایران مشتری‌های بسیار خوبی هم در منطقه و خارج منطقه دارد که آماده هستند تا از کشور ما تسلیحات نظامی و دفاعی خریداری کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به یک جانبه گرایی عادت کرده‌اند، اظهار داشت: مطابق قواعد بین‌المللی باید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران لغو شود اما کشورهای غربی و به ویژه آمریکا فقط نقض عهد می‌کنند و توجهی به اجرای تعهدات خود ندارند.

وی یادآور شد: زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، نقض عهد آنان و کشورهای اروپایی عضو برجام شدت گرفت. چرا که آمریکا این کشورها را تهدید کرد که اگر با ایران معامله‌ای داشته باشند، تحریم خواهند شد.

جلال زاده تصریح کرد: تحریم‌هایی که در حال حاضر بر جمهوری اسلامی تحمیل شده، تحریم‌های آمریکاست نه تحریم‌های بین‌المللی؛ به این صورت که آمریکا از هژمونی و سلطه اقتصادی خود و قدرت دلار بر بازارهای جهانی سوء استفاده و کشورهای مختلف را محدود و تهدید می‌کند تا با ایران در ارتباط نباشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شده و وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل روحیه سلطه‌گری مقامات آمریکا، این مباحث را مطرح کرده است و این اظهارات بی‌اساس راه به جایی نمی‌برد.

نظر شما