شناسهٔ خبر: 165742 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

رسولی: مشکل اصلی ما در مهاجرت نخبگان شکاف عمیق در حوزه نظر و عمل است

امیر ابراهیم رسولی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل اصلی ما در بحث مهاجرت نخبگان شکاف عمیقی است که در حوزه نظر و عمل داریم.

به گزارش «نماینده»،امیرابراهیم رسولی در برنامه سعادت آباد رادیو تهران با تشریح مشکلات موجود درباره مهاجرت نخبگان، اظهار داشت: مشکلی در حوزه قانون گذاری و سیاست گذاری وجود ندارد؛ قوانین مفصل، سند چشم انداز در نظام جمهوری اسلامی و خیلی موارد مختلفی داریم که می توانیم آنها را فهرست کنیم و بگوییم که در این حوزه ها، این کارها را خواسته ایم ، سیاست گذاری کرده ایم ، قانون گذاشته ایم و می خواهیم حمایت کنیم.

وی با تاکید بر این که ما در اجرا مشکل داریم، گفت:  بخشی مانند همه کسانی که معتقدند در تحریم و شرایط بد اقتصادی هستیم مورد قبول است اما این مساله نباید به بهانه‌ای تبدیل شود.

رسولی با تاکید بر ضرورت واکاوی دلایل مهاجرت نخبگان تصریح کرد: اگر جوان ایرانی احساس کند تمامی لوازم حوزه پیشرفت و رفاهی اش مهیاست چرا باید وطن خود را ترک کرده و برود؟

وی افزود:‌ مشکل ما آنجاست که در حوزه آموزش و نظارت باید خودمان را تقویت کنیم همان طور که شعارها و وعده های قشنگ می دهیم باید در حوزه اجرا هم عمل کنیم و ببینیم چقدر به نخبگان جامعه رسیدگی کرده‌ایم.

مشاور رئیس مجلس با اشاره به فعالیت بنیادهایی مانند نخبگان در کشور مسائل اعتباری که این بنیادها با آن مواجه هستند را خاطرنشان کرد و گفت: مشکل ما در حوزه نظر و عمل است.

رسولی افزود: ما مجموعه ای به نام بنیاد ملی نخبگان ایجاد کرده و اختیارات و امکاناتی به آنها داده شده است اما در کشور مشکل ما مدیریتی است. ما باید همه امکانات را به این بنیاد می دادیم و می گفتیم که مدیریت کند که به نظر می رسد این کار انجام نشده است. جوان نخبه ما راضی نیست که اگر بود مهاجرت نمی کرد.

وی گفت: ما در رادیو و تلویزیون ها خوب حرف می زنیم اما هر کسی کار خودش را می کنند و جوان نخبه احتمالا از روی نارضایتی است که مهاجرت می کند.

رسولی گفت: باید مسایل وسیع دیده و روی حوزه های اجرا تمرکز شود. وضعیت امروز را نمی توانیم از حوزه رفاهی خارج کنیم. جوان نخبه می خواهد کار کند اما اگر دغدغه های روحی او برطرف نشود چگونه می تواند مسیر نخبگی خود را ادامه داده و برای کشور موثر واقع شود؟

وی تصریح کرد: نگاه ما به نخبه باید چند وجهی باشد و در کنار تمام مسائل اعم از رفاهی باید به دغدغه های روحی او هم توجه شود.

سالاریه: ریشه اصلی مهاجرت نخبگان مسائل رفاهی نیست

حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف هم با اشاره به انجام پژوهش های مختلف در این بنیاد در چارچوب دلایل مهاجرت نخبگان گفت: ریشه داستان مهاجرت نخبگان مساله رفاهی نیست چرا که این خود نتیجه عامل دیگری است.

وی افزود: علت اصلی مهاجرت نخبگان اثربخشی مثبت و مثمر ثمر و درست است. اصل خواسته ای که یک نخبه در کشور دارد این است که بتواند مطابق توانمندی ای که دارد برای کشور مثمر ثمر واقع شود که به تبع آن مسائل رفاهی او هم تامین می شود.

سالاریه گفت: فرد نخبه فردی است که توانمندی علمی بالایی دارد ، نیروی انسانی یک گنجینه ای است که زمانی اثربخش است که بتواند در کشور موثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما اصلا برای حل مشکل کشور تعریف نشده اند. دانشگاه ها وسیله ای برای پز دادن شده است و دانشگاه ایجاد می کنیم که بگوییم دانشگاه داریم و نه این که دانشگاه ساخته ایم که مشکل کشور را حل کنیم.

سالاریه افزود: گاهی اوقات بناچار برای شتاب دهی به مساله، سازمان هایی هم مانند بنیاد نخبگان ایجاد شود. اثر بنیاد را در این می بینیم که روزگاری چیزی به نام شرکت دانش بنیان وجود نداشت اما اکنون 5 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند.

انتهای پیام/

نظر شما