شناسهٔ خبر: 165664 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عوامل اصلی کندی در پیشرفت پالایشگاه‌ها؛ کمبود اعتبار، عدم اراده مدیریتی و تحریم‌ها

ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه اقدامات خوبی برای عبور از خام‌فروشی انجام شده اما کمبود اعتبار، عدم اراده مدیریتی و تحریم‌ها را باید از عوامل اصلی کندی در پیشرفت پالایشگاه‌ها دانست.

به گزارش «نماینده» قاسم ساعدی با اشاره به عدم بهره‌برداری از طرح‌های پالایشی، گفت: در صورت توسعه پالایشگاه‌ها خام فروشی به حداقل رسیده و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی بر حسب نیاز داخل و خارج تولید و صادر می‌شوند لذا پالایشگاه‌سازی از سیاست‌های بسیار مهم برای عبور از خام فروشی است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه اقدامات خوبی برای عبور از خام‌فروشی انجام شده اما کمبود اعتبار و عدم اراده مدیریتی را باید از عوامل اصلی کندی در پیشرفت پالایشگاه‌ها دانست.

وی بیان کرد: باوجود آنکه کرونا در چند ماه اخیر هر نوع تولید و سرمایه‌گذاری را در کشور دچار مشکل کرده و این مسئله بر پالایشگاه‌سازی نیز تاثیر گذاشته است اما آنچه که مسیر توسعه پالایشگاه‌ها را تسریع می‌کند اعتقاد و اراده مسئولان است.

ساعدی با بیان اینکه پالایشگاه‌ها با مشکل تامین خوراک مواجه نیستند، ادامه داد: باید تحریم‌ها را یکی دیگر از عوامل به نتیجه نرسیدن طرح‌های پالایشگاهی همچون پالایشگاه هرمز، خوزستان، پارس شیراز، آناهیتا کرمان، شهریار تبریز و کاسپین دانست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت پالایشگاه‌سازی برای جلوگیری از صدور نفت خام، گفت: با توجه به فعال شدن تحریم های دشمنان و جنگ اقتصادی علیه کشور، ساخت پالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است به همین دلیل سال گذشته "قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی" تصویب شد اما متاسفانه هنوز عملیات اجرایی این قانون آغاز نشده است.  

نظر شما