شناسهٔ خبر: 165620 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رئیس کمیسیون کشاورزی از پروژه ۱۰ هزار هکتاری زهک بازدید کرد

ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از پروژه ۱۰ هزار هکتاری زهک و چاه آب ژرف استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

به گزارش «نماینده» سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نظارت‌های میدانی از حوزه های انتخابیه استان سیستان و بلوچستان، گفت: امروز پس از بازدید از پروژه آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری استان سیستان و بلوچستان از چاه‌نیمه‌های و رودخانه هیرمند نیز بازدید کرد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش‌های داخلی رودخانه هیرمند نیاز به لایروبی دارد که باید وزارت نیرو اقدامات لازم را انجام دهد، ادامه داد: توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان در شهرستان زهک مجموعه ۱۰ هزار هکتاری تحت عنوان مرکز تحقیقات ایجاد شده که ضامن پایداری چاه‌نیمه‌ها بوده و نهال‌کاری گسترده ای از ارقام زیتون، گز و اکالیپتوس در این مجموعه صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در پروژه ۱۰ هزار هکتاری دانشگاه زابل بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری آماده شده  و این طرح  از حرکت ریزگردها که باعث رسوب در چاه‌نیمه‌ها می‌شود جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: باید وزارت نیرو از طرح ۱۰ هزار هکتاری شهرستان زهک حمایت کند زیرا در صورت عدم اجرای این پروژه وزارت نیرو باید هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شد تا از چاه‌نیمه‌ها رسوب برداری کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه ۱۰هزار هکتاری زهک در دوران ریاست آقای دهمرده در دانشگاه زابل اجرا شده است، ادامه داد: یک نهاد دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های پروژه ۱۰ هزار هکتاری زهک را متحمل شود و نیاز به حمایت‌های وزارت نیرو دارد، پروژه زهک ظرفیت ارائه بین المللی دارد و از بیابان زایی جلوگیری می‌کند. سازمان جنگل‌ها و مراتع باید از طرح تثبیت منطقه زهک که با ریزگردها مواجه است حمایت کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه بازدیدهای از مجموعه پرورش شتر مرغ شهرستان زابل،   مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، مرکز تحقیقات دام‌های خاص، نهالستان زیتون و مرکز تحقیقات هامون در دستور کار قرار داشت و صورت گرفت، گفت: مسائل و مشکلات مراکز تحقیقاتی که از آنها بازدید به عمل آمد در نشست با مسئولان ذی‌ربط شناسایی و بررسی شد.

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد  زیتون گونه ای است که به آب کم نیاز دارد و با شرایط اقلیمی استان سیستان و بلوچستان متناسب است، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در راستای ترویج کشت زیتون در این استان اقدامات لازم را داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به همراه آقای دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند از اولین چاه آب ژرف بازدید کردیم، گفت: اولین چاه آب ژرف کشور به عمق ۳ هزار و صد متر حفر شده که اقدامی بزرگ بوده و از نظر علم آب، زمین شناسی، لایه شناسی و آبخوان داری دارای اهمیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۳ فناوری در اولین چاه آب ژرف در حال پایداری و تثبیت است و برنامه ریزی اجرای چاه دوم آب ژرف نیز انجام شده، ظرفیت بزرگی در حوزه آب ژرف برای مناطقی که دارای محدودیت آب هستند وجود دارد مقرر شد به صورت ویژه موضوع در کمیسیون با حضور وزیر نیرو بررسی شود

نظر شما