شناسهٔ خبر: 165581 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نیازمند تبیین جایگاه مجلس بر اساس نگاه امامین انقلاب هستیم

زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: مهم‌ترین رسالت جشنواره شهید مدرس، شناخت مدل نمایندگی آیت الله مدرس و تبیین نقش و جایگاه مجلس بر اساس نگاه امامین انقلاب است.

به گزارش  «نماینده» دبیر و اعضای دبیرخانه جشنواره شهید مدرس با رییس مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار علیرضا زاکانی ضمن پیشنهاد چهار مأموریت برای جشنواره شهید مدرس، مهم‌ترین رسالت این جشنواره را شناخت مدل نمایندگی آیت‌الله مدرس و تبیین نقش و جایگاه مجلس بر اساس نگاه امامین انقلاب دانست.

زاکانی نخستین مأموریت جشنواره شهید مدرس را تبیین جایگاه مجلس نسبت به مجلس عنوان کرد و گفت: از اصلی‌ترین مشکلات مجلس که موجب اخلال در کارها می‌شود، تداخل مأموریت‌های محلی با مأموریت‌های ملی است. نمایندگان مجلس گاهی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند یا از آن‌ها مطالبه می‌شود که در واقع کار پارلمان‌ها و شوراهای محلی است فلذا جشنواره شهید مدرس می‌تواند در گام نخست تبیین جایگاه مجلس، ‌ تغییر نگاه جامعه به نمایندگی و همچنین نگاه نماینده به نمایندگی را دنبال کند.

رئیس مرکز پژوهش‌ها دومین مأموریت جشنوار شهید مدرس را تبیین جایگاه مجلس در نسبت با سایر قوا پیشنهاد کرد و در شرح آن گفت: مجلس می‌تواند یک برادر بزرگتر و یک یار برای سایر قوا به‌ویژه قوه مجریه باشد. این برادری از جهت تعیین تکلیف و نظارت و از سوی دیگر تعامل، همکاری و دوستی متقابل است که موجب بهبود عملکرد قوا و تسریع در حل مشکلات خواهد شد. و از این نظر جشنواره شهید مدرس می‌تواند در احصاء شاخصه‌های چنین مجلسی و شناساندن عرض و طول آن به نمایندگان موثر واقع شود.

زاکانی از سومین مأموریت پیشنهادی جشنواره شهید مدرس تحت عنوان تببین نسبت مجلس با متن جامعه و مردم یاد کرد و گفت: در تبیین جایگاه مجلس در نسبت با متن جامعه، به‌ویژه بایستی بر روی چگونگی اتکاء به نخبگان و فرهیختگان جامعه وقت گذاشت که اگر این اتفاق رخ دهد تکیه‌گاهی کارآمد برای مجلس خواهد بود.

وی آخرین مأموریت پیشنهادی جشنواره را تبیین جایگاه مجلس در نسبت با رهبری جامعه عنوان کرد و توضیح داد: نمایندگان مجلس باید بتوانند ریل‌گذاری‌ای درست بر مبنای سیاست‌های کلان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. و جشنواره شهید مدرس می‌تواند بر روی شاخصه‌های چنین مجلسی متمرکز شود و آن را بسط دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان عنوان کرد: نباید در این جشنواره تعجیل کرد بلکه بایستی با صبر و حوصله مختصات چنین مجلسی را نسبت به چهار سطحی که عنوان شد، احصاء کرد و سپس این شاخصه‌ها را به گفتمان حاکم تبدیل کرد و در مرحله آخر تلاش داشت که نمایندگان آن‌ها را باورد کرده و در قالب آن‌ها ایفای نقش کنند.

همچنین در ابتدای این نشست مهدی شایسته، دبیر جشنواره شهید مدرس، در خصوص رسالت اصلی جشنواره شهید مدرس و تغییرات ایجاد شده در روند سالیان گذشته، گفت: در این دور از جشنواره شهید مدرس، بر خلاف سال‌های گذشته به دنبال معرفی شخص نیستیم بلکه می‌خواهیم شاخص‌های نماینده طراز انقلاب را احصا کنیم تا هر کدام از نمایندگان بتوانند بر اساس آن شاخصه‌ها خودسنجی کنند.

وی همچنین توضیح داد: مجلس طراز انقلاب از اصلی‌ترین عناصر دولت اسلامی در فرآیند پنج‌گانه تحقق تمدن نوین اسلامی است و ما تلاش خواهیم کرد در سطح گفتمانی، گفتمان مجلس طراز انقلاب احصاء، برجسته و هم‌گیر شود.

وی همچنین بخشی از برنامه‌های این جشنواره را ناظر به کارکنان مجلس و بخشی دیگر را ناظر به «بدنه مردمی و نخبگان کشوری دانست و توضیح داد: در بخش ناظر به کارمندان به دنبال همسو ساختن کارمندان مجلس شورای اسلامی با شعارها و رویکردهای مجلس طراز انقلاب هستیم و در بخش نخبگان کشوری هدف گردآوری راه‌حل‌های مردمی برای اصلاح و بهبود عملکرد مجلس است.

نظر شما