شناسهٔ خبر: 165578 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی نقشه راه برای برون رفت از مشکلات تهیه کند

عسکری عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نرم افزار وزارت جهاد کشاورزی بوده و انتظار داریم این سازمان نقشه راهی برای برون رفت از مشکلات فعلی و چشم انداز آینده ترسیم کند.

به گزارش «نماینده» محمدجواد عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد و امنیت کشور، گفت: وزارت جهاد کشاورزی که متولی بخش کشاورزی است از جمله وزارت‌خانه‌های زیر بنایی کشور در حوزه توسعه درون‌زا محسوب می‌شود که می‌تواند به رشد اقتصاد کشور کمک بالایی داشته باشد به‌گونه‌ای که با کمترین سرمایه‌گذاری بیش از سه برابر بخش صنعت بازدهی دارد.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بخش کشاورزی با بیش از سه میلیون بهره‌بردار، بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور محسوب می‌شود که حدود ۲۵ درصد مساعدت به اقتصاد ملی دارد و تقریباً ۴۵ درصد از جمعیت را در خود جای داده و به تبع ‌آن منبع اشتغال بالایی را فراهم آورده است.

عسکری، افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نرم افزار وزارت جهاد کشاورزی بوده و انتظار این است که در سایه منابع انسانی متخصص و امکاناتی که در این سازمان تجمیع شده، بتواند نقشه راهی برای برون رفت از مشکلات فعلی و چشم انداز آینده بخش کشاورزی ترسیم کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت‌ گرفته در سازمان تحقیقات، برخی از مشکلات مدیریتی و ساختاری باعث شده تا این سازمان مهم و حیاتی برای بخش کشاورزی نتواند رسالت خود که همان کمک به خودکفایی کشاورزی است دست یابد.

وی نبود مدیریت سیستمی بر نهاد تحقیقات کشاورزی و عدم دسترسی مدون به نیازهای بخش کشاورزی و بزرگ و پراکنده بودن ساختار تحقیقات کشاورزی در کشور را بدون توجه به برون‌داد موثر منطقه‌ای و ملی از جمله موانع این تاثیرگذاری دانست و گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی باید به تحقیقات بنیادی دارای ارزش افزوده بالا مانند تحقیقات بذر، متناسب با نیازهای بخش کشاورزی و شرایط خاص کشور از جمله تحریم‌های موجود به صورت ویژه توجه کند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: باید سیر تحقیقات کشاورزی به سمت تقاضا محوری حرکت کند و در این میان ایجاد یک بانک بزرگ از تحقیقات موجود و انتقال پیوسته نتایج تحقیقات جدید می‌تواند در این مسیر موثر باشد.

وی، عنوان کرد: سازمان تحقیقات کشاورزی باید به سمت توسعه سرمایه‌گذاری و توجه به فناوری‌های نوین حرکت کند و در این میان حمایت مالی مستقیم یا جذب سرمایه‌گذار برای تحقیقاتی که ارزش تجاری‌سازی دارد، می‌تواند در شرایط فعلی و تحریم‌ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

محمدجواد عسکری با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات کشاورزی نمی‌تواند نسبت به آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: باید چرخه کار در سازمان‌ تحقیقات عملیاتی شود به نحوی که یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی سازمان در نظام کشاورزی کشور به سیاست‌ تبدیل و برای آن، برنامه اقدام در نظر گرفته شود، البته تدوین استراتژی همکاری بین مراکز تحقیقات کشاورزی استان‌ها و دانشکده‌های کشاورزی، می‌تواند در حل چالش‌های منطقه‌ای بخش کشاورزی مفید باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نوسازی در سازمان تحقیقات را امری لازم برای اصالت دادن به تحقیقات در دو سطح داخلی برای تولید محصول و در سطح بین‌المللی برای تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌های حاصل از تحقیقات برشمرد و افزود: ضرورت دارد که در پروژه نوسازی سازمان تحقیقات به دو وجه جذب استعدادها و نخبگان و نیز فناوری‌های پیشرفته توجه کرد تا سازمان بتواند مسئله‌های پیش روی بخش کشاورزی را برطرف کند.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: تامین منابع لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری بر روی تولید بذور متناسب با اقیلم کشور بسیار ضروری است ودولت و مجلس باید کمک کنند تا منابع مورد نیاز این سازمان تهیه شود. البته سازمان هم باید مدیریت لازم را بر منابع داشته باشد و با استفاده از منابع از جمله اراضی در اختیار تنوع بخشی در تامین منابع مالی را در دستور کار قرار دهد و با حذف و مدیریت هزینه‌های غیرضرور به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت کند.

نظر شما