شناسهٔ خبر: 165571 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شفافیت رفتار مهمتر از آراست

مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شفافیت مسئولیت‌آور است و عنصر پاسخگویی را تقویت می‌کند ضمن اینکه اولین پله و مقدمه مبارزه با فساد و تبعیض محسوب می‌شود و باید مجلس یازدهم در این زمینه پیشقدم باشد.

به گزارش «نماینده» محمود عباس‌زاده مشکینی درباره طرح شفافیت که هم اکنون در مجلس یازدهم در حال بررسی است، اظهار داشت: شفافیت مسئولیت‌آور است وعنصر پاسخگویی را تقویت می‌کند ضمن اینکه اولین پله و مقدمه مبارزه با فساد و تبعیض محسوب می‌شود.

وی افزود:‌شفافیت باید از یک جایی در کشور شروع شود که مجلس یازدهم می‌تواند پیشقدم این موضوع شود هر چند که قطعا هزینه هم دارد و ممکن است جیغ بنفش خیلی‌ها دربیاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:‌ مجلس باید پیشقدم شفافیت شده و آن را از خود آغاز کند هر چند که در هفته‌های اول فعالیت این دوره از مجلس نامه‌ای با امضای اکثریت نمایندگان تهیه شده و مطالبه شفافیت را مطرح کردیم و خواستار تقویت شفافیت در همه جنبه‌ها شدیم که این نشان دهنده بنای مجلس یازدهم بر شفافیت است.

عباس‌زاده‌مشکینی خاطرنشان کرد: شفافیت آراء تنها یک بخش از شفافیت است که باید به شفافیت مواضع، رفتار، مکاتبات، ‌مسائل مالی و تمامی تعاملات یک نماینده تسری پیدا کند.

** شفافیت رفتار نمایندگان از آرا مهم‌تر است

وی گفت:‌طرح شفافیت در مجلس باید تا انتها پیگیری شده و مصوب و تبدیل به قانون شود هر چند که طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون آئین‌نامه متولی آن است و بر همین اساس این کمیسیون هم اکنون در حال رسیدگی به این موضوع است ولی نیازمند به برخی اصلاحات هم است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس اضافه کرد:‌مصوبه نهایی کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح شفافیت به زودی به صحن علنی ارجاع شده و به رای نمایندگان گذاشته می‌شود هر چند که طبق قانون نیازمند دو سوم آراء‌است.

عباس‌زاده‌مشکینی افزود: شخصا به صورت جدی پیگیر شفافیت رفتار نمایندگان در مجلس هستم و این رفتار را اعم از آراء ‌نمایندگان می‌دانم.

** مجلس یازدهم برای شفافیت حداکثری با هیچ کس تعارف ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی نمایندگان مجلس و شفافیت اموال و دارایی‌های او خانواده و اطرافیانش بسیار مهم است زیرا اموال و دارایی یک نماینده و اقوام وی ممکن است قبل و بعد از نمایندگی تغییر پیدا کند.

عباس‌زاده‌مشکینی گفت:‌ مجلس چون قوه قانونگذار و ناظر است بهتر است شفافیت را از خود شروع کرده و در زمینه شفافیت حداکثری پیشقدم باشد و بر همین اساس نباید با کسی تعارف داشته باشیم.

وی افزود: کشور در شرایطی است که اولویت‌های جدی و ویژه‌ای در حوزه اقتصاد و مقابله با تحریم‌ها و حل مشکلات معیشتی مردم دارد.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:‌ مجلس یازدهم بیش‌فعال است و حدود ۷۰۰ طرح توسط نمایندگان تهیه شده و در نوبت رسیدگی قرار داشته و به زودی خیلی از آنها اعلام وصول خواهد شد.

خبرگزاری فارس پیش از این گزارشی را با عنوان   ۲۶ هزار امضا پای مطالبه شفافیت مجلس/ وعده پارلمان شیشه‌ای چه شد؟  تهیه کرده بود.  

نظر شما