شناسهٔ خبر: 165559 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش سطح غنی‌سازی جزئی از روند گام‌های کاهش اجرای تعهدات برجام است

رضا زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران سطح غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داده، گفت: این مراحل کاملا در چارچوب NPT بوده و صرفا به دلیل حفظ منافع ملی کشور است.

به گزارش «نماینده» یعقوب رضازاده با اشاره به اظهارات رافائل گروسی درباره افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره از منافع آمریکایی ها حمایت کرده و موارد دیکته شده آنها را پیگیری می کند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس به نحوه عملکرد سازمان اتمی کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: بعد از خروج آمریکا از برجام عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپایی ها و منفعلانه عمل کردن آنها، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت برای جلوگیری از آسیب به منافع ملی، بدون خروج از برجام، روند کاهشی اجرای تعهدات را در پیش گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های ثانویه به خصوص در حوزه بانکی عنوان کرد: افزایش تحریم های یکجانبه آمریکا از طرفی و طرح مکانیسم ماشه از طرف آمریکا از سویی دیگر باعث شد جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در رابطه با منافع ملی خود توجه داشته باشد و روند کاهشی اجرای تعهدات برجام را با جدیت صورت داد.

رضازاده همچنین به اقدام مجلس برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران اشاره و بیان کرد: مجلس نیز طرح های فوریت داری را در کمیسیون امنیت ملی در دست دارد که چنانچه مکانیسم ماشه فعال شود، ۸ مرحله کاهش تعهدات از سوی ایران پیگیری خواهد شد که این طرح ها هم اکنون در کمیسیون امنیت نهایی شده و باید در صحن علنی مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سایر اقداماتی که از سوی دولت و سازمان انرژی اتمی مانند افزایش درصد و میزان غنی سازی اورانیوم و افزایش سانتریفیوژها در دست است نیز به صورت مرحله ای انجام می شود که قطعا به ضرر آمریکا و کشورهای اروپایی خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه تمام روند کاهشی اجرای تعهدات برجام از سوی ایران صلح آمیز و در چارچوب قوانین و استقلال کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: هنوز در مرحله خروج از NPT قرار نگرفته ایم و این گام برای مراحل بعدی در نظر گرفته خواهد شد.

نظر شما