شناسهٔ خبر: 165546 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شهرداری باید متولی اصلی محیط زیست در پایتخت باشد

آلودگی هوا43 عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، بابیان‌اینکه مدیریت شهری کنونی تهران متمرکز نیست و نبود متولی واحد در این حوزه تبعات زیست محیطی بسیاری را به همراه داشته است، تعیین شهرداری به عنوان متولی اصلی محیط زیست را تنها راه برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی پایتخت دانست.

به گزارش «نماینده» مجتبی رضاخواه با اشاره به انباشت پسماندها به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی پایتخت، گفت: وضعیت زباله ها و پسماندها یکی از مهمترین مشکلاتی است که شهرداری با آن مواجه است و هیچ برنامه منظمی نیز در سه دهه گذشته برای رفع این معضل نداشته است، تاجاییکه در شرایط کنونی پسماندهای شهر تهران در کنار آرادکوه در جنوب کهریزک دفن می‌شوند و هیچ تعیین تکلیفی هم برای آن نشده است.

پسماندهای انباشته در آرادکوه به یک منبع آلودگی در پایتخت تبدیل شده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون  پسماندهای انباشته در آرادکوه به یک منبع آلودگی تبدیل شده است و بوی نامطبوع آن به اندازه‌ای زیاد است که تا فرودگاه امام خمینی(ره)  هم احساس می‌شود.  

تراکم‌فروشی بر گسترش آلودگی هوا در تهران دامن زده است  

وی تصریح کرد: قطعا شهرداری با مدیریت پسماند می‌تواند نقش موثری در کاهش مشکلات زیست محیطی تهران داشته باشد، ضمن اینکه واگذاری و فروش تراکم و صدور مجوز برای ایجادساختمان‌های چندین طبقه در هر منطقه نیز بر گسترش دامنه آلودگی هوا دامن زده است، چرا که باعث شده آلودگی هوا حتی با وزش باد هم جابجا نشود. از سوی دیگر موجب آلودگی صوتی و ترافیک نیز می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه شهرداری باید متولی اصلی محیط زیست در پایتخت باشد، تاکید کرد: مدیریت شهری کنونی تهران متمرکز نیست و اگر این روند را در داخل با نحوه اداره پایتخت دیگر کشورها مقایسه کنیم این تفاوت چشمگیر را مشاهده می‌کنیم و ریشه این مشکل نیز به نبود متولی واحد در مدیریت حوزه شهری برمی‌گردد، کما اینکه مدیریت وضعیت گازرسانی، آبرسانی، برق رسانی، خطوط تلفن، اینترنت و محیط زیست هر کدام متولی جداگانه‌ای دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اداره کنونی محیط زیست در تهران به این صورت است که بخشی از آن به شهرداری و بخش‌هایی از آن نیز به سایر ارگان‌های دولتی سپرده شده است که این مدیریت ناهماهنگ تبعات زیست محیطی زیادی را به همراه خواهد داشت، کما اینکه در شرایط کنونی سازمان حفاظت محیط زیست یک بخش دولتی خارج از شهرداری است و این در حالی است که بسیاری از اموری که شهرداری انجام می‌دهد بر روی محیط زیست تاثیر قابل توجهی دارد.

نظر شما