شناسهٔ خبر: 165526 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کارت زرد شورا به شهردار تهران برای مسدودسازی اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها

شورای شهر عضو شورای شهر تهران نسبت به دستور غیرقانونی حناچی مبنی بر مسدودسازی دسترسی شهروندان به اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها تذکر داد.

به گزارش «نماینده»، بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در دویست و چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران طی تذکری به شهردار تهران گفت: پس از ماه‌ها پیگیری کمیته شفافیت، کمیسیون سلامت و نیز کمیسیون معماری و شهرسازی، در روز هفتم مهر ماه سال جاری و همزمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی، اطلاعات ایمنی هزار ساختمان عمومی پایتخت که به لحاظ میزان تردد و جمعیت، بالقوه خطرپذیری بالایی داشتند، از طریق سامانه تهران من در دسترس عموم قرار گرفت، اما این دسترسی چند روز بعد با دستور مستقیم شهردار تهران و فشار حراست شهرداری مسدود شد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: به شهردار تهران به خاطر دستور غیرقانونی وی نسبت به توقف اجرای ماده ۳ مصوبه «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی» تذکر می‌دهم.

وی افزود: ماده سوم این مصوبه به صراحت بیان می‌کند «شهرداری تهران مکلف است به نحو مقتضی ساختمان‌های دارای تأییدیه ایمنی (به همراه تاریخ اعتبار) و ساختمان‌های فاقد تأییدیه ایمنی را از طریق سایت سازمان و سامانه شهرسازی شهروندی (تهران من) برای ساختمان‌های مشمول این مصوبه منتشر و اطلاع‌رسانی کند و به صورت مجزا، قابلیت رصد وضعیت ایمنی در برابر حریق ساختمان‌های عمومی با اهمیت مانند بیمارستان‌ها و مدارس برای شهروندان فراهم شود».

آروین با بیان اینکه شهردار محترم بر مبنای کدام محمل قانونی، دستور توقف اجرای مصوبه شورا را صادر کرده‌ است، اظهار داشت: در شرایطی که به دلیل ضعف‌های مدیریتی و بوروکراسی‌های شهرداری تهران، اغلب مصوبات شورای شهر با تأخیرهای قابل توجه در اجرا رو به‌روست و اعضا ناگزیرند با نامه‌نگاری‌ها و برگزاری جلسات متعدد اجرای مصوبات قانونی شورا را پیگیری کنند، چطور شهردار پس از اجرای مصوبه‌ای که همه زحمات آن مستقیما از طریق نمایندگان مردم محقق شده است، با یک تماس تلفنی از فلان نهاد با دستپاچگی دستور به توقف آن می‌دهند؟

به گفته عضو شورای شهر تهران، حتی اگر در خصوص انتشار این اطلاعات، برخی دغدغه‌های امنیتی هم از سوی نهادهای ذی‌ربط مطرح شده باشد، جا داشت شهردار محترم، قبل از هرگونه اقدام خودسرانه‌ای موضوع را به شورای شهر ارجاع دهد، چراکه مصوبه شورا از سوی هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری تهران مورد تأیید قرار گرفته است و وزارت کشور که به لحاظ حیطه وظایف تخصصی در دولت، مسئولیت حفظ امنیت در شهرها را برعهده دارد، هیچ نوع دغدغه امنیتی در خصوص این مصوبه طرح نکرده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: آن‌چه بیش از محتوای این مصوبه و رد و تأیید دغدغه‌های امنیتی قابل توجه است، رفتار و منش شهردار محترم در بی‌اعتنایی به مصوبات شورای شهر است؛ به‌گونه‌ای که دستور به توقف اجرای مصوبه شورا بدهند. آشکار است که چنین رفتاری نه فقط غیرقانونی است؛ بلکه به نوعی زیر سوال بردن شأن نمایندگان مردم و شورای شهر است.

آروین اضافه کرد: از هیئت رئیسه محترم خواهشمندم ضمن انتقال این تذکر به جناب شهردار در خصوص رفتار غیرقانونی‌شان، ادامه اجرای همه مفاد مصوبه شورا مبنی بر «راه‌اندازی کامل سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی» و نیز ایجاد مجدد دسترسی عموم شهروندان به وضعیت ایمنی ساختمان‌های عمومی پرتردد را به فوریت خواستار شوند.

نظر شما