شناسهٔ خبر: 165518 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اجرای پایولت جریمه متخلفان بهداشتی در تهران

زدن ماسک معاون وزیر بهداشت نحوه جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در تشریح نحوه جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گفت: یکی از مطالبات آن دسته از مردم که بهداشت را رعایت می‌کنند این است که علی رغم رعایت پروتکل‌ها چرا باید به دلیل سهم انگاری عده‌ای دچار مشکل و بیماری شوند.

وی افزود: جرائم صرفا برای استان تهران به صورت آزمایشی تعریف شده است و پس از مدتی که نواقص آن برطرف شد در سراسر کشور اجرا می‌شود. یکی از مشکلاتی که داریم افراد کرونا مثبت با علائم خفیف که تست آنها مثبت شده هستند؛ افراد بدون علامتی که در جمع حاضر می‌شوند و بیماری خود را پنهان می‌کنند که این موضوع خطرناک است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در بحران کرونا حتی اگر علائم سرماخوردگی داشتیم باید احساس کنیم کرونا گرفتیم و باید این موضوع را جدی بگیریم. افرادی که علائم را مخفی می‌کنند یا آگاهانه اقدام به این کار می‌کنند مشمول جریمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه ساز و کار شناسایی این افراد مشخص است توضیح داد: اگر این فرد شناخته شود که کرونا مثبت شده و اطلاع نداده مشمول جریمه است؛ یکی از راهکارها این است که آزمایشگاه‌های خصوصی از امروز بر اساس تصمیم ستاد کرونا موظف هستند نتایج تست‌ها را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کنند و این دسترسی برای آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی ایجاد می‌شود که بتوانند اطلاعات افراد را در سامانه سیب ثبت کنند.

رئیسی گفت: افرادیکه مثبت هستند اپلیکشین ماسک را روی موبایل خود نصب می‌کنند و این افراد ردیابی می‌شوند، مراقبان سلامت و بهورزان در سراسر کشور با بیماران در ارتباط هستند و آنها را کنترل می‌کند. این افراد از طریق تماس با تلفن ثابت از حال مبتلایان جویا می شوند و در صورت تخلف، خارج شدن از منزل یا سفر برای بار اول حدود 200 هزار تومان جریمه خواهند شد.

وی گفت: رانندگان تاکسی که ماسک ندارند برایشان جریمه اعمال خواهد شد، جریمه این افراد صد هزار تومان است و به ازای هر مسافر بدون ماسک 20  هزار تومان جریمه خواهد شد، همچنین جریمه مسافر نیز 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است. ضابطین قضایی و نیوری انتظامی با استفاده از دوربین‌ها و ابزار خود متخلفانی که ماسک نمی‌زنند را شناسایی می‌کنند و با استفاده از شماره تلفن و کد ملی آنها جریمه را اعمال می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: محل پرداخت جریمه در ستاد ملی اینگونه در نظر گرفته شده است که مبتلایان به شماره حسابی که مشخص شده است بدهکار می‌شوند و باید مبلغ جریمه را پرداخت کنند و این مبلغ از یارانه آنها کسر نمی‌شود و تمام مبلغ جریمه نیز صرف درمان بیماران کرونا خوهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تخلفات بهداشتی را در نانوایی‌ها داریم افزود: رعایت پروتکل‌ها در اماکن دولتی بهتر از سایر صنوف بوده است.

رئیسی افزود: در دستور کار قرار دادیم تا برای افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند ساز و کار حمایتی در نظر گرفته شود و پیشنهاداتی از قبیل درمان رایگان این افراد، ارائه تسهیلات رایگان حفاظت فردی یا با تخفیف ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع کرونا با موجی که از قم و گیلان آغاز شد مواجه شدیم و در اردیبهشت ماه به دلیل رعایت پروتکل‌ها وضعیت آرامی را تجربه کردیم و در این بازه زمانی میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور بسیار بالا بود و دچار افت شدید کاهش مرگ و میر شدیم و مرگ و میر به 35 نفر در روز رسید.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در هفته اول مرداد با پیک دوم مواجه شدیم گفت: در این بازه زمانی با ابتلای 12هزار نفر مواجه شدیم و در این بازه زمانی نیز با توصیه به ماسک زدن نیز شاهد کاهش چشمگیر شیوع بیماری بودیم. تاکید می‌کنم که رفتار ویروس تغییر نکرده است و آنچه دچار تغییر می‌شود رفتار ماست و هرزمان ما پروتکل‌ها را رعایت کنیم ویروس نیز تضعیف می‌شود.

وی افزود: 45 شهرستان داریم که باعث بروز این مشکلات شده است و بیشترین موارد ابتلا را دارند و مردم عزیز در این 45 شهر باید بیشترین رعایت را برای مهار بیماری داشته باشند،  به طور مثال آذربایجان غربی، همینی شهر، کاشان و نجف آباد و دره شهر در شهرستان ایلام از جمله این شهرها هستند.

رئیسی با بیان اینکه تغییرات فوت نسبت به بستری نیز تغییر چشمگیری داشته است گفت: اوایل شیوع کرونا میزان فوت بالا بود و رفته رفته با کسب تجربه توسط پزشکان میزان فوت به نسبت بستری کاهش یافته است و از هر صد نفر بیمار بستری 12 الی 13 نفر فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد تست‌های کرونای کشورهای اروپایی بالا است گفت: همین موضوع باعث شده است تا بیماران را زودتر شناسایی کنند و در ستاد ملی تصمیم گرفتیم روزانه ده هزار عدد افزایش تست روزانه را داشته باشیم. اغلب فوتی‌های کشور ما افراد مسن بالای 70 سال هستند.

نظر شما