شناسهٔ خبر: 165452 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شفافیت آرا نمایندگان حق قانونی مردم است

آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس گفت:شفافیت آراء حق قانونی و ذاتی مردم برای آگاهی و نظارت بر عملکرد نمایندگان است.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس، با اشاره به بررسی طرح شفافیت آرای  نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، گفت: شفافیت آراء حق قانونی و ذاتی مردم برای آگاهی و نظارت بر عملکرد نمایندگان است وقتی نماینده وکیل مردم است، حق اولیه موکلان این است که بدانند وکلایشان چه اقداماتی انجام می‌دهند، با چه مواردی موافق هستند و به چه مواردی رأی منفی می‌دهند.

وی با بیان اینکه شفافیت آرا اولین گام برای ارتباط صادقانه با موکلان است، ادامه داد:شفافیت آراء در واقع زیرمجموعه شفافیت پارلمانی محسوب می‌شود و این موضوع مسئولیت پذیری نمایندگان را در مقابل رأی مردم تقویت می‌کند. اساسا شفافیت آرای نمایندگان یک مسئله عقلی و منطقی است که باید عملی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شفافیت آراء را سبب ایجاد بلوغ سیاسی و اجتماعی دانست و افزود: این موضوع ساختار انگیزشی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و فرآیند قانونگذاری را افزایش داده و باعث می‌شود تا اطلاعات درست، منطقی و متقن از رفتار نمایندگان در زمان مناسب در معرض دسترس عموم قرار گیرد.

نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه شفافیت نباید تنها به حوزه آرای نمایندگان محدود شود، اظهار داشت: این شفافیت باید در حوزه دریافتی‌ها، حقوق، دستمزد، حضور و غیاب، سفرهای خارجی، اموال و املاک نماینده نیز تسری پیدا کند، ضمن اینکه این بسته شفافیت باید در اختیار مردم باشد.

آزادی خواه با تاکید براینکه مجلس ابتدا باید  شفافیت را از خودش شروع کند و گام اول را بردارد، اضافه کرد: مجلس با شفاف کردن آرای نمایندگان باید به بقیه ثابت کند که آرای خود را شفاف کرده و بعد وارد شفاف شدن سایر نهادهای تقنینی شود.

نظر شما