شناسهٔ خبر: 165446 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اهمال دولت در تخصیص اعتبار ویژه به بخش درمان کشور

محمد بیگی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از افزایش کرونا در مدارس و دغدغه والدین و معلمان در این زمینه گفت: رئیس جمهور با بازگشایی زودتر از موعد سال تحصیلی جدید و آموزش و پرورش با از دست دادن فرصت ۷ ماهه محتواهای تدریس مجازی ضربه بزرگی به کشور زدند.

به گزارش «نماینده»، فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در طول یک ماه اخیر که بازگشایی شده‌اند، اظهار داشت: در حالی مدارس زودتر از موعد و از ۱۵ شهریور بازگشایی شده است که بعد از حدود یک ماه موج فزاینده کرونا کشور را درگیر خود کرده است.

آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا افزایش پیدا کرده

وی افزود:‌ آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا افزایش پیدا کرده و آنچه که در مدارس مشخص است آن است که در روزهای اول پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا به خوبی رعایت می‌شد اما در ادامه و به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی برای تهیه لوازم ضد عفونی و ماسک ویژه کودکان در مدارس این پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: چون تعدادی از کودکان از خانواده ضعیف جامعه محسوب شده و قادر نیستند مواد ضد عفونی کننده و ماسک تهیه کنند شاهد آن هستیم که برخی از آنها امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نداشته و وقتی با مدیران مدارس و مسئولین آنها صحبت می‌کنیم به صراحت از کمبود بودجه انتقاد می‌کنند.

** بودجه‌ای به مدارس برای ضدعفونی ندادند

محمدبیگی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس به نمایندگان مجلس متذکر شده‌اند که بودجه خاصی از سوی وزارت آموزش پرورش برای تامین مواد ضد عفونی کننده و ماسک جهت توزیع بین دانش‌آموزان در نظر گرفته نشده است و عملا دانش‌آموزان امکانات حفاظتی لازم برای مقابله با کرونا را در اختیار ندارند و به همین دلیل مسئولین مدارس مجبورند برای تهیه مواد ضد عفونی کننده از خانواده‌ها و از اولیای دانش‌آموزان کمک بخواهند یا آنکه آنها این اقلام را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: در طول یک ماه اخیر مدیریت وزارت آموزش پرورش نشان داده که نتوانسته است برای مقابله با کرونا عملکرد خوبی داشته باشد ضمن اینکه بازگشایی زودتر از موعد هم بر مشکلات آنها افزوده است.

** اهمال دولت در تخصیص اعتبار ضد کرونا به وزارت بهداشت

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: سازمان برنامه بودجه می‌بایست اعتبارات ویژه‌ای را برای مدارس جهت ضد عفونی کردن مدارس در نظر می‌گرفت ضمن اینکه ما شاهد عدم تعیین تکلیف یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور مقابله با کرونا موافقت کرده بودند تا به وزارت بهداشت داده شود نیستیم.  

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ درصد از این یک میلیارد یورویی که قرار بود در اختیار سیستم وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا  تخصیص پیدا کند، داده شده است که همین اقدام و اهمال در این کار جای سؤال دارد. هر چند که مدیران بانک مرکزی و هیأت امنای ارزی که به کمیسیون بهداشت دعوت شده بودند علت عدم تامین کامل این رقم را علیرغم برداشت از صندوق توسعه ملی به عدم تامین ارز و مشکلات ناشی از تحریم عنوان کردند ولی می‌توانستند با مدیریت بهتری دولت کاری می‌کرد این رقم را به صورت کامل تخصیص می‌داد تا شاهد مرگ و میر بیشتری در کشورمان نباشیم.

** رعایت پروتکل‌ بهداشتی توسط دانش آموز بی معناست

محمدبیگی افزود: در کمیسیون بهداشت مجلس مسئولین وزارت آموزش و پرورش را درباره بررسی بودجه لازم جهت مقابله با کرونا خواسته‌ایم و آنها به صراحت گفتند که بودجه کمی برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است اما حتی عدد دقیقی هم در این باره بیان نکردند.

وی گفت: گزارشاتی که از مدارس به مجلس می‌رسد نشان می‌دهد که بودجه خوبی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بین دانش‌آموزان تخصیص پیدا نکرده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: دانش‌آموزان به دلیل اینکه در سنین پایین قرار دارند قدرت محافظت از خود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارند هر چند که معلمان تلاش زیادی می‌کنند که جای تقدیر دارد ولی مطلع هستم که با گروه‌بندی‌های صورت گرفته و در نظر گرفتن وقت و زمان بیشتر برای تربیت دانش‌آموزان، به دلیل سن کم دانش‌آموزان و اختلاط بر اثر بازی بین آنها طبیعی است که خیلی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند.

** فرصت ۷ ماهه محتواهای تدریس مجازی از دست رفت

محمدبیگی گفت:‌تعداد زیادی از والدین به تمایل فرستادن فرزندانشان به مدارس را ندارند و بر اساس نظرسنجی که از معلمان و مدیران انجام شده آنها هم به صراحت اعلام کردند که نگران ابتلا به کرونا هستند. چرا که ممکن است خود یا دانش‌آموزان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شوند.

وی اظهار داشت: ترس و نگرانی از ابتلا به کرونا علامت خوبی نیست ولی می‌بایست وزارت آموزش پرورش با شیوه‌های بهتری مدیریت کند چرا که ۷ ماه از ورود ویروس کرونا به کشورمان گذشته است و به نظر می رسد که این وزارتخانه زمان خوبی داشت تا برای تامین محتوای آموزشی بهتر، ارزان‌تر، در دسترس‌تر و همه شمول‌تر اقدام کند اما ما مشاهده می‌کنیم که عدم تعیین تکلیف در ستاد مقابله با کرونا و همچنین تصمیمات ناگهانی شخص رئیس‌جمهور اجازه نداده است آموزش پرورش به خوبی این قضیه را مدیریت کند و علیرغم عدم آمادگی سیستم آموزش پرورش، حسن روحانی دستور بازگشایی زودتر از موعد مدارس را صادر کرد که نمایندگان بارها در این باره انتقاد کردند.

نظر شما