شناسهٔ خبر: 165428 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

دولت هزینه استقرار در تهران را بپردازد/ نمی‌شود هزینه‌ها فقط بر دوش مردم عادی باشد

خداکرمی ناهید خداکرمی گفت: هنگامی که آقای هاشمی می‌فرمایند سیستم حمل و نقل عمومی تهران در حال فروپاشی است منظور این است که بین ۸ تا ده سال است که منابع قابل توجهی به بخش حمل و نقل عمومی پایتخت تزریق نشده و شهرداری از منابع مردم هزینه می‌کند.

به گزارش «نماینده»، طی روزهای گذشته محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با رسانه‌ها وضع سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت را در آستانه فروپاشی توصیف کرده بود.


در همین رابطه ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای سرپا ماندن سیستم حمل و نقل عمومی در هر شهری دو کار لازم است انجام شود. اول نگهداری و بازسازی ناوگانی که در حال بهره برداری است و دوم نوسازی ناوگان حمل و نقل که هر دوی این موارد به منابع چشمگیر اقتصادی از جمله آن دسته از منابع مالی که به منابع ارزی متصل هستند نیاز دارد.


خداکرمی با بیان اینکه خیلی از قطعات و کل ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس وابسته به ارز خارجی است ادامه داد: هنگامی که آقای هاشمی می‌فرمایند سیستم حمل و نقل عمومی تهران در حال فروپاشی است منظور این است که بین ۸ تا ده سال است که منابع قابل توجهی به بخش حمل و نقل عمومی پایتخت تزریق نشده و شهرداری از منابع مردم هزینه می‌کند.


وی ادامه داد: ما به فوریت نیاز داریم که تعدادی اتوبوس وارد شرکت اتوبوسرانی کنیم و همین طور در مترو هم در حال حاضر ظرفیت افزایش مسافر وجود دارد و خطوط جدید مترو هم افتتاح شده، ولی از نظر قطار در مضیقه هستیم و نتوانسته ایم در این زمینه آن طور که باید و شاید پاسخگوی نیاز مردم باشیم.


عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یک نکته‌ای که معمولا حاکمیت و دولت‌ها و همه سازمان‌هایی که در تهران مستقر هستند فراموش می‌کنند این است که این شهر فقط متعلق به تهرانی‌ها نیست و درباره مدیریت این شهر فقط شهرداری نباید پاسخگو باشد. این شهر پایتخت یک کشور ۸۰ میلیونی و وسیع است و مشکلاتش باید بر دوش همه سازمان‌ها و نهادها اعم از دولتی و خصوصی باشد. به همین دلیل، چون ما هنوز نتوانسته ایم منابعی که باید دولت اختصاص دهد را جذب یا پرداخت کنیم وضعیت به این شکل درآمده است.


خداکرمی با تاکید براینکه دولت عمدی در عدم این پرداخت‌ها ندارد گفت: همه ما واقف هستیم که دولت مشکلات عدیده‌ای دارد و در چند جبهه باید مشکلات را حل کند و یکی از آن‌ها هم مساله تامین منابع مورد نیاز دولت است تا چرخ کشور بچرخد.


وی ادامه داد:، ولی بی توجهی و اغماض درمورد ویژه دیدن مشکلات تهران جای گلایه دارد. از طرفی شماری از سازمان ها، موسسات و حتی مراکز تجاری هستند که اگر تهران نبود یا در تهران نبودند چنین سود سرشاری نداشتند و از نظر اقتصادی در این حد نبودند. این‌ها هم باید به تکلیفشان برای نجات حمل و نقل عمومی تهران عمل کنند.


عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت جذب مشارکت مردم و کمک‌های مردمی در حوزه حمل و نقل گفت: من همین جا از سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور هم تقاضا می‌کنم در حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران سرمایه گذاری کنند که هم بازدهی خواهد داشت و هم یک عمل خیر برای کشور و مردمی که نیازمند رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی هستند خواهد بود.

خداکرمی در پاسخ به این سوال که مسوولیت کمبودها و فرسودگی تجهیزات سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران بر عهده کدام نهاد یا سازمانی است گفت: ما نباید دنبال مقصر باشیم. وقتی آقای هاشمی می‌فرمایند که سیستم حمل و نقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است یعنی هر نهاد یا سازمانی اعم از دولت یا سایر قوا به هر شیوه‌ای که می‌توانند باید به فکر کمک به سیستم حمل و نقل تهران باشند.


وی با بیان اینکه تهران پایتخت و پیشانی کشور است گفت: نباید شهرداری این شهر با این همه مشکل به تنهایی دست و پنجه نرم کند. بلکه همه برای حل این مشکلات باید کمک کنند. نمی‌توانیم یک شخص، یک نهاد، دولت یا خود شهرداری را مقصر وضع پیش آمده بدانیم. بلکه مقصر شرایط پیچیده اقتصادی کشور است.


عضو شورای شهر تهران در خصوص انتقاداتی که طی روزهای گذشته از مدیریت روزمره، تبلیغاتی و ریسک گریز در مدیریت شهری صورت گرفته گفت: در حال حاضر هم دولت و هم شهرداری و هم مدیریت کلان کشور به خاطر فشارهای متعددی که مدیران متحمل هستند بیشتر به فکر تصمیمات روزمره و حل مشکلات روز هستند و ما به صورت روزمره در حال تلاش برای برطرف کردن مشکلات هستیم. زیرا نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.


وی ادامه داد: پرسش‌هایی از قبیل اینکه آیا ما منابع داریم یا نه؟ تورم بیش از این است یا نه؟ کرونا خواهد ماند یا خواهد رفت؟ باعث شده تا تصمیمات روزمره به نوعی تبدیل به کسب و کار مدیران شهری و حتی مدیران دولتی شود که به این وضع هم چندان نمی‌شود خرده گرفت. زیرا هر عمل یا اقدامی نیازمند منابع است. وقتی منابع مالی در دسترس نباشد معلوم است که مشکلات عدیده‌ای پیدا می‌کنیم.


خداکرمی با اشاره به تورم افسار گسیخته و فشارهای اقتصادی که کشور با آن مواجه است ادامه داد: اگر بودجه نگهداری شهرهای دیگر جهان را که هم سطح و هم تراز تهران هستند را با بودجه این شهر مقایسه کنیم مشکلات را به خوبی لمس خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه شخص خاصی را نمی‌توان به عنوان مقصر این وضع معرفی کرد گفت: شرایط پیچیده اقتصادی کشور مدیران ما را محتاط کرده و آن‌ها مجبور هستند تصمیمات روزمره و باری به هرجهت بگیرند. نکته دیگر هم این است که هنوز سایر سازمان ها، نهادها  به این باور نرسیده اند که مشکلات تهران یعنی مشکلات کشور و اگر در تهران مستقر هستند باید در حل مشکلات تهران مشارکت کنند.

خداکرمی همچنین درباره نحوه تعامل شهرداری با سایر دستگاه‌های حاکمیتی گفت: شهرداری و شورای شهر با هیچ نهادی اختلاف نظر ندارد و همه تلاش ما در سه سال گذشته این بوده که به طرف مدیریت یکپارچه شهری برویم تا یک مدیریت واحد مشکلات تهران را حل کند یا اگر سازمان‌های مختلفی در مدیریت شهری نقش دارند همه در یک مسیر برای حل مشکلات تهران حرکت کنند.


وی ادامه داد: ما با هیچ نهادی اختلاف نداریم، اما انتظار داریم همانطور که بخش خصوصی و دولت و حاکمیت از مواهب پایتخت بودن تهران و مواهب استقرار در این شهر بهره مند می‌شوند هزینه اش را هم بپردازند. زیرا نمی‌شود هزینه‌ها فقط بر دوش مردم عادی باشد. قطعا سهم این نهادها از پرداخت هزینه‌های نگهداشت شهر تهران و توسعه حمل و نقل عمومی چندین برابر چیزی است که الان وجود دارد.


وی افزود: آن چه که ما از دیگر نهادها انتظار داریم این است که تهران را به عنوان شهری که همه اموراتش را شهرداری باید اداره کنند نبینند بلکه پایتخت کشوری بدانند که همه باید به شهرداری اش کمک کنند تا بتواند از زیر بار مشکلات خارج شود و قد خم نکند. چون واقعا فرو ریختن هر قسمت از ساختار تهران از جمله حمل و نقل عمومی اش یا آسیب دیدن سایر دستگاه‌هایی که ذیل مدیریت شهری به مردم تهران خدمت رسانی می‌کنند کل کشور را در آستانه یک چالش بزرگ قرار خواهد گرفت.

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران که پیش از این از مرگ ۱۳۶ نفر در تهران در روز شنبه خبر داده بود در خصوص منبع منتشر کننده این آمار  گفت: آمار اعلامی براساس جواز دفن فوتی‌های به دلیل کرونا یا مشکوک به کرونا است. درحالیکه آمار رسمی صرفا براساس آن تعدای است که تست مثبت کرونا داشتند.


وی همچنین در واکنش به اظهارات استاندار تهران درباره اعمال محدودیت‌های جدید پروتکل بهداشتی در سیستم حمل و نقل شهری گفت: حمل و نقل عمومی تاثیر چندانی بر انتشار ویروس کرونا ندارد و اگر لازم باشد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و شهرداری اقدام خواهند کرد.

نظر شما