شناسهٔ خبر: 165402 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بازنگری در آیین نامه داخلی مجلس با تمرکز بر نظارت و شفافیت

میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس، بازنگری و اصلاح آیین نامه داخلی مجلس را برای رسیدن به اهداف 4 گانه مجلس یازدهم ضروری دانست و تاکید کرد: اگر تحول در مجلس ایجاد شود قاعدتاً برای برون رفت از مشکلات فعلی نیز راه حل هایی پیدا خواهد شد .

به گزارش «نماینده»،حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مجلس برای اصلاح آیین نامه داخلی در راستای ایجاد تحول در مجلس گفت: آیین نامه داخلی مجلس در دوره های دهگانه شکل گرفته و بعضاً به صورت جزیره‌ای برخی احکام و دستورالعمل ها به اقتضای شرایط و زمان تغییر کرده است اما نگاه جامعی لازم است تا به اقتضای تغییر شرایط آیین نامه داخلی برای کارآمدی بیشتر اصلاح شود.

وی با اشاره به سامانه ای شدن ساز و کارها در مجلس گفت: لازم است تا آیین نامه با دستورالعمل های درون و بیرون مجلس سازگار شود و همین الزامات موجب شد تا طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس با ۱۰ بسته پیشنهادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی در کمیسیون آیین‌نامه در مجلس یازدهم گفت: قرار است در ارزیابی مجدد، تغییرات اساسی در آیین نامه برای تقویت نظارت، قانون گذاری، استفاده بهینه از وقت و ظرفیت مجلس مد نظر قرار گیرد تا تحولی که مجلس یازدهم وعده آن را داده محقق شود.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد فعالیت های مجلس بستگی به آیین‌نامه داخلی دارد گفت: چارچوب فعالیت مجلس، استفاده از ابزارهای نظارتی، فعالیت کمیسیون ها و شیوه قانون گذاری در آیین نامه وجود دارد و هر تحولی در هر یک از این حوزه ها نیازمند به روز رسانی آیین نامه داخلی مجلس مطابق با اهداف است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه مجلس با اشاره به چهار هدفی که از ابتدای مجلس یازدهم به عنوان نقشه راه تعیین شده از جمله مردمی سازی، کارآمدی، شفاف سازی و نظارت موثر تصریح کرد: باید برای رسیدن به این اهداف مواردی که در آیین نامه نیازمند اصلاح است اصلاح شود تا بتوان در این چارچوب تحول در ساختار و شکل مجلس را رقم زد.

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس ریل گذاری برای حرکت کشور است تصریح کرد: اگر تحول در مجلس هم در قانونگذاری و هم در نظارت ایجاد شود قاعدتاً برای برون رفت از مشکلات فعلی نیز راه حل هایی پیدا خواهد شد .

وی در پاسخ به اینکه آیا در طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس به به نتیجه‌بخش بودن نظارت ها نیز توجه خواهد شد گفت: ما به دنبال بازنگری در کل آیین‌نامه برای رسیدن به اولویت ها هستیم و در واقع بعد از این بازنگری حرکت مجلس در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت اما این مجلس به دنبال بازنویسی کل آیین نامه نیست بلکه می‌خواهیم نواقص آن را اصلاح کنیم.

نماینده تبریز توضیح داد: آیین نامه داخلی مجلس برآیند اجرایی کردن قانون اساسی است و در واقع نحوه رسیدن به تصمیمات در چارچوب قانون اساسی بوده و با قانون اساسی تطبیق داده می‌شود. مثلا درباره سوال از رئیس‌جمهور، قانون اساسی صرفاً سوال و پاسخ را از وظایف مجلس می داند بعد از آن رای گیری در قانون اساسی برای سوال ذکر نشده است و یا حتی زمانی که مجلس در ادوار گذشته می خواست ۳ کارت زرد را به منزله استیضاح تلقی کند شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی دانست  لذا هر تغییری در آیین نامه داخلی مجلس صرفاً در چارچوب قانون اساسی ممکن است.

وی در پایان تصریح کرد: قطعاً رسیدن به شفافیت بیشتر و همچنین نظارت موثر تر دو محور عمده ای است که در اصلاح و بازنگری در آیین‌نامه داخلی مجلس در هدف گذاری ها وجود دارد و با جدیت دنبال می‌شود.

نظر شما