شناسهٔ خبر: 165362 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۳ عامل بروز مشکلات اقتصادی/ حمایت از معیشت مردم و صرفه‌جویی ارزی با اجرای کالابرگ

امیر حسین قاضی زاده نایب رئیس مجلس با تشریح سه عامل بروز مشکلات اقتصادی در کشور گفت: در شرایط فعلی بهترین کار واقعی کردن قیمت‌ها و پرهیز از چندگانگی در حوزه قیمت کالاهاست و باید با تخصیص کالابرگ الکترونیک حمایت‌های لازم از اقشار ضعیف به عمل آید.

به گزارش «نماینده» سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش ارزش پول ملی و تفاوت زیاد آن با ارز خارجی باعث شده تا کالاهای موجود در کشور اعم از مواد خوراکی و بهداشتی به ثمن بخس به کشورهای همسایه فروخته شود.

وی افزود: ادامه این وضعیت که در واقع کنترلی هم بر فروش آن به کشورهای همسایه وجود ندارد و مرزها در این باره کنترل نمی‌شوند موجب ایجاد مشکلات جدی تری در کشور می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر برخی مواد اولیه و نهاده‌ها که به کشور وارد می‌شوند به دلیل گران بودن قیمت ارز با قیمت بالا به کشور وارد می‌شوند و همین مسأله باعث می‌شود تا کالاهای تولیدشده جایگزین برای کالاهای فروخته شده به کشورهای همسایه با قیمت بالاتری تولید و در کشور عرضه شود.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: موضوع بعد منابع ارزی در اختیار دولت است که به دلیل بریز و بپاش‌های بی مورد در طول دوره‌ها و سال‌های قبل امروز با محدودیت در این منابع مواجه هستیم که امکان حمایت و تخصیص ارز دولتی را نیز به موارد ضروری با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: این سه مورد یعنی فروش کالاها و به ویژه محصولات غذایی و بهداشتی به کشورهای همسایه که درواقع با کمترین قیمت به آنها فروخته می‌شود و نیز واردات مواد اولیه با ارزی که قیمت آن بالا رفته و محدودیت منابع ارزی دولت چرخه معیوبی را در کشور ایجاد کرده که باعث بروز مشکلات اقتصادی برای مردم شده است و مردم را در تأمین معاششان با زحمت و مشقت مواجه کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در شرایط فعلی بهترین کار واقعی کردن قیمت‌ها و پرهیز از چندگانگی در حوزه قیمت کالاهاست که در این وضعیت با تخصیص کالابرگ الکترونیک حمایت‌های لازم از اقشار ضعیف به عمل آید.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: این مدل هم از فروش کالاها به کشورهای دیگر به دلیل واقعی بودن قیمت آنها جلوگیری می‌کند و هم مردم می‌توانند با کالابرگ الکترونیکی که مابه التفاوت افزایش قیمت کالاها را پرداخت می‌کند، کالای مورد نیازشان را با قیمت ارزان خریداری کنند.

وی در پایان گفت: علاوه بر این این سیستم (کالا برگ الکترونیک) در مصرف ارز نیز صرفه جویی به عمل می‌آورد و موجب هزینه کمتر در منابع ارزی می‌شود.

نظر شما