شناسهٔ خبر: 165333 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

ابراهیمی در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

عده ای به دنبال کم کردن اثر مجلس هستند/ برجسته سازی برخی موضوعات دربارۀ مجلس نشاندهنده تلاش عده ای برای حاشیه سازی است

یحیی ابراهیمی نماینده دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی، گفت: نقدهای مغرضانه ای که از بیرون برای مجلس به وجود آمده است باعث شده است که مجلسی که باید تمام تمرکزش بر روی محرومیت زدایی و معیشت و اقتصاد مردم باشد باید به حاشیه کشیده شود.

«نماینده» - حدیث ابراهیمی راد - یحیی ابراهیمی نمایندۀ مردم دلفان و سلسله در یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی است. وی که در یک رشتۀ پزشکی تا مقطع دکتری تحصیل کرده، کمیسیون بهداشت و درمان را به عنوان کمیسیون تخصصی خود در مجلس برای فعالیت برگزیده است.
ابراهیمی با وجود اینکه پیش‌تر مسئولیت خاصی در حوزۀ شهری نداشته، اما نقاط ضعف و خلأهای استان لرستان را به‌خوبی می‌دانست. او همچنین به داشته‌ها و نقاط قوت دلفان و سلسله که می‌تواند به محلی برای توسعه و پیشرفت منطقه تبدیل شود نیز آگاهی داشت. 
این نمایندۀ مجلس یازدهم علیرغم نداشتن تجربۀ حضور در مجلس، نسبت به وظایف نمایندگی تسلط خوبی داشت و حین گفت‌وگو به اولویت‌هایی که نباید از دستور کار نمایندگان خارج شود توجه می‌کرد. از جمله مواردی که ابراهیمی به عنوان آسیب به آن اشاره کرد، حاشیه‌هایی بود که از خارج مجلس به نمایندگان تحمیل می‌شود و این نگرانی به وجود آمده است که باعث تغییر اولویت‌های فکری مردم و نمایندگان شود.
ابراهیمی عصر یکی از روزهای نخستین مهرماه به دفتر تحریریۀ «نماینده» آمد و علاوه بر دغدغه‌هایش در حوزه انتخابیه از نگرانی خود دربارۀ تغییر اولویت‌های مردم برای مطالبه‌گری از نمایندگان گفت.
وی در گپ و گفت صمیمی قبل از آغاز رسمی گفت‌وگو، وظیفۀ رسانه‌ها در پیگیری مطالبات مردم را بسیار مهم توصیف کرد و بر اهمیت تقویت ارتباط سه ضلعی بین مردم، رسانه‌ها و نمایندگان تأکید خاصی داشت.
در ادامه، مشروح گفت‌وگوی این نمایندۀ مجلس یازدهم با خبرنگاران «نماینده» را می‌خوانید:

**از آغاز به کار مجلس یازدهم شاهد طرح برخی موضوعات علیه نمایندگان هستیم. علت این حاشیه سازی ها را چه می دانید؟

حضرت آقا در وصف این دوره مجلس تاکید کردند که این مجلس اولین مجلس در گام دوم انقلاب است و نیروهای انقلابی روی کار آمده اند یعنی بحث شعار اصلاح طلبی و اصولگرایی کنار رفته و مردم به دنبال روی کار آمدن نیروهای انقلابی هستند؛ نیروی انقلابی یعنی نیرویی که در تمام شرایط چه در حرف و چه در عمل پای انقلاب باشد.

برهمین اساس نمایندگان  در زمینه مبارزه با فساد، پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصاد مردم ورود پیدا کرده اند و انتظار مردم از نمایندگان زیاد است. نمایندگان دنبال این هستند که معیشت مردم را سروسامان دهند و در حوزه فرهنگی نیز که دغدغه حضرت آقاست باید ورود پیدا کنند.

در این میان متاسفانه عده ای به شکلی به دنبال کم رنگ کردن اثر مجلس هستند و عملکرد مجلس را به حاشیه می کشانند البته بعضی از همکارانمان نیز فکر می کنند با حرکت های پوپولیستی می توانند خودشان را بالا بکشند، تلاش نمی کنند خودشان را به تنهایی بالا بکشند بلکه تلاش می کنند با تخریب و به حاشیه کشاندن نمایندگان خودشان را بالا بکشند. این حرکت های پوپولیستی دیگر جواب نمیدهد، عده ای برای یک ماشین چه جنجالی به پا کردند، مگر غیر از این است که نمایندگان در همه ادوار خودرو تحویل گرفتند؟ نمایندگان دور قبل که منتقد مجلس فعلی هستند خودروی سراتو و ویتارا تحویل نگرفتند؟

یا مثلا در بحث واکسن آنفلوآنزا باید دید چه اتفاقی افتاد که ۱۵۰۰ واکسن به مجلس دادند. طوری وانمود شد که گویی نمایندگان مجلس و خانواده هایشان این واکسن ها را بردند و استفاده کردند.

لازم است بگویم که مردم  بدانند ما بیش از۱۰۰۰ نفر نماینده و کارمند فعلی و سابق مجلس داریم که حتی بعضی از اینها سنشان بالای ۶۵ سال است در مسائل پزشکی دستورالعملهایی وجود دارد که مثلا کسانی که سن بالایی داشته باشند، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند، سابقه دیابت و فشارخون داشته باشند، کُرتون مصرف کنندو... توصیه می شود در ابتدای فصل پاییز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

لذا مقدار واکسن دریافتی مجلس با علم به نیازها مشخص شده است ۱. نمایندگانی که از ادوار گذشته هنوز با مجلس ارتباط دارند ۱۰۰۰ نفر آنها سن های بالا دارند ۲. نزدیک ۳۰۰ نفر از نمایندگان یا خانواده های آنها که جزء مجموعه مجلس هستند اینها سرطان یا بیماری صعب العلاج دارند در همین نمایندگان فعلی ۱۰۰ نفر پیدا نمیشود که نیاز به واکسن داشته باشد؟

نکته قابل توجه دیگر این است که واکسن آنفلونزا در داروخانه های شهرستان های ما هم که نسبت به تهران مناطق دور افتاده ای است موجود است. این برجسته سازی برخی موضوعات نشاندهنده تلاش عده ای برای حاشیه سازی در مورد مجلس است.

البته در این بین به جای توضیح، از مجلس خبر آمد که واکسن ها پس داده شد. به این واکسن ها نیاز است مگر می شود کسی که به این واکسن ها نیاز دارد بخاطر چند تا پیامک واکسن ها را پس دهیم؟ نمایندگانی که یک هفته در حوزه انتخابیه به بازدید میدانی می روند شب و روز با مردم در ارتباط هستند و با مردم درگیرند، بیشترین ارتباط را با مردم دارند، در دل توده های مردم هستند، بیشتر در خطر هستند، احتمال گرفتن بیماری بیشتر است چه اشکالی دارد از واکسن استفاده کنند.

با این حرکات میخواهند مجلس را از بیرون ضعیف نشان دهند و مجلس را کنترل کنند. در جریان کنکور نمایندگان را شب و روز با پیامک درگیر کردند. در بحث نهضتی ها، مدارس  و ... از بیرون به دنبال کنترل مجلس هستند به نظر می رسد حرکت سازمان یافته ای هست، البته یک بخش از آن مردم هستند که شفاف حق دارند بپرسند و ما پاسخگوی آنها هستیم اما در لوای اینها یکسری افراد به شکل سازمان یافته هر روز یک حاشیه و ماجرای جدید برای مجلس درست می کنند.

نقدهای مغرضانه ای که از بیرون برای مجلس به وجود آمده است باعث شده مجلسی که باید تمام تمرکزش بر روی محرومیت زدایی و معیشت و اقتصاد مردم باشد، به حاشیه کشیده شود مجلس ۲ ماه درگیر برگزاری کنکور بود ۳ ماه درگیر این باشد که چرا دنا پلاس گرفتید یا نگرفتید. دنا پلاسی که توسط مجلس با قیمت ۱۶۰ میلیون خریداری شده، درآمد چندماه بنده به عنوان فوق تخصص قلب با دهها میلیون درآمد ماهانه است.

یا مثلاً باید گفت یک نماینده هم تراز وزیر است اما آیا وزیر با همان دنا پلاس قانع می شود؟

اگر نمایندگان در مناطق از امکانات دولتی استفاده کنند در تمام شبکه های اجتماعی گفته می شود که نمایندگان ازبیت المال استفاده میکنند. از امکانات شهرستان استفاده کنیم همین مسئله پیش می آید، خود نماینده ها هم امکانات ندارند بالاخره باید این امکانات ازجایی تامین شود. در یک بررسی که مجلس در زمینه خودروها انجام داده بود مشخص شد که تصمیم مجلس ۱۰۷ میلیارد به سود بیت المال است. با این اوصاف ۱۰۷ میلیارد به سود مجلس و بیت المال بود ولی انقدر این را در بوق و کرنا کردند که دغدغه اول مردم دناپلاس نماینده ها شد و مردم معیشت خودشان را به عنوان اولویت اصلی فراموش کردند.

عده ای سازمان یافته به دنبال این هستند که مجلس را از مسیر اصلی خود منحرف کنند،  عده ای در آن طرف مرزها برنامه ریزی می کنند که چطور مجلس را خراب کنند. 

مجلس باید بعد نظارتی خود را قوی کند فضای مجلس یک بعد قانون گذاری دارد یک بعد نظارتی، در بعد قانونگذاری ۱۳۰۰۰ قانون داریم که قابل اجرا نیست  باید به دنبال این بگردیم که این همه فساد ناشی از چه چیزیست.

**چند ماه قبل آقای نمکی وزیر بهداشت با نوشتن نامه ای از رهبری درخواست کمک کردند و مقداری هم از صندوق توسعه پرداخت شد. وضعیت تامین این بودجه چطور است و مابقی تامین اعتبار انجام شد؟

با توجه به شرایط مملکت و اثر قیمت ارز بر حوزه تجهیزات و دارو از یک طرف، و حقوق و اضافه کار پرسنل وزارت بهداشت که با کرونا سروکار دارند از طرف دیگر باعث شد هزینه وزارت بهداشت بالا برود.

حضرت آقا دستور دادند از طرف ستاد مبارزه با کرونا یک میلیارد یورودر اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که متاسفانه تاکنون ۳۰ درصد این مبلغ در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده است. این بیماری ابتدا حاد بود حادتر شد و الان مزمن شده است از دید ما پزشکان بیماری مزمن خستگی و ضعف ایجاد می کند،  و باعث کاهش انگیزه می شود.

 این مسئله باعث شده است که در درازمدت درآمد بیمارستان ها کاهش پیدا کند چون مراجعات شخصی بیماران کم شده است در نتیجه درآمد بیمارستان کاهش پیدا کرده است و از آنجایی که حقوق و کارانه پرسنل از بیمارستان است با این اوضاع کار اضافه ترداریم ولی با کارانه کمتر. ستاد مبارزه با کرونا باید برای وزارت بهداشت تامین اعتبار کند هم برای تجهیزات و هم برای پرسنل تا بتوانند جواب گوی مردم باشند. ما مصرانه پای این مسئله ایستادیم.

**کوتاهی بر عهده کدام ارگان است؟ دولت یا سازمان برنامه و بودجه؟

برعهده ی دولت است سازمان برنامه و بودجه هم زیر مجموعه دولت است

**چرا پرداخت نمی کند نماینده ها مطالبه نکرده اند؟

از ابتدای آغاز به کار نمایندگان ما و  همه نمایندگان پیگیر این مسئله هستیم

**پاسخ آن ها چیست؟ چه پاسخی به شما می دهند؟

هیچ پاسخ و دلیل قانع کننده ای به ما ندادند

**دغدغه اصلی شما در حوزه انتخابیه چیست اولویت شما برای رفع مشکلات شهرستان بفرمایید؟

دغدغه اصلی ما شهرستان دلفان است دغدغه ما این است که بعد از ۴۰ سال استان لرستان از مسیر توسعه عقب نمانده بلکه خارج شده است! لرستان با تمدن و امکانات حوزه گردشگری با بیش از ۵ هزار اثر تاریخی ۲۰۰۰ اثر ثبت شده با ۱۰۰۰ چشمه سار، سهمی از حوزه گردشگری ندارد.

سهم لرستان از آب با داشتن بیش از ۱۳ میلیارد مکعب آب چه بوده است؟ در حوزه صنعت ۷۰ درصد از کارگاه ها تعطیل و نیمه تعطیل است. تنها استانی که مرکز ریلی ندارد استان لرستان است. بعد از ۴۰ سال بعد از مراجعه ما به روستاها مطالبه مردم آب آشامیدنی و جاده است. بیش از ۳۶۰ کیلومتر جاده شوسه و خاکی در شهرستان وجود دارند اکثر روستاهای دور افتاده مشکلات بهداشت و درمان دارند.

در اکثر روستاها مشکل آب آشامیدنی است. در حالی که ۳۶۰ چشمه سار ثبت شده داریم دو شهرستان در حوزه صنعت کارخانه که اصلا یک کارگاه هم ندارند در حوزه کشاورزی لرستان بعد گیلان  و مازندران پر باران ترین استان کشور است که پارسال اول شده بود اراضی تحت پوشش کشت آبی نرم کشوری ۴۶ درصد است که در استان لرستان ۲۳ درصد و در شهرستان دلفان ۹ درصد است.

صنعت را به استان یزد برده اند که میزان بارندگی آن کمتراز ۲۰۰ میلیمتر است. لرستان محروم نگه داشته شده است آب کشاورزی و حق آبه به استان و شهرستان نمی دهند در حق این استان و دو شهرستان ظلم زیادی شد.

مطالبات ما زیاد است منتها اولویت بنده برای رسیدگی ابتدا کشاورزی و دامپروری است که شغل اصلی مردم است انتظار داریم مسئولین در این دو شهرستان سرمایه گذاری کنند و پایانه های صادراتی را تشکیل دهند.

در شهرستان دلفان سالانه ۱۵۰ هزار تن نخود با کیفیت بالا تولید می شود که متاسفانه به اسم کرمانشاه صادر می شود در یکی از روستاها به نام کفراج ۶۰۰ تن عسل تولید می شود سالانه تا ۹۰۰ تن در شهرستان دلفان عسل تولید می شود اما آیا تونستند برند سازی کنند؟ توانستند این محصول را صادر کنند؟ توانستند  به این مسئله اقتصادی فکر کنند؟ در بحث تولید، صادرات، برند سازی و... هنوز در مرحله ابتدایی هستند. در حوزه کشاورزی و دامپروری کاری برای مردم انجام نشده است در حوزه صنعت و گردشگری هم همینطور است.

در شهرستان دلفان یک چشمه آبگرم وجود دارد که در ایران منحصر به فرد است اما متاسفانه امکان دسترسی به آن صفر است. در بازدیدهای میدانی که انجام شد فقط با پیاده روی به آن دسترسی داریم. در کنار این آبگرم، رودخانه سیمره است که متاسفانه انقد در این زمینه ضعیف برخورد شده است که مردم خود شهرستان دسترسی ندارند.

نود درصد وقت اینجانب صرف رسیدگی به شهرستان دلفان می شود در بخش آموزش هم محرومیت وجود دارد در بخش کاکاوند شهرستان دلفان ۱۵۰ مدرسه که ۵۰ مورد آن کانکسی و ۷۰ مورد آن تخریبی است، وجود دارد. محرومیت در حوزه زیر ساخت نیز وجود دارد یکتونل در شهرستان الشتر وجود دارد که این شهرستان را به بروجرد وصل می کنددر مدت ۴۰ سال است که مطالبه مردم این است که مسافت آن ۱۵۰۰ متر است که باانجام این کار جاده ۱۸۵ کیلومتری الشتر به خرم آباد ۷۵ کیلومتر می شود که ان شاء الله این تونل را خراب میکنیم.

نظر شما