شناسهٔ خبر: 165301 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجرای قانون حمایت از معلولان نباید مغفول بماند

روز جهانی ناشنوایان عضو کمیسیون صنایع ضمن گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان از تلاش خود برای اجرای قانون حمایت از معلولان به ویژه در جهت تحقق موادی از آن که در زمره وظایف سازمان صدا و سیما قرار گرفته است، خبر داد.

عبدالناصر درخشان به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان، گفت: هشتم مهر برابر با سی‌ام سپتامبر «روز جهانی ناشنوایان» نام‌گذاری شده است و هدف از این نام‌گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان و دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاستمداران و عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

مسئولان باید گوش شنوایی برای شنیدن و درک مشکلات ناشنوایان داشته باشند

نماینده مردم  ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، بمپور، بنت، لاشار، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: بگو اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دل‌هایتان مهر بزند، کدام معبود آن را به شما پس می‌دهد؟ پس به شکرانه این نعمت خدادادی بهره‌گیری خداپسندانه و مسئولانه از آن است به گونه‌ای که مسئولان باید گوش شنوایی برای شنیدن و درک مشکلات این عزیزان داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما باید در جایگاه قانونگذاری بتوانیم قوانین تسهیل‌گری برای جامعه معلولان بلاخص ناشنوایان داشته باشیم، چرا که ناشنوایی یکی از سخت‌ترین نوع معلولیت‌ها در جهان است، تصریح کرد: در ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است که (سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل پنج ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم نهاد حامی افراد دارای معلولیت به منظور آشنایی مردم با حقوق، توانمندی‌ها و مشکلات این افراد اختصاص دهد و نسبت به زیرنویسی فیلم‌ها و برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما، استفاده از رابط ناشنوایان و نیز پخش توصیف شنیداری فیلم‌ها جهت افراد نابینا اقدام نماید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه تاکنون صدا و سیما نسبت به اجرای این ماده از قانون حمایت از حقوق معلولان اقدام چندانی انجام نداده است، بنابراین این ماده نیز همچون بسیاری از مواد قانونی ذکر شده اجرا نمی‌شود از این رو از بُعد نظارتی در حال پیگیری اجرای این قانون هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: بنده به منظور نظارت بر حسن اجرای قوانین ایجاد فرصت برابر و توسعه خدمات آموزشی و همچنین بهره‌مندی ناشنوایان کشورمان از برنامه‌های رسانه ملی، حضور مترجم ناشنوا را در برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران خواستارم

نظر شما