شناسهٔ خبر: 165267 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مقصر خسارت ۲۹۰ هزار میلیارد تومانی تاخیردر بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی کیست؟

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس خطاب به وزیر نفت گفت: مقصر خسارت ۱۰ میلیارد دلاری (معادل ۲۹۰ هزار میلیارد تومان) تاخیردر بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ابرپروژه ملی کیست؟

به گزارش «نماینده» ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه ۹ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ قرارداد اجرای ۵ طرح پالایشگاهی امضا شد که یکی از آنها فاز ۱۴ پارس جنوبی (ایرانی ترین فاز پارس جنوبی) بود که با یک کنسرسیوم ایرانی آغاز به کار کرد همه ۴ طرح دیگر سال‌ها قبل خاتمه و به بهره‌برداری رسیده‌اند به استثنای فاز ۱۴ با افتتاح این ابرپروژه ملی قرار بود روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ومیعانات گازی از میدان مشترک با قطر به ظرفیت کشور اضافه شود.

وی افزود: از خرداد ۸۹ تا مرداد ۹۲ (زمان استقرار آقای مهندس زنگنه در راس وزارت نفت) پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است یعنی در ۳۸ ماه ۵۰ درصد راه طی شده است با این شیب می‌بایست سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری  می‌رسیده است اما (به خاطر دستور اشتباه وزیر نفت) تا امروز تکمیل نشده و پس از ۱۰ سال هنوز به افتتاح نهایی نرسیده است.

نماینده دشتستان در مجلس خاطرنشان کرد: این تصمیم اشتباه برخلاف اصل ۴۳ قانون اساسی و نیز برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی انرژی، سیاست‌های کلی علم و فناوری و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه (ابلاغی مقام معظم رهبی) نیز قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است.

رضایی اظهار داشت: به گفته وزیر محترم نفت به ازای هر سال تاخیر در اجرای هر طرح پارس جنوبی سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت (عدم النفع) به کشور وارد می‌شود، محاسبات نشان می‌دهد که حداقل دو سال تاخیر در افتتاح بخش دریایی (برداشت گاز و میعانات گازی از میدان مشترک گازی با قطر) پروژه فاز ۱۴ وجود داشته است. با فرمول آقای زنگنه حداقل ۱۰ میلیارد دلار خسارت (عدم النفع) بابت تاخیر در اجرای پروژه مذکور متوجه کشور شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال سؤال این است که چرا این ابرپروژه ملی دچار تاخیر شده و مقصر خسارت ۱۰ میلیارد دلاری (معادل ۲۹۰ هزار میلیارد تومان) به کشور کیست؟

نظر شما