شناسهٔ خبر: 165239 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کارفرمای هفت تپه فاقد اهلیت است

هفت تپه یک کارگر هفت تپه با بیان اینکه کارفرمای هفت تپه فاقد اهلیت مالی و مدیریتی است، گفت: در حال حاضر استحصال کارخانه به زیر ۶ درصد رسیده است که در تناقض با ادعاهای کارفرما است.

به گزارش «نماینده» حاشیه‌های هفت تپه انگار تمامی ندارد؛ شرکتی که روزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکر در کشور بود بعد از واگذاری به بخش خصوصی، هر روز شاهد اعتراض و اعتصاب کارگران است.

در آخرین بخش از اعتراضات، کارگران هفت تپه در اعتراض به نوع مدیریت و البته نوع واریز حقوق‌ها، به مدت ۷۰ روز دست به اعتراض زدند و در نهایت با وعده نمایندگان مجلس مبنی بر خلع ید مالک کنونی، به اعتراض خود پایان دادند.

در این مدت گزارش و مصاحبه‌های بسیاری را پیرامون این شرکت و حاشیه‌هایش منتشر کرده است و اخیراً نیز گزارش مفصلی را در مورد نظرات طرف‌های مختلف هفت تپه منتشر کرد. (جزئیات بیشتر) با توجه به ادعاهای کارفرمای فعلی این شرکت در مورد وضعیت کارگران و تولید، یکی از کارگران هفت تپه در گفت و گویی با خبرنگار مهر با رد تمامی ادعاهای مالکان هفت تپه، انتقادات بسیاری به وضعیت شرکت کرد.

این فعال کارگری در هفت تپه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کارفرما نباید در مورد رضایت یا عدم رضایت کارگران نظر دهد بلکه این حق کارگر است که در مورد وضعیت حقیقی خود صحبت کند. وقتی نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به هفت تپه آمدند، مشخص شد که تعداد زیادی از کارگران هفت تپه معترض و خواستار خلع ید مدیران کنونی هستند. فیلم این اعتراضات هم موجود است. ما به صراحت اعلام کرده ایم که با کارفرمای کنونی مشکل داریم و تنها خواسته به حق ما خلع ید این افراد است.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، با بیان اینکه مدیران هفت تپه تعدادی از بازرسان بخش خصوصی را آورده اند و در حال حسابرسی مالی هستند، افزود: متأسفانه در حال حاضر عوامل کارفرما که اندک هم هستند تبلیغات سو علیه کارگران می‌کنند. وقتی در پرونده ارزی مدیران هفت تپه وضعیت مالی و رشوه دادن هایشان موجود است، دیگر خریدن چند کارگر برای اینکه علیه کارگران معترض تبلیغات سو کنند و خریدن چند حسابرس مالی، سخت نیست.

این فعال کارگری گفت: آیا چند حسابرس بخش خصوصی می‌توانند گزارشات دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ را زیر سوال ببرند؟ این نهادها متفق القول اعلام کرده اند که آقایان اسدبیگی اهلیت ندارند و شرکت باید برگردد و تصمیم گیری مجدد در مورد شرکت شود.

چرا در حال حاضر استحصال کارخانه به زیر ۶ درصد رسیده است؟

این فعال کارگری ادامه داد: بیشتر مشکلات ما این است که تعدادی بازنشسته در شرکت داریم که از طرف کارفرما آمده اند و فقط به حاشیه‌های شرکت دامن می‌زنند؛ در حال حاضر خرید انجام می‌شود و کالای غیرمرغوب از طریق همان بازنشسته فاکتور زده و کالا تأیید می‌شود و از طریق بازنشسته دیگری سند می‌خورد؛ در واقع در شرکت هفت تپه سلسله مراتب را رعایت کرده اند و اشخاصی را برای جعل سند آوده اند. پیش از اینکه هفت تپه به بخش خصوصی واگذار شود، استحصال کارخانه از ۱۰ روی ۹.۵ بود یعنی از هر ۱۰۰ تن باید ۱۰ تن شکر خالص تولید می‌کردیم اگر این آقایون ادعا دارند که ما چنین کارهایی کرده ایم و دستگاه‌هایی را خریده ایم چرا در حال حاضر استحصال کارخانه به زیر ۶ درصد رسیده است؟ آیا این موضوع در تناقض با ادعاهای کارفرما نیست؟ آیا این هزینه کردن‌ها نباید برای کارگر محسوس باشد؟ نه کشت نه اورهال و نه برداشت درست نبوده است. این موضوع برای همه محرز است.

عوامل کارفرما اعتصاب راه انداختند که حقوق کارگران را ندهند

وی ادامه داد: آقایان کارفرما هر زمان در دادگاه گیر کرده اند خودشان اعتصاب را شروع و حقوق را واریز نکرده اند. این اعتصاب ۷۰ روزه اخیر که انجام شد، بپرسید شروع کننده اعتصاب چه کسی بوده است؟ این اعتصابات در حالی بود که طبق صحبتی که ما با قوه قضائیه داشتیم قرار بود تولید ادامه داشته باشد و دادگاه اسدبیگی در نهایت آرامش انجام شود اما عوامل کارفرما بیانیه اعتصاب دادند و اعتصاب را شروع کردند و حقوق را واریز نکردند و کارگر مطالبه گر شده است.

این فعال کارگری گفت: این آقایان خودشان حقوق را پرداخت نمی‌کنند و گره در کار می‌اندازند؛ یکی دو نفر که در شرکت هفت تپه کار هم نمی‌کنند این مسائل را ساماندهی می‌کنند مثلاً به آشوب دامن می‌زنند یا اینکه برخی وسایل شرکت را تخریب می‌کنند. کارگری که دلسوز شرکت است هیچ گاه دست به چنین اقداماتی نمی‌زند. ۱۳۰ کارگر غیرشرکتی را اخراج کرده اند و بسیاری از این افراد هنوز سر کار نیامده اند.

وی افزود: ما کارخانه نیشکر هفت تپه هستیم، اگر قرار بر ایجاد توسعه در شرکت باشد، توسعه باید در راستای تولید نیشکر باشد نه موضوع دیگری.

تنها ۱۵ هزار تن شکر سفید داریم

این فعال کارگری گفت: سالی که هفت تپه به بخش خصوصی واگذار شد ۵۷ هزار تن شکر سفید در کارخانه موجود بوده است الان به ۱۸ هزار تن شکر زرد رسیده است که بر اساس محاسبات یعنی ۱۵ هزار تن شکر سفید داریم. این عملکرد آقایان اسدبیگی بوده است؛ از ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت به ۶ هزار هکتار رسیده ایم؛ سند تمام این مباحث موجود است. این آقایان که ادعای ۳ هزار هکتار سطح کشت دارند از کجا این ارقام را می‌آوردند؟

وی با بیان اینکه هدف این آقایان کار کردن در هفت تپه نبوده است، افزود: در شرکت هفت تپه به جز کشت و صنعت، دو هزار خانوار ساکن هستند و شهری کامل است. آقایان اسدبیگی هفت تپه را ویرانه کرده اند و امنیت شغلی و اجتماعی منطقه را هم به خطر انداخته اند. هیچ گونه تخصصی ندارند و فاقد هر گونه اهلیت مالی و مدیریتی هستند.

این فعال کارگری گفت: آقای دژپسند گفته اند که در زمان واگذاری، اهلیت مالی برای ما مهم بوده است. سوال من این است که آقای دژپسند از زمانی که آقایان اسدبیگی روی کار آمده اند، چند بار کارگران مشکل حقوق و دستمزد داشته اند؟

وی با اشاره به اهلیت مدیریتی کارفرمای هفت تپه، اظهار داشت: از روزی که این آقایان به هفت تپه آمده اند، چند مدیر عوض کرده اند؟ نه اهلیت مالی داشته اند و نه اهلیت مدیریتی. فکر نمی‌کردند در هفت تپه گیر کنند. فکر می‌کردند یک مدت در هفت تپه می‌مانند و بعد با بستن در شرکت، اعلام ورشکستگی می‌کنند. اما دیدند که هفت تپه اینطور نیست و کارگران به راحتی کنار نمی کشند. ما در مورد منافع هفت تپه با هیچ کسی مذاکره‌ای نداشته ایم.

این فعال کارگری گفت: از قوه قضائیه درخواست داریم هر چه سریع‌تر به پرونده کارفرمای هفت تپه رسیدگی و رأی را صادر کنند و در مورد خلع ید این آقایان تصمیم جدی گرفته شود زیرا هر زمان در پرونده‌های قضائی به مشکل می‌خورند، حقوق کارگران را نمی‌دهند تا به اعتراضات کارگران دامن بزنند.

نظر شما