شناسهٔ خبر: 165228 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: ۷۰ درصدارزش بازار سرمایه هنوز جای رشد دارد

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش ها نشان می دهد از نظر ارزش بازار, حدود 70 درصد ارزش بازار سرمایه، قیمت سهام کنونی هنوز جای رشد دارد.

به گزارش «نماینده»،محمدرضا پورابراهیمی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه فضای بی اعتمادی در این بازار، شکل گرفته است افزود: این فضا به واسطه اقداماتی بوده که در  ماه های اخیر توسط دولت، انجام و برداشتی از آن برای مردم فراهم شده که نیازمند اصلاح رفتار دولت بوده است.

پورابراهیمی افزود: زمانی که مردم را به سمت بازار سرمایه دعوت می کنیم ابتدا باید زمینه ایجاد  رفتار تخصصی در این بازار شکل بگیرد.

**دارندگان سهام عدالت معامله‌گر بازار بورس هستند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمی شود در بازار تخصصی سرمایه از توده های مردم درخواست کنیم وارد این بازار شوند و آنها را بدون هیچ گونه آموزش و اطلاع رسانی و یک رویکرد مشاوره ای، وارد جریان کاملا تخصصی کنیم و سپس بگوییم اگر شما متضرر شدید باید فکر می کردید و با نگاه تخصصی وارد این بازار می شوید.
وی گفت: معمولاً بازار سرمایه در دنیا محل حضور افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای است و افراد معمولی با  روش هایی که در مکانیزم های بازار سرمایه کشورشان دیده شده است، استفاده می کنند اما در کشور ما این اقدام  نشد.
پورابراهیمی افزود: در مورد آزاد سازی سهام عدالت هم، حجم بزرگی از دارندگان این سهام، در عمل در این فضا قرار گرفتند که به عنوان معامله گر در بازار سرمایه عمل کنند.

**75 درصد از ارزش بازار سرمایه به 35 شخصیت حقوقی تعلق دارد 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنچه که در ذهن بخشی از جامعه شکل گرفته که دولت از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت کرده است اما خروجی آن به ضرر مردم تمام شد باید در رفتار عملیاتی دولت, موجب اصلاح نگاه مردم به این بازار شود.
پورابراهیمی افزود: حدود 75 درصد از ارزش بازار سرمایه به 30 تا 35 شخصیت حقوقی در اقتصاد ایران تعلق دارد یعنی سهام شناور کشورمان در همه دنیا، کمترین است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نگاه بلند مدت به افزایش سهام شناور است اما در شرایط کنونی، یکی از ویژگی های بازار سرمایه ما این است که بخش عمده ای از آن در اختیار حاکمیت، نهادهای عمومی غیر دولتی یا مجموعه های وابسته به دولت و مانند آن است.
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه حدود 75 تا 80 درصد آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط حدود 30 تا 35 شخصیت حقوقی در حوزه اقتصادی اداره می شود، نگرانی از ریزش بازار و سقوط بازار، اساساً وجود ندارد.

**55 درصد از سهام شرکت‌ها زیر قیمت ذاتی آنهاست
پورابراهیمی گفت: آمار شرکت های بورسی نشان می دهد تولید و فروش این شرکت ها نسبت به ماه گذشته به طور میانگین 17 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد افزایش یافته است.
او افزود: بنابراین اساس بازار سرمایه کشورمان مشکل خاص نگران کننده ای ندارد اما فضای بی اعتمادی و اثر روانی بر واقعیت اقتصادی، غالب شده است.
پورابراهیمی اضافه کرد: گزارش ها نشان می دهد از نظر ارزش بازار, حدود 70 درصد ارزش بازار سرمایه، قیمت سهام کنونی هنوز جای رشد دارد و فقط قیمت تعدادی از سهام از ارزش ذاتی شان بیشتر است و در همه جای دنیا هم این گونه است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از مردم خواست رویکرد ریسک را در دستور کار خود قرار دهند و نگاهشان در خصوص شرکت های کوچک، متفاوت باشد زیرا ریسک آن ها نسبت به شرکت های بزرگ، بیشتر است و شاخص ها هم این موضوع را نشان می دهد.
پورابراهیمی گفت: از نظر تعداد هم حدود 45 درصد که بیشتر آن ها شرکت های کوچک هستند، درصدی از قیمت های سهام آن ها از ارزش ذاتی آن ها بیشتر شده است اما قیمت حدود 55 درصد از آن ها زیر قیمت ذاتی آن هاست و هنوز می تواند رشد کند.
ضرورت فرهنگ سازی  ور فتار حرفه ای 
او با بیان اینکه صدا و سیما هم می تواند در زمینه بازار سرمایه, فرهنگ سازی کند و آن را آموزش دهد, گفت: قرار بود توافقنامه ای میان مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما و وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص راه اندازی شبکه تخصصی بازار سرمایه انجام شود که این از ضرورت هاست.
آقای پور ابراهیمی گفت: رویکرد مدیریت بازار سرمایه، حرفه ای است و خلاء اصلی ما وجود اطلاعات برای مردم در بازار سرمایه است.
وی افزود: در بازار باید رفتاری شکل بگیرد که حافظ سهامداران خرد و مردم باشد.
پورابراهیمی ادامه داد: ناظر بازار سرمایه در انجام بخشی از وظایف خود در صیانت از حفظ حقوق سهامداران به ویژه سهامداران خرد, خوب عمل نکرده است زمانی که قیمت سهمی هیچ ارتباطی با واقعیت اقتصادی شرکت و فضای عمومی اقتصاد، نداشته است چرا اجازه داد افزایش قیمت یابد و چرا نماد آن شرکت را نبست؟

**نباید با ساختار قدیمی سازمان بورس کار کنیم
او با بیان اینکه اصلی ترین چالش بازار سرمایه از نگاه تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نقد شوندگی است, اضافه کرد: اگر نقدشوندگی اتفاق نیفتد بالاترین ریسک در بازار سرمایه محقق می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید اجازه دهیم بازار سرمایه در شرایط عادی خود حرکت کند, گفت: اینکه بعد از ساعت کاری این بازار ، معاملات ابطال شود، همه چیز تحت شعاع قرار می گیرد. 
پورابراهیمی افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه بازار سرمایه, امروز سه شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت می شود.
وی با اشاره به اینکه محورهای این گزارَش، سازمان بورس را به انجام اقداماتی مکلف می کند,  اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر ابعاد و جنس بازار سرمایه, متفاوت شده است نباید با ساختار قدیمی سازمان بورس کار کنیم و ساختار جدید از جمله در نحوه نظارت بر بازار و پذیرش شرکت ها باید شکل گیرد.

**سازمان بورس هر روز تصمیمات جدیدی می‌گیرد
پورابراهیمی گفت: یکی از چالش‌های ما در بازار سرمایه این است که بسیاری از شرکت های بورسی از قیمت های دستوری متضرر هستند و موجب شده است فضای دلالی شکل بگیرد. مثلا در برخی موارد با وجود انرژی, مواد اولیه و سنگ آهن و کارگران ارزان اما قیمت محصولات فولادی تولیدی شرکت های داخلی, 15 درصد از قیمت محصولات مشابه وارداتی بیشتر است، این رویکرد باید اصلاح شود.
وی, نبود ثبات در مقررات بازار سرمایه را از دیگر مشکلات دانست و گفت: سازمان بورس هر روز تصمیمات جدیدی می گیرد.
پورابراهیمی درباره گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بورس گفت: یکی از نکات گزارش این است که سازمان بورس مکلف است در پایان هر هفته کار، فهرست شرکت ها را در سه بخش پرریسک، کم ریسک و ریسک متوسط ارائه کند تا مردم بدانند که شرکت ها در کدام دسته قرار گرفته اند.

**خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها به جای شرکت‌های تک سهمی
وی, راه اندازی شبکه تخصصی بورس، استفاده از ابزار دامنه مجاز نوسان و حجم مبنا، تشکیل شورای عالی ثبات مالی، تکلیف سازمان بورس برای ورود, کنترل و نظارت بر فضای مجازی و صندوق تثبیت بازار را از دیگر محورهای این گزارش بیان کرد.
پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود به مردم پیشنهاد کرد: اگر در بازار بورس, حرفه ای هستند بر اساس نظر خود تصمیم بگیرند و اگر حرفه ای نیستند و معمولی هستند به شرکت هایی ورود کنند که شاخص قیمت به درآمد آنها، کمترین باشد و ریسک آنها کمتر است و ارزش بازار شرکت ها جزو بهترین ها و بیشترین ها باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین به مردم توصیه کرد: به شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها به جای شرکت های تک سهمی وارد شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما