شناسهٔ خبر: 165184 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

قادری نماینده شیراز در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

بزرگترین ایراد دولت امیدواری به آمریکا و اروپا است/ عدم واکنش به موقع دولت باعث آشفتگی بازار بورس شد

جعفر قادری یکی از بزرگترین این ایرادات چشم امید داشتن به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی است و منتظر هستند که ببینند در این کشورها چه اتفاقاتی می افتد

قادری نماینده شیراز در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده با اشاره به ضرورت توجه به جهش تولید در سالی که به این عنوان، نام گذاری شده است، گفت: در کمیسیون ویژه جهش تولید طرح های بسیاری در دست بررسی است که یکی از  مهم ترین آنها بهبود فضای کسب و کار است طراح این طرح بنده هستم وطرح دیگر،  حمایت از شرکت های دانش بنیان است که برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصلی خود یعنی کمیسیون صنایع طرح رفته است،   البته ما اصرار داشتیم که طرح به کمیسیون جهش تولید برگردد،   اما به نظر هیئت رئیسه بستگی دارد و امیدواریم به کمیسیون ویژه  برگشت داده شود.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید اظهار کرد: معتقدم در شرایط تحریم که هم محدودیت منابع مالی، ریالی و منابع ارزی داخلی و خارجی داریم بهترین فرصت است که به تولید توجه داشته باشیم و بهترین  شکل توجه  آن نیز  است که به شرکت های  با مقیاس کوچک و متوسط توجه داشته باشیم. به دلیل اینکه تاسیس و راه اندازی آنها سریع تر انجام می شود و به شکل گسترده تری میتوان در سطح کشور آن ها را توسعه داد و با عدالت اجتماعی نیز سازگارتر است.

قادری ادامه داد: این شرکتها خصوصا آنهایی که در حوزه دانش بنیان  فعال هستند و حوزه کاری آنها متناسب با فن آوری های روز  تعریف شده،  راحت تر میتوانند انتقال تکنولوژی داشته باشند و برای گرفتن لایسنس و محدودیت ها ی شرکت های  بزرگ را ندارند. اگر بتوانیم این شرکت ها را  در سطح گسترده تر  در کشور راه اندازی کنیم، توجیه پذیر  هست. با توجه به شرایط فعلی که باید تکیه بر تکنولوژی کاربر داشته باشیم  این شرکتها میتواند انتظارات و توقعات را بهتر برآورده کند

 نماینده شیراز اظهار کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از ایراداتی که به دولت وارد میشود  این است که منابع حاصل از واگذاری ها را به جای اینکه در جهت ایجاد واحد های مشابه و رقابتی شدن فضا به کار بگیرد،   پول ها را در تامین هزینه های جاری بودجه صرف کرده  و عملا واحدهای بزرگ  تولیدی شکل نگرفته است؛  چون این خلأ و کمبود تولید در بعضی حوزه ها کاملا احساس میشود  ما باید شرکتهای کوچک و متوسط زود بازده را گسترش دهیم، زیرا  این شرکتها بسیار میتوانند به تولید کشور کمک کنند و مجلس هم مطمناٌ از این شرکتها حمایت میکند.

 قادری با انتقاد از اینکه بعضی مسئولین  به دولتهای خارجی و اروپایی چشم امید بسته اند، اظهار کرد: دولت ایرادات و اشکالات بسیاری  دارد و یکی از  بزرگترین این ایرادات چشم امید داشتن به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی است و منتظر هستند که ببینند در این کشورها چه اتفاقاتی می افتد در حالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، نباید به بیرون نگاه داشته باشیم. این مسله بسیار  مهم است که باید  نگاه استراتژیک توسعه ما  درون زا و برون نگر باشد اما تحلیل آن در درون زایی است و ما متکی به ظرفیت داخلی باشیم و اگر شرایط بین المللی مساعد بود میتوانیم  بهتر استفاده کنیم در غیر اینصورت نباید مانعی برای ادامه پیشرفت کشور باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره جلسات کمیسیون برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: مرکز پژوهشهای مجلس کارهای  مطالعاتی را انجام داده  و جلسات مشترکی بین مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه و بودجه برگزار شده و در کمیته های کمیسیون برنامه و بودجهنیزکمیته ای با عنوان کمیته اصلاح ساختار بودجه شکل گرفته است. اعضای این کمیته جلساتی را با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش ها ترتیب داده اند و به جمع بندی هایی نیز رسیده اند تا حدود ۲۰ مورد محور مهم را در بودجه لحاظ کنند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال  تلاش می کنیم در بحث  اصلاح  ساختار مالیاتی، از مالیات بر تولید به سمت مالیات بر مصرف برویم؛ یا برخی از معافیت های غیر ضروری را حذف کنیم و به سمت مالیات بر مجموعه درآمد برویم.
قادری عنوان کرد: اعتقاد بنده بر این است که برای اصلاح ساختار در بودجه، باید به نکات زیر توجه کرد: ابتدا در بودجه  باید به عدالت اجتماعی و اقتصادی توجه ویژه شود زیرا بودجه باید بتواند حداقل نیاز قشرهای کم درآمد را به نوعی تامین کند.  

وی افزود: اصلاح ساختار باید در جهت مردمی شدن اقتصاد حرکت کند و کشور را به سمت دولت الکترونیک سوق دهد، همچنین منابع بودجه باید اهرمی برای ترغیب بخش خصوصی به کار گرفته شود.  البته این اهرم نباید دولت را  دچار تصدی گری کند باید از تمرکز گرایی جلوگیری و به سمت تمرکز زدایی حرکت کند. اصلاح ساختار بودجه باید مبتنی بر طرح، متکی بر در آمدهای پایدار و تورم زا نباشد

 نماینده شیراز در ادامه گفت: بودجه باید به گونه ای باشد که به توسعه و اشتغال کمک کند، در جهت استراتژی های کاربر حرکت کند، محرک صادرات باشد، منجر به کاهش واردات شود،  به افزایش راندمان و کارایی بخش ها و اجزای دولت کمک و فاصله شکاف علم و فن آوری ما با کشورهای پیشرفته را کم کند.

نماینده شیراز با اشاره به طرح دولت در خصوص اوراق سلف نفتی برای جبران کسری بودجه اذعان کرد:ما این طرح را رد کردیم.   این طرح کار بسیار غلطی بود به دلیل اینکه بازار پول و سرمایه را کاملا دچار آشفتگی و بهم ریختگی میکرد. منابع مالی مورد نیاز دولت تامین می شد اما بدهی را به دولت آینده منتقل میکرد.  

این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به محدودیت هایی که دولت بعدی برای فروش نفت دارد طبیعی است که درآمدهای دولت بعدی را پیشخور میکرد و آثار و پیامدهای بهم ریختگی بازار را برای دولت بعدی و کشور  در پی داشت،  ضمن اینکه تمام نقدینگی از بازار بورس خارج میشد و به این سمت سوق داده میشد. با اینکه که  نرخ بازدهی بسیار بالایی داشت، اما عادت دادن مردم به نرخ های بالا هم باعث میشود مردم دیگر تمایلی برای خرید اوراق با نرخ پایین و متوسط نداشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد:ما معتقد هستیم اگر دولت در بورس به درستی عمل کند حجم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی برای دولت ایجاد می شود.   به این شرط که در بازار بورس شفافیت داشته باشیم میتوانیم یک سری از مشکلات اقتصادی مردم را حل کنیم و بهترین شکل برای هدایت و انتقال نقدینگی به سمت تولید بازار بورس است

قادری با انتقاد از عدم واکنش به موقع دولت در خصوص بازار گفت: متاسفانه عدم واکنش به موقع دولت در شرایطی که شاخص بورس در حال افزایش بود، باعث آشفتگی در این بازار شد. دولت باید واکنش به موقع و سریع  در این بازار نشان میداد و در مقابل تقاضا عرضه را افزایش میداد.  این اتفاق نیفتاد و قیمت ها حبابی شد و زمانی عرضه را افزایش داد که باعث شد بعضی از قیمت ها افت داشته باشند و افرادی که تازه به این بازار ورود کرده بودند به صورت احساسی تصمیصم گیری کنند و از بازار خارج شوند. لذا همین رفتارهای احساسی باعث شده است که بازار بورس با مشکل مواجه شود و برای مدتی شاخص کل روند نزولی داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد:  فروش سهام دولت در بازار بورس باید انجام شود و مولد سازی و اصلاح ساختار مورد توجه قرار بگیرد. واگذاری سهام دولت در بورس میتواند منابع مالی دولت را تامین کند و از طرفی هم چون طرح های جدید شروع میشود اگر نقدینگی به درستی تامین شود میتواند بسیاری از مشکلات دولت را حل کند.

{مصاحبه کننده:سحر سموات}

نظر شما