شناسهٔ خبر: 165168 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اتحادیه عرب را به پایان کار خود نزدیک کرده است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است آمریکا به خاطر فروش تسلیحات به کشورهای عربی، پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته است.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به عدم پذیرش ریاست دوره ای اتحادیه عرب از سوی فلسطین، گفت: اتحادیه عرب بعد از جنگ جهانی دوم با هدف ایجاد انسجام میان کشورهای عربی و ممانعت از رشد کمونیسم در منطقه شکل گرفت اما مسأله اسرائیل به مرور باعث شد مسائل هویتی برای کشورهای عرب ایجاد شود.

اتحادیه عرب باعث رفع اختلافات میان کشورهای عربی نشده است

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پیدایش رژیم جعلی اسرائیل باعث شد برخی کشورها همچون مصر و اردن محافظه کار شده و با این رژیم ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: بعد از آن نیز برخی کشورهای دیگر با تشویق آمریکایی ها، عادی سازی روابط با اسرائیل را آغاز کردند که باعث شده است اتحادیه عرب به پایان کار خود نزدیک شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه عرب نتوانسته است منجر به حل اختلافات کشورهای عربی شود، عنوان کرد: با وجود تشکلی همچون اتحادیه عرب، عراق به کویت حمله کرد، چالش های سوریه و عراق حل نشد و در حال حاضر نیز اختلافات میان قطر و عربستان به سرانجام نرسیده است که با آغاز موج عادی سازی روابط با اسرائیل نیز، ناکارآمدی این اتحادیه تکمیل شده و مجمع بی خاصیت دیگری در جهان عرب به پایان عمر خود می رسد.

عدم همخوانی سیاست‌های حاکمان قدیمی کشورهای عربی با نیازهای جهان عرب

رحیمی جهان آبادی در ادامه با اشاره به بحران های متعددی که جهان عرب در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، عنوان کرد: سیاست های حاکمان قدیمی عرب در منطقه با نیازهای جهان عرب همخوان نیست و از سوی دیگر نیز جایگاه مطمئنی برای جایگزینی نسل قدیم وجود ندارد و در کنار آن نیز بهار عربی باعث بروز چالش های جدی و جنگ های داخلی در برخی از این کشورها شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: تلاش آمریکا برای عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی صرفا مبنای اقتصادی داشته تا بتوانند تسلیحات نظامی خود را به کشورهای عربی بفروشند؛ از سوی دیگر در قبال ایران با بن بست مواجه شده اند چرا که تصور می کردند بعد از خروج از برجام، جمهوری اسلامی تسلیم می شود لذا سعی دارند آبروی از دست رفته خود را به نحو دیگری در خاورمیانه بازگردانند.

بحران جهان عرب در پی ناکارآمدی سران آنها

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه تزلزل جایگاهی آمریکا و ناکارآمدی حکومت های عربی بحران سازی کرده است، خاطرنشان ساخت: اکنون به رسمیت شناختن رژیم نامشروع صهیونیستی بحران دیگری برای جهان عرب است که نه تنها حاصلی برای آنها در بر ندارد بلکه کشورهایی که در این مسیر گام بر می دارند، به انزوای آن‌ها در جهان اسلام و جهان عرب منجر می شود.

نظر شما