شناسهٔ خبر: 165127 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پرداخت ۲۵ درصد از بیمه معلمان مدارس غیردولتی تا پایان مهر/ ایجاد سامانه شفافیت حقوق معلمان

معلم رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: با هدف شفافیت میزان پرداختی حقوق معلمان، سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کنیم تا در جریان پرداخت حقوق معلمان توسط مؤسسان باشیم.

به گزارش «نماینده» سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ از ۱۵ شهریور آغاز شد و درهای مدارس کشور به روی دانش‌آموزان باز شد؛ البته با توجه به اینکه در شرایط کرونا قرار داریم، اختیار حضور دانش‌آموزان در مدارس به والدین سپرده شده است و بچه‌ها می‌توانند از آموزش‌های حضوری، تلویزیونی و در بستر اینترنت استفاده کنند.

از اواخر اسفند سال تحصیلی گذشته که مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا یک ماهی تعطیل شده بود، بحث نگرانی خانواده‌هایی که فرزندانشان را به مدارس غیردولتی سپرده بودند، مطرح شد؛ نگرانی از بابت اینکه برای فرزندانشان هزینه کرده بودند اما به دلیل تعطیلی مدارس، نمی‌توانستند بازخورد خوبی دریافت کنند. از سوی دیگر با اعلام ادامه حضور کرونا در کشور، بحث‌هایی مبنی بر انتقال دانش‌آموزان از مدارس غیردولتی به دولتی از سوی برخی خانواده‌ها مطرح شد.

برخی مخاطبان این خبرگزاری نیز در سامانه «فارس من» با درج سوژه‌هایی با عناوین «پایان به تبعیض حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی توسط وزارت آموزش و پرورش »، «معلمان مدارس غیرانتفاعی: کسی صدای ما را نمی‌شنود» «لزوم عدم بازگشایی مدارس غیردولتی در این شرایط»، «عدم راه‌اندازی سامانه شاد در بعضی مدارس غیردولتی»، «شهریه مدارس غیرانتفاعی بر اساس نوع آموزش دریافت شود» و «» خواستار پیگیری بودند.  

در حال حاضر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز از ۱۵ میلیون دانش‌آموز کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند؛ به سراغ مجتبی زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش رفتیم و از وی درباره وضعیت مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید به گفت‌وگو نشستیم:

** مدارس غیردولتی علاوه بر سامانه «شاد» از پلتفرم‌های آموزشی خودشان هم استفاده می‌کنند

‌* مدارس غیر دولتی مانند مدارس دولتی از ۱۵ شهریور دایر شده‌اند؛ در بازدیدهایی که صورت گرفته است، وضعیت چگونه بود؟

مدارس غیر دولتی مانند سایر مدارس از ۱۵ شهریور دایر شدند. در تهران روزانه ۵، ۶ تیم بر فعالیت مدارس نظارت دارند و رصدی از کل مدارس کشور داشتیم. چند موضوع را هدف‌گذاری کردیم و نظارت می‌کنیم. یکی از موارد این است که نحوه حضور دانش‌آموزان به چه شکلی است. در خصوص نحوه حضور در حال حاضر اکثر مدارس ما هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری هستند یعنی همزمان یک گروه صبح می آیند و کلاس را برگزار می‌کنند و یک گروه دیگر آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان و اولیا دارند. چون مدارس ما علاوه بر سامانه شاد از پلتفرم‌های آموزشی خودشان هم استفاده می‌کنند. یعنی از آن خدمات افزوده‌ بر سامانه شاد استفاده می‌کنند. و اکثریت قریب به اتفاق مدارس ما آموزش‌انلاین دارند.

* یکسری از والدین مدارس غیردولتی عنوان می‌کنند که دانش‌آموزان زمان زیادی را در مدرسه می‌گذرانند آیا این موضوع قانونی است یا خیر؟ آیا این موضوع متضاد با کاهش ساعت آموزش بر اساس پروتکل‌های بهداشتی نیست؟

وزارتخانه بر اساس بخشنامه اجازه داده است که شورای مدرسه تصمیم بگیرد و اگر این اتفاق افتاده است تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شورای مدرسه است؛ همان‌طور که می‌دانید در شورای مدرسه، اولیا نیز حضور دارند و با هماهنگی اولیا تصمیم‌گیری انجام می‌شود البته بنده نیز این خبر را شنیدم که برخی مدارس تا ساعت ۱۳ کلاس دارند اما مصوبه شورای مدرسه را گرفتند. همچنین آن دسته از اولیای دانش‌آموزان که نمی‌خواهند فرزندانشان در مدرسه حضور پیدا کنند به صورت غیر حضوری و آنلاین آموزش می‌بینند.

مدرسه غیر دولتی از نظر آموزشی به ویژه استفاده از آموزش‌های آنلاین و استفاده از ظرفیت پلتفرم‌ها برای تکالیف دانش‌آموزی و آزمون‌های آنلاین عملکرد بسیار مثبتی دارند یعنی آمارهایی که ما گرفتیم و بازدیدهایی که داریم حاکی این موضوع است. هر روز بازدید ها از مدارس غیر دولتی توسط تیم‌های نظارتی  انجام می‌شود.  

** امسال فوق برنامه غیر آموزشی در مدارس غیردولتی نداریم

* امسال چه تعداد دانش‌آموز در مدارس غیردولتی داریم؟

امسال خیلی کاهش تعداد دانش‌آموز نداشتیم. یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در ۱۷ هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند.

* برخی خانواده‌ها از هزینه‌ها مدارس غیردولتی گلایه داشتند که مدارس هزینه بالا یا هزینه فوق برنامه دریافت می‌کنند؟  

امسال فوق برنامه غیر آموزشی نداریم و والدین فقط باید آن چیزی که در الگوی شهریه اعلام کردیم، پرداخت کنند و آن چیزی که در چارچوب الگوی شهریه اعلام نشده است را می‌توانند پرداخت نکنند.

* منظور شما این است که مثلا خانواده به سایت مشارکت‌ها مراجعه می‌کند، اگر رقم اعلام شده مدرسه همان باشد که در سایت درج شده است باید پرداخت کند اما اگر بالاتر بود چه کند؟

اگر مدرسه هزینه‌ای به غیر از آنچه که در الگوی شهریه از اولیا خواسته است، پرداخت نکنند. قابل رصد هم هست یعنی هم از طریق سامانه مشارکت‌ها و هم سامانه استان‌ها کاملا قابل رصد است و این را مطالبه کنند یعنی پوستر شهریه را مطالعه کنند.  

* برای شکایت و گلایه به کجا باید مراجعه کنند؟  

شماره ۴۳۱۷ در این راستا فعال است و همچنین می‌توانند به اداره مشارکت‌های مردمی مناطق و استان‌ها مراجعه کنند و اگر نیاز باشد، ما هم در سازمان آمادگی پیگیری داریم.

** کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی رصد می‌شود

* بازدیدهایی که از مدارس داشتید، موردی از اینکه دانش‌آموزان و معلمان مبتلا به کرونا شده باشند، گزارش شده است؟

خیر، ما موردی نداشتیم. اتفاقا روی این موضوع حساس بودیم. بازدیدهایی که داریم، موضوعی است یعنی ۷، ۸ موضوع را مشخص کردیم و اعلام کردیم که روی این موضوعات پیگیری کرده و نظارت کنید. یکی از این موارد نحوه ارتباط مدارس با اولیاست؛ مورد دیگر نحوه آموزش است و اینکه از چه شبکه‌ای استفاده می‌کنند. آیا فقط از شبکه «شاد» است و اگر از خدمات افزوده استفاده می‌کنند، از چه پلتفرم‌ها و سامانه‌هایی استفاده می‌شود.

مورد دیگر نحوه حضور دانش‌آموزان در مدارس است که آیا دانش‌آموزان کاملا حضوری، نیمه حضوری یا غیرحضوری هستند؟ این موارد باید مشخص شود.   

* وقتی مدارس غیردولتی از پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌کنند، چگونه می‌توان نظارت کرد؟

قابل رصد است. زمانی که بازرسان در مدرسه حضور پیدا می‌کنند، با اولیا هم تماس می‌گیرند و کیفیت آموزش را رصد می‌کنند؛ خوشبختانه تا امروز مدارس غیردولتی به خوبی پیش رفتند البته مدارسی هم داشتیم که اولیا از نحوه آموزش رضایت نداشتند و در این راستا پیگیری کردیم و مجبورشان کردیم که سامانه‌هایی استفاده کنند که رضایت ایجاد کند.  

الان اولیا از مدارس غیردولتی انتظار دارند که آموزش‌ها آنلاین برگزار شود و تکالیف کاملا علمی از اولیا گرفته شود. درصدی که گله‌مندی به عمکرد مدارس داشتند خیلی کم بود. البته هزینه‌های آموزش آنلاین بسیار بالاست و مسؤولان غیردولتی تمام تلاش خود را می‌کنند.

**  ایجاد سامانه شفافیت حقوق تا پایان مهر

* معلمان مدارس غیردولتی در سال تحصیلی گذشته، گلایه‌های متعددی نسبت به حقوقشان در شرایط کرونا داشتند؛ امسال برای آنها چه کردید؟

سال گذشته سامانه‌ای را در قالب الگوی شهریه ایجاد کردیم که دسترسی‌مان به میزان پرداختی حقوق معلمان توسط مؤسسان مشخص شود. این ظرفیت اکنون هست که یک سامانه‌ای را ایجاد کنیم تا بتوانیم به کل میزان پرداختی‌ها دسترسی داشته باشیم و مصر هستیم که تا پایان مهر این سامانه را ایجاد کنیم که حداقل در سازمان مدارس غیردولتی، میزان پرداختی حقوق معلمان توسط مؤسسین و مدیران مدارس دسترسی داشته باشیم.

گله‌مندی معلمان مدارس غیردولتی را شنیدیم و تعدادی از نمایندگان آنها جلسه داشتیم و امسال خیلی سعی کردیم که این موضوع را مرتفع کردیم و در این خصوص کارهای زیادی داشتیم. در سامانه الگوی شهریه قبلا از مؤسسین، نظرات را گرفتیم و میزان پرداختی‌هایشان به معلمان را در سامانه خوداظهاری کردند اما خوداظهاری مدیران را باید در قالب یک سامانه بیاوریم که در حال پیگیری می‌کنین تا بدانیم حقوق یک معلم در هر منطقه چقدر است و آیا بیمه آنها پرداخت می‌شود.

ما امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق حمایت داریم و تلاش می‌کنیم تا ۲۵ درصد از بیمه معلمان را از مهر ماه پرداخت کنیم.  

* یعنی از همین ماه؟

بله، پایان مهر. این بودجه در صندوق حمایت از مدارس غیردولتی پیش‌بینی شده است و امیدواریم بتوانیم بگیریم و پرداخت شود و کمکی به معلمان به مدارس غیردولتی پرداخت شود.  

* اسم آن سامانه حقوق معلمان چه خواهد شد؟

سامانه شفافیت حقوق معلمان است البته هنوز عنوان مشخصی ندارد و با هدف شفافیت میزان پرداختی حقوق معلمان، سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کنیم تا در جریان پرداختی حقوق معلمان توسط مؤسسین باشیم. حتی در سازمان اینگونه برنامه‌ریزی کردیم که مؤسس اعلام می‌کند این مبلغ حقوق معلم است، معلم باید این قرارداد را تأیید کند و بگوید این قرارداد را قبول دارم و این حقوق را دریافت می‌کنم.

یکی از دغدغه‌های بنده پرداخت حقوق معلمان است که خدای ناکرده حقی از آنها ضایع نشود.

* این سامانه چه زمانی ایجاد می‌شود؟

امیدواریم تا قبل از پرداخت حقوق در مهرماه، این سامانه را ایجاد کنیم.  

* بررسی گلایه‌های والدین از مدارس غیردولتی 

* یعنی سامانه شفافیت حقوق معلمان مدارس غیردولتی هم تا پایان مهر ایجاد می‌شود؟

بله همینطور است. چون حقوق معلمان در پایان مهر پرداخت می‌شود، قبل از آن باید سامانه شفافیت حقوق معلمان را ایجاد کنیم. البته کار را شروع کردیم و ممکن است حتی زودتر هم آماده شود.  

باید قراردادهای معلمان توسط مؤسسین در سامانه بارگذاری شود و معلمان تأیید کند. مهم رویکرد و هدفگذاری ما در این است که شفافیت در پرداخت حقوق معلم توسط مؤسسین انجام شود.  

* در بررسی و بازدیدها موردهایی بوده است که برخورد کنید؟

بله، به عنوان مثال شکایت داشتیم در تهران که اولیا از نحوه آموزش گلایه داشتند و خواهان این بودند که کلاس‌های درس حضوری باشد اما مدرسه به آنها اعلام کرده بود که امکان حضوری ندارد. این خانواده‌ها می‌گفتند ما در منزل نیستیم و فرزندمان را به مدرسه غیردولتی فرستادیم که سر کلاس حضور پیدا کند. در این راستا، بازرس فرستادیم و مدرسه مکلف کردیم که با رعایت پروتکل‌ها، حتی اگر یک دانش‌آموز خواست که در مدرسه حضور یابد، کلاس درس تشکیل دهند. چندین مورد چنین تقاضاهای را داشتیم.  

* اینها برعکس والدینی هستند که می‌ترسند فرزندشان را به مدرسه بفرستند؟

اقتضائات مدارس غیردولتی متفاوت است. دانش‌آموزی هم پدر و هم مادرش شاغل هستند و نمی‌توانند فرزند را در خانه تنها بگذارند و کسی را هم در اقوام در نزدیکی خود ندارند که فرزندشان را به او بسپارند.  

اما موارد دیگر هم شکایت داشتم که برخی موارد از نوع آموزش بود و برخی خانواده‌های می‌گفتند که مدرسه در آموزش مجازی از سیستم آنلاین استفاده نمی‌کند و این در حالیست که به آنها وعده داده بودند که آموزش آنلاین دارند؛ ما اینها را موظف کردیم که حتما بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای آموزش‌های آنلاین بر اساس قولی که به اولیا دادند، عمل کنند.  

برخی اولیا هم درباره شهریه گلایه داشتند. شهریه اضافی از شهریه مشخص شده در الگوی شهریه بود و عنوان کردند که ما در سامانه مشارکت‌ها، میزان شهریه ۱۲ میلیون است و مدرسه بالاتر می‌گیرد که بازدید کردیم و مدرسه موظف شد که شهریه خود را بر اساس الگوی شهریه دریافت کند.

نظر شما