شناسهٔ خبر: 165120 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تهیه ۴ طرح برای اصلاح قوانین انتخاباتی/ اختلافات قومیتی در انتخابات تناسبی رفع می‌شود

جعفر قادری431 نماینده مردم شیراز در مجلس از تهیه چهار طرح برای برقراری اصلاح قوانین انتخاباتی خبر داد و گفت: نظام انتخابات تناسبی یکی از نظام‌های انتخاباتی مترقی است که بسیاری از مشکلات ریشه دار در اختلافات سیاسی و مسائل قومی و قبیله‌ای را مرتفع می‌کند.

به گزارش «نماینده» جعفر قادری در خصوص طرح‌های اصلاح قوانین انتخاباتی کشور، گفت: چهار طرح برای استقرار نظام انتخابات تناسبی تهیه شده که شامل اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها می‌شود و دو طرح نیز برای اصلاح قانون انتخابات مجلس تهیه شده است. برخی از این طرح‌ها در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در حال بررسی و تعدادی هم در حال طی کردن فرایند بررسی معاونت قوانین هستند.

نظام تناسبی انتخابات الزاما مبتنی بر احزاب نیست/ تشکیل ائتلاف‌ها بر مبنای تخصص، قومیت، محل و مذهب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: راه حل بسیاری از مشکلات کشور که ریشه در اختلافات سیاسی و مسائل قومی و قبیله‌ای دارند در برقراری نظام تناسبی انتخابات است. نظام انتخابات تناسبی یکی از نظام‌های انتخاباتی مترقی است که در کشورهای اسکاندیناوی، عراق و لبنان که جدیدا نظام انتخاباتی خود را به روز کرده‌اند، اجرا می‌شود و تجربه موفقی است زیرا بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات را حل می‌کند.

قادری ادامه داد: نظام تناسبی انتخابات الزاما مبتنی بر احزاب نیست اما زمینه شکل‌گیری و فعال شدن احزاب در انتخابات را فراهم می‌کند. در نظام انتخابات تناسبی، ائتلاف‌ها الزماً بر مبنای احزاب شکل نمی‌گیرد بلکه ائتلاف‌ها می‌توانند بر مبنای قومیت، مذهب باشند یا حتی ائتلاف محلی و تخصصی باشد.

سیستم تناسبی منجر به توزیع کرسی‌ها براساس آرا هر قوم، مذهب و محله‌ای می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در انتخابات شوراها اکثرا مباحث مذهبی، قومی و قبیله‌ای مطرح است و  نظام تناسبی انتخابات کمک می‌کند که هر قومیت، مذهب و محله‌ای متناسب با وزن رأی خود، نماینده و کرسی داشته باشد و اینطور نیست که یک جریان سیاسی، قومی یا مذهبی کل کرسی‌ها را به دست آورد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام اکثریتی فعلی محل اختلاف است، گفت: در یک حوزه انتخابیه ممکن است اکثریت با اهل تسنن باشد اما به دلیل عدم به اجماع رسیدن آن‌ها، یک نفر از اهل تشیع رأی بیاورد یا برعکس این حالت، ممکن است در منطقه‌ای، اکثریت با اصولگرایان باشد اما به دلیل اختلافی که بین آن‌ها رخ داده، کل کرسی‌ها به اصلاح‌طلبان برسد.

وی با بیان اینکه نظام تناسبی این مسائل را حل می‌کند و ائتلاف‌ها متناسب با رای کسب شده کرسی خواهند داشت، افزود: در انتخابات شواری شهر تهران، هر ۲۱ نفر به اصلاح طلبان رسید و در دو دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی یکبار به طور کامل اصلاح‌طلبان و یک بار نیز اصولگرایان ۳۰ کرسی تهران را به دست آوردند که در نظام انتخاباتی تناسبی، شاهد چنین نتایجی نیستیم؛ برای مثال اگر انتخابات مجلس به صورت تناسبی برگزار شود و هر یک از جناح‌ها ۶۰ درصد آراء مردم را کسب کرده باشند، ۶۰ درصد کرسی‌ها را نیز به دست می‌آوردند و ۴۰ درصد کرسی‌های باقیمانده به جریان رقیب اختصاص می‌یابد.

ارائه دو طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بر مبنای سیستم تناسبی

قادری یادآور شد: دو طرح مختلف برای اصلاح قانون انتخابات مجلس نیز ارائه شده است؛ نخست اجرای طرح نظام تناسبی برای شهرهای ۲ نماینده‌ای به بالا پیشنهاد شده است و انتخابات در شهرهای تک نماینده‌ای نیز با همین شیوه فعلی ادامه می‌یابد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدل دیگری که پیشنهاد داده‌ایم این است که نظام انتخاباتی تناسبیِ استانی - شهرستانی را اجرا کنیم، بیان کرد: در این شیوه هر جناح و جریانی متناسب با رأی خود کرسی‌هایی را به دست می‌آورد؛ اما برای مثال اگر جریان اصولگرا در استان فارس ۶۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد باید ۶۰ درصد کرسی‌های استان فارس در مجلس را در اختیار آن‌ها قرار داد و از میان این ۶۰ درصد به ترتیب افرادی که بیشترین رأی را از کل استان به دست آورده‌اند به مجلس راه می‌یابند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر برای اینکه حوزه‌های فرعی حفظ شوند، فقط افرادی می‌توانند در آن حوزه به مجلس راه یابند که متولد آنجا باشند یا چهار سال اشتغال در آن حوزه داشته باشد و حداقل رأی را در آن حوزه انتخابیه فرعی به دست آورده باشند.

نظر شما