شناسهٔ خبر: 165112 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجماع نظر روی اجرای هرچه سریعتر طرح تامین کالاهای اساسی مردم

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: معتقدم با محدود کردن تعداد اقلام در کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی، اطمینان خاطر بیشتری برای اقشار مردم بویژه محرومان و دهک‌های پایین از نظر تامین مواد غذایی لازم بوجود می‌آید.

به گزارش «نماینده» محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بررسی طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون متبوع خود گفت: در دوره دهم مجلس طرح دو فوریتی تامین معیشت و کالاهای اساسی مردم ارائه شد که به دلیل مخالفت دولت و اعلام نوبخت مبنی براینکه ما به دنبال اجرای چنین اقدامی هستیم و نیازی به مصوبه مجلس نیست، نمایندگان با آن طرح در صحن مخالفت کردند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: اما دولت چنین طرحی را تبدیل به موضوع سبد معیشتی کرد، که واقعا با هدف مدنظر ما در مجلس کیلومترها فاصله داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم در مقابل تحریم‌های ظالمانه مقاومت کنیم بنابراین دولت باید تلاش کند تا نیاز مردم را از نظر تامین حداقل معیشت و خرید اقلامی مانند گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، برنج، روغن با قیمت مناسب تامین کند تا اینگونه مردم از نظر تامین معاش خود اطمینان خاطر داشته باشند.

مفتح تاکید کرد: در مجلس یازدهم هم طرح تامین کالاهای اساسی مطرح شد تا کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد زیرا اکنون هم در شرایط جنگ اقتصادی هستیم با این تفاوت که اکنون نسبت به اوایل انقلاب و شرایط جنگ شرایط خیلی بهتری داریم. فروشگاه‌های زنجیرهای،  انبارها و سردخانه‌های متفاوت و بزرگی در سراسر کشور وجود دارد که می‌تواند در تامین کالاهای اساسی مردم کمک کنند بنابراین این طرح قابل اجراست.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد:‌ بوسیله شارژ مبلغی درکارت‌های الکترونیکی و تعریف چند قلم مشخص برای خرید میتوان به مردم بویژه دهک‌های متوسط و رو به پایین جامعه از لحاظ درآمدی کمک کرد اما اکنون بررسی‌ها نسبت به این طرح در کمیسیون به سمتی پیش رفته که مردم بتوانند اقلام متنوع و بسیاری را بوسیله این کارت‌های اعتباری خریداری کنند.

مفتح اظهار کرد:‌ معتقدم با محدود کردن تعداد اقلام در کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی و نیاز اولیه معیشتی، اطمینان خاطر بیشتری برای اقشار مردم بویژه محرومان و دهک‌های پایین از نظر تامین مواد غذایی لازم بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روی تصویب هر چه سریعتر طرح اجماع نظر دارد تنها به دنبال تعیین منابع لازم برای اجرای آن است که البته به نکاتی هم دست پیدا کرده که حتی شاید نیاز به تعیین منبع مالی وجود نداشته باشد، زیرا دولت می‌تواند اقلام اساسی را با قیمت‌های کمتر تامین و در اختیار مردم بگذارد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس گفت: دولت به طور مثال می‌تواند گوشت را کیلویی ۴۰ هزار تومان از روسیه وارد کند.  در گذشته هم  اقلام مشخصی با قیمت پایین‌تر بوسیله کوپن در اختیار مردم قرار می‌گرفت براین اساس با تامین کالاهای اساسی با قیمت پایین توسط دولت و وزارت صمت دیگر بار مالی هم بر دوش دولت بوجود نخواهد آمد.

نظر شما