شناسهٔ خبر: 165038 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فقط ۲۲هزار وام ودیعه مسکن پرداخت شده

نیکزاد نایب‌رئیس دوم مجلس با انتقاد از میزان اعطای وام ودیعه مسکن به خانوارها گفت: جای تاسف دارد که در این دولت وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و سیستم بانک مرکزی به طور کلی به ۲۲۰۰۰ خانوار تسهیلات دادند که میزان آن در مجموع ۶۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش «نماینده»، علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی  با اشاره به سرنوشت طرح مسکن که توسط دولت برای اجاره نشین ها اجرا شده است، گفت: دولت علیرغم تاکیداتی که مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف دولت یازدهم و دوازدهم داشتند مسکن تولید نکرد و عدم تولید انبوه مسکن سبب شد که ما مشکلات عدیده‌ای را در باب مسکن داشته باشیم به طوری که الان خانه دار شدن برای جوانان در کلانشهرها به رویا تبدیل شده است.

* دهک کم درآمد جامعه در این دولت به خدا سپرده شده اند

وی افزود: دهک درآمدی اول و دوم هم که از لحاظ درآمدی در رده های پایین قرار دارند واقعاً در این دولت به خدا سپرده شده اند، امکان خانه‌دار شدن برای آنها وجود ندارد.  

نیکزاد با بیان اینکه ما بالغ بر ۶ و نیم میلیون مستاجر داریم اظهار داشت: به لحاظ فشار که افکار عمومی آورد و واقعاً مردم گرفتار شدند، دولت طرحی را با تبلیغات شروع کرد و گفت که من می خواهم ودیعه مسکن بدهم و این در حالی است که طبق آماری که در اختیار من هست حداقل ۳ میلیون خانوار ایرانی مستاجری هستند که به این ودیعه مسکن نیاز دارند و قرار بود که دولت ۱۵ تا ۳۰ میلیون و در تهران تا ۵۰میلیون تومان وام ودیعه مسکن بدهد.

* برای اعطای وام ودیعه مسکن و پایه پولی را که خط قرمزشان بود افزایش دادند

نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه بر خلاف آنچه که توسط وزیر اقتصاد و اقتصاددانان و بانک مرکزی گفته می شود که خط قرمز ما افزایش پایه پولی است، اینها پایه پولی را هم افزایش دادند تا بتوانند از آن محل تسهیلاتی را در باب ودیعه مسکن پرداخت کنند، گفت: معمولاً جابجایی مستاجران در شهریور ماه صورت می گیرد ولی امسال به صورت استثنا مدارس در ۱۵ شهریور ماه باز و این در حالیست که در سال‌های گذشته اول مهر شروع به کار می کرد و اگر خانواده‌ها نقل و انتقالی داشتند، ‌ طوری تنظیم می‌کردند که اول مهرماه در خانه جدید که اجاره کرده اند مستقر شوند؛ ولی دولت امسال آنقدر ودیعه مسکن را کش داد تا این نقل و انتقال صورت پذیرفت.

نیکزاد با انتقاد از میزان اعطای وام ودیعه مسکن به خانوارها تصریح کرد: جای تاسف دارد که در این دولت وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و سیستم بانک مرکزی به طور کلی به ۲۲۰۰۰ خانوار تسهیلات دادند که میزان آن در مجموع ۶۶۰ میلیارد تومان می‌شود؛ در صورتی که همین الان ۱۵۰ هزار پرونده در سیستم بانکی موجود است و این در حالی است که قرار بود دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهد و خود دولت اعلام کرد که من ۳هزار میلیارد تومان برای این امر کنار گذاشته‌ام.

* این دولت حتی یک سیاست را هم با موفقیت به انجام نرساند

وی با بیان اینکه وقتی اعتقاد نباشد و گرفتاری مردم درک نشود همین اتفاق می افتد که با ضرب و زور ۲۲هزار پرونده با میزان تقریبی ۶۶۰ میلیارد تومان به سرانجام می رسد و باعث تاسف است که یا مردم فرزندان این مردم در مدارس ثبت نام کرده و استقرار پیدا کرده‌اند و  یا دیگر زمان نقل و انتقال مستاجرین گذشت، خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که حتی یک مورد هم ندیدیم که این دولت سیاستی را در پیش بگیرد و با موفقیت به سرانجام برساند.  

* ۱۵۰ هزار پرونده روی میز بانک‌هاست و نمی خواهند این وام را بدهند

نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون میزان درخواستی‌های اعطای وام ودیعه مسکن از سوی مردم اظهار داشت: تا شهریور ماه ۱۵۰ هزار پرونده بدون هیچ عیب و نقصی روی میز بانک‌ها است ولی بانک‌ها تا دلشان نخواهد نمی‌خواهند این وام را بدهند؛ و دلیل این که در سنوات گذشته بانک ها را موظف کردند که به بخش مسکن تسهیلات بدهد، این بود که شخص رئیس‌جمهور هر ۱۵ روز یکبار شورای عالی مسکن را تشکیل می داد و در آنجا مسئولین را سین جیم می‌کرد.

نیکزاد با بیان اینکه گرفتاری مردم باید باور شود گفت:‌ جای تاسف دارد که با وجود این همه مانور، مارش و صحبت هایی که در تلویزیون می شود و می گویند برای اولین بار در حوزه اجاره ما دخالت کردیم، شاهد هستیم که ۲۲۰۰۰ وام به طور متوسط ۳۰ میلیونی ودیعه اعطا شده که در مجموع چیزی حدود ۶۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی در عین حال با تاکید بر این که وام ودیعه مسکن، مٌسَکِن است و درمان نیست تصریح کرد: درمان این است که بخش مسکن را به عنوان مولد و لوکوموتیو اقتصاد و عامل دور زدن تحریم که ۱۳۶ رشته را فعال می‌کند در نظر بگیریم تسهیلات مصوبه شورای پول و اعتبار به آن بدهیم تا تولید مسکن شود؛ اما در کنار این حتماً کاری بکنیم که مسکن به دلالی تبدیل نشود.

*دولت از محل فروش عرصه های مسکن مهر ۵۰ هزار میلیارد کاسب شد

نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه کاری که وزیر اسبق راه و شهرسازی انجام داد و جای تاسف دارد این است که اجازه داد عرصه و اعیانی مسکن های مهری که در شهرهای جدید از جمله پردیس ساخته شده بود اجازه فروش داشته باشد، ‌ خاطرنشان کرد: الان دولت و نظام تلاش می کند که آن مسکن ها را تکمیل کند هرچند نباید منّت بگذارد، چون از همین عرصه‌های مسکن مهر حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان کاسب شدند. مسکن مهر در کشور ساخته می شود و اگر ۱/۵میلیون آن را کنار بگذاریم، از یک میلیون بقیه بابت عرصه ۵۰ میلیون تومان می‌گیرند که رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: البته قانون بودجه سال ۱۳۹۹مجلس شورای اسلامی این مسئله را به اختیار گذاشته ولی این ها به طریقی اجبار کرده‌اند و من این مسئله را دو بار تذکر داده ام.

* آقای وزیر اقتصاد! بابت اجاره منزل مردم وام ندهید به چه کسی وام می‌دهید؟

وی خطاب به وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر شما بابت اجاره منزل مردم تسهیلاتی ندهید که منابعش را هم از خط اعتباری دیده‌اید و پایه پولی را بالا برده‌اید، به چه کسی قصد ارائه تسهیلات دارید؟

نظر شما