شناسهٔ خبر: 165000 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دیپلماسی پارلمانی و دادوستدهای مرزی می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک کند

موسوی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اشتراکات فرهنگی و دینی ایران با کشورهای همسایه و منافع سیاسی و اقتصادی این کشورها با یکدیگر،زمینه‌های همکاری های بیشتری را می طلبد.

به گزارش «نمیانده»، سید کاظم موسوی، با تاکید بر نقش مهم دیپلماسی پارلمانی در اقتصاد کشور، گفت:اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی ایران با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و منافع سیاسی و اقتصادی این کشورها با یکدیگر، زمینه‌های همکاری بیشتری را می طلبد.

سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس افزود: دولت امکانات وسیعی در کشورهای دیگر دارد که باید از آن ها به نحو احسن بهره برداری کند و در این زمینه می توان با تقویت دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بازار صادراتی، شرایط اقتصادی کشور را تغییر داد.

وی با بیان اینکه یکی از ساختارهایی که می‌تواند در جهت دیپلماسی پارلمانی بسیار فعال باشد، "گروه‌های دوستی پارلمانی" است، خاطرنشان  کرد: پارلمان کشورها، ترکیبی از متخصصان را در اختیار دارند که می توانند به ایفای نقش در توسعه روابط و حل چالش‌های بین‌المللی، در قالب دیپلماسی پارلمانی بپردازند.

نماینده مردم اردبیل، نیر و سرعین در مجلس با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی راهی موثر در راستای افزایش رشد اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد کشور با توجه به تحریم‌های اقتصادی است، مطرح کرد: برای رسیدن به چنین هدفی باید ایران دارای اقتصاد قوی و اقتدار ملی باشد، بنابراین دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اهمیت یافتن مناسبات اقتصادی در روابط خارجی، یکی از ابزارهای مهم پیشبرد اهداف بلندمدت و افزایش رشد و توسعه اقتصادی به حساب می‌آید.

وی بااشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشورمان افزود:هم اکنون سرمایه گذاران به نوعی به بدنه دولت متصل شده اند و با مشکلاتی که برای دولت ایجاد می شود آنان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند؛ وزارت خارجه هم باید به سمت گسترش دادوستدهای مرزی و ایجاد بازارها در خارج از کشور حرکت کند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید براینکه در دنیا اولویت اصلی سفارت خانه ها موضوع اقتصادی است، تصریح کرد: کشورهای دنیا ارتباط های سیاسی را در خدمت گسترش بازارها در خارج از کشور قرار می دهند، با تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور از حالت اقتصاد تک محصولی و اتکا به نفت خارج شده و با صادرات غیرنفتی می توانیم از شرایط حساس کنونی که با تحریم های ظالمانه برای کشور ایجاد شده عبور کنیم.

نظر شما