شناسهٔ خبر: 164946 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

امروز؛ نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره یک طرح سه‌فوریتی

کمیسیون امنیت ملی/2 رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از برگزاری نشست کمیسیون با موضوع بررسی طرح سه‌ فوریتی مقابله با آمریکا خبر داد.

به گزارش «نماینده»،مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به تلاش دولت ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه، گفت: بر همین اساس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز نشستی را با حضور نمایندگان و برخی کارشناسان این حوزه خواهد داشت. در این نشست طرح سه فوریتی مقابله با اقدام آمریکا را بررسی خواهیم کرد تا مجلس در جلسه صحن فردا (یکشنبه 30 شهریور) درباره عملکرد و رفتار آمریکا تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: ما در این طرح پیشنهادهایی را مطرح کردیم که با توجه به نظر نمایندگان تکمیل خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در برجام محدودیت‌هایی را پذیرفته است لذا ما در این طرح سه فوریتی پیشنهاد رفع همه محدودیت‌ها را دادیم تا شرایط ما مثل قبل از برجام شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با خانه ملت گفت و گو کرده است، با بیان این که  پیشنهاد دیگر مربوط به نظارت‌های آژانس انرژی بین‌المللی اتمی است  به دسترسی‌های ویژه‌ای که ایران طبق برجام به این نهاد داده اشاره کرد و گفت: در این طرح پیشنهاد کردیم که اگر ظرف دو ماه موضوع حل نشود و تحریم‌های آمریکا استقرار پیدا کند، ایران سطح همکاری با آژانس و نظارت‌های آژانس را تا NPT تقلیل دهد. خروج از NPT جزء برنامه‌های پیشنهادی در این طرح نیست و منظور توقف نظارت‌ها از حیث پروتکل الحاقی و برجام است لذا پیشنهاد شده که نظارت‌های آژانس صرفا در قالب NPT  ادامه یابد.

ذوالنوری تاکید کرد: امکان فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا وجود ندارد زیرا جایگاه ایالات متحده حقوقی و قانونی ندارد و همراهی کشورهای دیگر و شورای امنیت را هم نخواهد داشت. بر اساس برجام مکانیسم ماشه می‌تواند به درخواست یکی از اعضای5+1 فعال شود و ایالات متحده از برجام خارج شده است.

وی افزود: تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که وضع اعمال شده است، کشورهای دیگر هم در تبعیت از تصمیم آمریکا مختار هستند اما انگلیس، آلمان و فرانسه که همیشه از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کردند، ظرف چند روز گذشته اعلام کردند که مطلقا فعال کردن مکانیسم ماشه را قبول ندارند و وجاهتی برای آن قائل نیستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری تلاش‌های دولت آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضع متناسبی را در مقابل تصیمیم ایالات متحده اتخاذ خواهد کرد لذا اگر فشارهای جدید از سوی آمریکا اعمال شود و مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، 5+1 باید به وظیفه خود عمل کنند. ما نیز طبق طرح سه فوریتی مذکور تصمیماتی را عملیاتی خواهیم کرد.

نظر شما