شناسهٔ خبر: 164941 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خوزستان با ۶ سد بزرگ برای تأمین آب شرب با مشکل روبه‌روست

مجتبی یوسفی نماینده خوزستان گفت: استان خوزستان با داشتن ۵ رودخانه پر آب کشور و ۶ سد بزرگ، برای تأمین آب شرب با مشکلات زیادی روبه‌روست.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران  در برنامه سلام صبح بخیر که  از رادیو ایران  پخش شد، درباره آخرین وضعیت خوزستان گفت: متاسفانه نگاه بخشی در کشور وجود دارد که امیدواریم در این دوره از مجلس شورای اسلامی بتوانیم آن را تغییر دهیم. برخی از مناطق کشور توسعه یافته هستند و برخی از مناطق نظیر سیستان و بلوچستان، مناطق مرزی و جنوبی و به خصوص خوزستان در حوزه تأمین آب و برق مورد نیاز و یا حتی دفع فاضلاب دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: استان خوزستان با داشتن ۵ رودخانه پر آب کشور حدود ۴۰ درصد از منابع آبی کشور را تأمین می‌کند و ۶ سد بزرگ در این استان وجود دارد ولی با این حال برای تأمین آب شرب مورد نیاز مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

سفر نمایندگان برای بررسی وضعیت اهواز

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: در این دوره از مجلس سعی کردیم با روحیه تحول در کنار پیشکسوتان رویکردهای قبلی را تغییر دهیم. چنانچه در هفته دوم تشکیل مجلس یازدهم در حالی که هنوز ساختار کمیسیون‌ها به طور کامل شکل نگرفته بود، ۱۲ تن از نمایندگان را به اهواز بردیم و آنها باورشان نمی‌شد که در اهوازی که مجموع ۷۸ درصد منابع نفت و گاز کشور را تأمین می‌کند، مردم با فاصله ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر از شهر اهواز، آب شرب ندارند.

وی تأکید کرد: نمایندگان طی این سفر متوجه شدند که سطح محرومیت در این استان بالاست و همین سفر کمکی کرد تا بتوانیم مشاهدات نمایندگان را به هیئت رئیسه مجلس انتقال دهیم و در نهایت وعده‌ای داده شد که سعی می‌شود ظرفیت مجلس برای نمایندگان مناطق محروم به کار گرفته شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم اضافه کرد: به همین منظور اولین سفر نمایندگان و هئیت رئیسه مجلس به استان خوزستان انجام شد که موضوعات مطرح شده را به عینه مشاهده کنند. نمایندگان مجلس با نظارت بر روند فعالیت در خوزستان، بررسی کردند که آیا اعتبارات و منابعی که به این استان تخصیص داده شده به خوبی مدیریت شده یا خیر.

 بررسی وضعیت خصوصی سازی در خوزستان

وی در ادامه تشریح کرد: برخی از اتفاقاتی که در حوزه خصوصی سازی در مناطقی مانند هفت تپه افتاد و یا موضوع واگذاری یک شرکت مادر تخصصی مانند شرکت ملی حفاری یا توسعه نیشکرها و نیروگاه‌ها که می‌تواند تجربه تلخ گذشته را تکرار کند، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

یوسفی اضافه کرد: نمایندگان از بعد برنامه‌ریزی هم تصمیماتی گرفتند تا برای بودجه سنواتی سال ۱۴۰۰، اگر دولت مانند سال گذشته، برنامه خود را دیر به مجلس ارائه نکند، می‌توانیم با نگاه ویژه‌ای که هم ریاست مجلس و هم نمایندگان دارند، بخشی از اعتبارات به این مناطق داده شود. در برنامه هفتم توسعه که قرار است سال آینده طرح ریزی شود، موضوع خط های اعتباری برای حل مشکل ۷۰۲ روستای استان خوزستان نیز لحاظ شود.

 اشتغال ۸۰۰ هزار نفر با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان

وی تصریح کرد: اگر منابع آبی طرح۵۵۰  هزار هکتاری مقام معظم رهبری توسط وزارت نیرو تامین شود، موجب می شود که ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر مشغول به کار شوند.

یوسفی گفت: در حال حاضر رتبه یک تولید محصول گندم در ایران متعلق به خوزستان است. هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، طرح دو فوریتی خرید تضمینی محصولات را بررسی می کند. این مجلس موضوعاتی را بررسی می کند که ممکن است منافع برخی از افراد سودجو را به خطر بیندازد اما در عین حال مدافع منافع مردم است.

نماینده مردم اهواز ادامه داد: با اینکه متهم به سیاسی کاری می شویم اما اعلام کردیم به جای آنکه با علاقه برخی از افراد خاص سیاسی با دلار چند هزار تومانی، گندم وارد کنید اگر قرار است گندم را از کشاورز شریفی بخرید که الان کود موردنیاز فعالیتش از ۵۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، در زمان خرید محصولات کشاورزان، کمترین میزان برای خرید گندم از کشاورز را در نظر نگیرید.

جلوگیری از واردات بی رویه

وی ادامه داد:ما به دنبال تعامل با دولت هستیم و می خواهیم با ریل گذاری مناسب، حرکت کنیم. در استان خوزستان نزدیک به ۱۸۱ هزار هکتار شلتوک برنج کاشته شده است. این درحالی است که نیاز کشور نزدیک به ۳ میلیون تن برنج است و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید می کنیم و فقط ۸۰۰ هزار تن برای واردات می خواهیم. با این حال مشاهده می کنیم تا ۳ برابر نیاز بازار، واردات داریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس درباره تخلفات این چنینی ورود خواهیم کرد. در شهرداری اهواز، زمین‌هایی را با ۴۰ درصد زیر قیمت واگذار کردند که به عنوان نماینده مردم این موضوعات را بررسی می‌کنیم.

نظر شما