شناسهٔ خبر: 164907 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نرخ محصولات کشاورزی نباید کمتر از نرخ تورم باشد

ساداتی نژاد/2 کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس قانون هیچگاه نرخ محصولات کشاورزی نباید کمتر از نرخ تورم باشد، اما متاسفانه شورای اقتصاد این مسئله را رعایت نکرده است.

به گزارش «نماینده»،سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس امروز (چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه) در صحن علنی مجلس طی گزارشی درباره طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، اظهار داشت: با تصویب این قانون ساختار موجود برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی اصلاح می شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی گندمکاران و کشاورزان جزو ضعیف ترین اقشار جامعه هستند، گفت: متاسفانه در سال های گذشته قیمت محصولات کشاورزی در شورایی تعیین می شد که در آن هیچ نماینده ای از کشاورزان حضور نداشت. حال در تغییر ساختار شورا قرار است که 3 کشاورز خبره ، 3 نفر از تشکل های کشاورزی و 3 نفر از بخش دولتی حضور داشته باشند.

ساداتی نژاد ادامه داد: یکی از مشکلات در بحث تعیین قیمت محصولات کشاورزی این بود که وزیر جهادکشاورزی به عنوان متولی امور کشاورزی اعلام می کرد که شورای اقتصاد هیچ وقت قیمت تعیین شده از سوی وزارتخانه را تایید و تصویب نکرده از طرف دیگر بر اساس قانون هیچگاه نرخ محصولات کشاورزی نباید کمتر از نرخ تورم باشد، اما متاسفانه شورای اقتصاد این مسئله را رعایت نکرده، به طوری که براساس آمارها در سال 95 قیمت خرید تضمینی گندم حدود 10 درصد، در سال 96 در حدود 2 درصد، در سال 97 بدون افزایش و در سال 98 حدود 31 درصد افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت واقعی محصولات کشاورزی باید به کشاورزان پرداخت شود، افزود: این سوال پیش می آید که چرا ما نباید قیمت واقعی محصولات را تعیین کنیم تا کشاورز رغبتی برای کشت نداشته باشد و پس از آن به دلیل کمبود محصولات آن را وارد کنیم. از این رو این مسئله باید تغییر کند.

نظر شما