شناسهٔ خبر: 164894 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حقوقی های بورس به بازارگردانی توجه نمی کنند

بورس رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس گفت: از آنجا که حدود ۵۰ میلیون کاربر در بورس حضور دارند باید نقدینگی‌های جذب شده را به سمت تولید سوق داد.

به گزارش «نماینده»، حسین حسین‌زاده، به تلاش مجلس برای هدایت نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازار بورس، به‌منظور تکمیل پروژه‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: در حالی بورس در ایران از اردیبهشت تا مردادماه سال جاری  ۲۶۰ درصد رشد داشته است که مشابه این رشد غیرمتعارف در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و تنها ۳۰ درصد شرکت‌ها، لیدر بورس هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه باید حق و حقوق مردم در جریان سود و زیان بورس اولویت اصلی مسئولان باشد، ادامه داد: همچنین باید نوسانات مرتبط به ضرر و سود در بورس از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش یابد تا با ممانعت از رشد حبابی، حجم ضرردهی نیز کمتر شود.

وی با روش کنونی ورود شرکت‌ها به بورس مخالفت کرد و دلیل این مخالفت را ورود برخی از آن‌ها به بورس با زیان انباشته عنوان کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: شرکت‌ها باید موظف شوند؛ چند درصد از نقدینگی جذب کرده خود را در بورس نگه دارند و به بازارگردانی بپردازند چراکه مطابق مشاهدات برخی از شرکت‌ها با جذب حجم بالای از نقدینگی مردم، در ادامه بخش قابل ملاحظه ای از این نقدینگی را خارج  می کنند لذا این موضوع باید پیگیری شود.

حسین‌زاده بر ضرورت افزایش نظارت بر شرکت‌های حقوقی در بورس تاکید کرد و دلیل این تاکید را آگاهی از ساز و کار بورس، قدرت، پول و بازارگردانی آن‌ها دانست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیران بورسی باید براساس تخصص انتخاب شوند نه به روش هیات امنا، اضافهکرد: حقوقی‌ها بخش قابل‌ملاحظه‌ای از سهام خود را می‌فروشند و منتظر هستند؛ اعتبار کارگزاری‌ها تسویه شود، در حالی که بهتر است به جای "الزام به تسویه"، "نظارت بر تسویه" محقق شود تا کارگزاری‌ها مجبور به فروش سهام خود در تاریخ ۳۱ شهریور نشوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه سازمان بورس رعایت حال مردم را کند، اضافه کرد: از آنجا که حدود ۵۰ میلیون کاربر در بورس حضور دارند باید نقدینگی‌های جذب شده را در سال جهش تولید به سمت بازار تولید سوق داد.

نظر شما