شناسهٔ خبر: 164888 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تخلیه و بارگیری سالانه ۵ میلیون تن کالا در بنادر شمالی/عقب‌ماندگی ۹۵ میلیون تنی بنادر شمالی

مجتبی یوسفی رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس گفت: چشم انداز بنادر شمالی کشوربرای تخلیه و بارگیری کالا در سال حدود ۱۰۰ میلیون تن است، البته متأسفانه در شرایط فعلی از این بنادر، تنها سالانه حدود ۵ میلیون تن واردات و صادرات صورت می گیرد.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی با انتقاد از عدم توجه و حمایت کافی از حوزه حمل و نقل دریایی و بنادر کشور، گفت: حوزه لجستیک و دریانوردی به عنوان ارزان ترین و پرکاربردترین بخش حمل و نقل در جهان محسوب می شود که این بخش نقش به سزایی در صادرات و واردات کالا دارد. با وجود پیشرفت تکنولوژی در جهان، یکی از موضوعاتی که به هیچ وجه جایگزین نخواهد شد، بحث ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی است.

ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه ای در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک کشورمان، ایران می تواند به هاب منطقه ای در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی تبدیل شود، در شرایط کنونی کشورهای بزرگ اقتصادی از جمله چین خواهان استفاده از ظرفیت های لجستیکی منطقه برای حمل و نقل کالا هستند.

وی گفت: کشور چین به عنوان اقتصاد بزرگ دنیا برای صادرات و واردات کالا به آب های آزاد نیاز دارد، از این رو در چند سال اخیر سرمایه گذاری کلانی برای توسعه بندر گوآدر پاکستان صورت داد، اما با وجود تمام این اقدامات، استفاده از بنادر جنوبی ایران به ویژه بندر چابهار در قیاس با بندر گوآدر صرفه اقتصادی بالاتری برای چین دارد.

یوسفی افزود: در شرایط فعلی برای انتقال کالا از مسیرهای آبی از بندر گوآدر به بنادر مدیترانه حدود ۱۰ روز زمان لازم است، اما انتقال همان کالا از طریق خطوط ریلی بندر چابهار به بندر لاذقیه سوریه حدود ۳ روز زمان می برد.

عقب ماندگی ۹۵ میلیون تنی بنادر شمالی کشور از چشم انداز/سالانه ۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد

وی گفت: از طرف دیگر ظرفیت های کشورمان در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی تنها منحصر به بنادر جنوبی نیست، بلکه چشم انداز بنادر شمالی کشوربرای تخلیه و بارگیری کالا در سال حدود ۱۰۰ میلیون تن است، البته متأسفانه در شرایط فعلی از این بنادر، تنها سالانه حدود ۵ میلیون تن واردات و صادرات صورت می گیرد.

رئیس کمیته بنادر و دریانوردی کمیسیون عمران مجلس افزود: توسعه بنادر در شکوفایی اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای کشور اهمیت به سزایی دارد و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایتالیا از این ظرفیت ها بهره برده اند، اما متأسفانه در کشور ما به دلیل برنامه ریزی نامناسب، از ظرفیت های بالقوه در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی به درستی استفاده نشده است.

نظر شما