شناسهٔ خبر: 164875 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زنگنه با وزرای قبلی برای رفع ابهام کرسنت و توتال مذاکره کند

عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ابهامات قراردادهای کرسنت و توتال به زنگنه وزیر نفت پیشنهاد داد که با وزرای قبلی (منتقد و همراه) وزارت نفت جهت رفع ابهامات این قراردادها جلسات مستمر برگزار کند.

به گزارش «نماینده»، فریدون عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 25 شهریور) در جلسه علنی مجلس و پس از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره عملکرد این وزارتخانه به نمایندگان اظهار داشت: ابهامات زیادی درباره قرارداد کرسنت و توتال وجود دارد.لذا به شما پیشنهاد و راه حلی می‌کنم که شما با وزرای قبلی (منتقد و همراه) نفت در مدت یک سال آینده جلساتی را برگزار کرده و تلاش شود این ابهامات به طور کلی در جمهوری اسلامی رفع شود.

وی در پیشنهاد بعدی به  وزیر نفت افزود:‌ زنگنه باید وقت بیشتری برای ساماندهی وضعیت کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه صرف کند؛ وزارت نفت نیاز به نظام حقوق دستمزد جامع دارد و باید این نظام همسان شود.

*وزارت نفت نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وزارت نفت نیاز به تربیت نیروی انسانی ماهر برای آینده کشور است. لذا لازم است با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعامل بیشتری داشته باشید. 

عباسی‌ گفت:‌تقویت دانشگاه نفت با جذب اساتید با تخصص بالا و حفظ آن دانشگاه و استمرار پذیرش دانشجو محقق می‌شود لذا تاکید بر رشته‌های تخصصی می‌کنیم. همچنین باید رشته‌های جدید در این دانشگاه ایجاد شده و از دستاوردهای کارکنان صنعت نفت و تالیف کتب در این زمینه و تدریس در دانشگاه و همچنین تقویت اسناد ومدارک تخصصی دانشگاه و تبدیل دانشگاه صنعت نفت به دانشگاهی تخصصی و فناورانه محور و جبران کننده کاستی‌های دانشگاه‌های موجود استفاده شود. 

عباسی‌ گفت: باید مجوزهای ساخت توسط پژوهشگاه وزرارت نفت صادر شود که در این راستا لازم است شرکت‌های دانش بنیان در ساخت اجزا تقویت شوند. 

* دوری از مدیریت فردی و عدم دخالت نظریه‌های سیاسی در نفت

وی افزود: روشن کردن اذهان و نمایندگان و اقناع نخبگان جامعه بر تصمیم‌گیری بر اساس نظر کارشناسانه و دوری از مدیریت فردی و توجه به برنامه‌ریزی بدون دخالت نظریه‌های سیاسی در حوزه نفت، گاز وپتروشیمی مورد تاکید است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت‌: به وزیر نفت توصیه می‌کنم از اندیشکده‌های متخصص و فعال در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای کسب نظر و راهکار جهت ترسیم آینده انرژی کشور استفاده بیشتری شود.

*مدیریت انرژی نیازمند انسجام است

عباسی‌ خطاب به زنگنه گفت: نیاز است در زمینه انرژی انسجام مدیریت در کشور وجود داشته باشد لذا به وزیر نفت توصیه می‌کنم شما و وزیر نیرو و وزیر کشور و وزیر صنایع انسجام مدیریت بهتری داشته باشید و در این مورد متاسفانه شاهد انفعال هستیم اما وزیر نفت می‌تواند به عنوان فرمانده در این زمینه انجام وظیفه کند.

وی خاطرنشان کرد: انجام مسئولیت اجتماعی توسط وزارت نفت جمله‌ای است که از مردم و نمایندگان زیاد به گوشتان رسیده است. لذا توجه وزارت نفت به این مسائل و برنامه‌ریزی برای این موضوع لازم است. هر چند که مجلس در این زمینه کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ مشکلی که در استان‌های نفتی و گازی داریم عدم انسجام مدیریت و همکاری مدیران نفتی با مدیران استانی است که توصیه می‌شود به مدیران نفتی اختیارات بیشتری بدهید تا مشکلات اجتماعی آن مناطق حل شود.

عباسی‌ گفت: مجلس آمادگی دارد با وزارت نفت در بالا دست نفت و گاز و موارد پایین دستی همکاری داشته باشد لذا مناسب است برنامه‌ هفتم توسعه کشور با همکاری وزارت نفت و مجلس به گونه‌ای تنظیم و نوشته شود که به اجرا نزدیک‌تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: محاسن، ایرادات و کاستی‌ها درباره مدیریت فردی شما ممکن است وجود داشته باشد و آنچه امروز در صنعت نفت‌مان شاهد هستیم نتیجه مسائل گذشته است لذا پیشنهاد مشخص آن است که در آن متوقف نشده و یک سال آینده فرصت خوبی است که با همکاری مجلس و دولت آینده خوبی که در شان ملت بزرگ ایران است را رقم بزنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه خسارت مدیریت وزیر نفت و همکارانش در این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف به وجود آمده گفت:‌ این موضوعات را به صورت مکتوب به شما می‌دهم که سندی باشد که در این باره در آینده بیشتر صحبت کرده و مسائل را حل و فصل کنیم.

نظر شما