شناسهٔ خبر: 164827 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کشاورزان می‌توانند مانع واردات ۱۲ میلیون تن گندم با هزینه یک میلیارد دلاری شوند

آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس گفت: برای واردات ۱۲ میلیون تن گندم به یک میلیارد دلار معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم در حالی که با حمایت از کشاورزان می‌توانیم آنرا در داخل تولید کنیم.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس در موافقت با طرح طرح دوفوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ گفت: نمایندگان تلاش کردند در این طرح خلأهای قانون مربوط به قانون ۱۳۶۸ را برطرف کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع در جلساتی که قیمت خرید پایه گندم تعیین می شود، باید یک نخبه کشاورزی حضور داشته باشد تا از زحمات کشاورزان و دستیابی به قیمت کارشناسی صحیح دفاع کند.

وی افزود: در سال جاری بهای تمام شده تولید هر کیلو گندم ۴۵۰۰ تومان است، اما صحبت از خرید ۳۲۰۰ تومانی است که با منطق جور در نمی آید و مابه التفاوت آن دست در جیب کشاورزان کردن است.

آزادیخواه ادامه داد: باید یادآور شد برای واردات ۱۲ میلیون تن گندم به یک میلیارد دلار معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه است، در حالی که با حمایت از کشاورزان می توانیم این میزان از محصول را با هزینه ۱۲ هزار میلیارد تومانی در داخل تولید کنیم و مابه التفاوت آن از کشور خارج نشود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۳ شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با طرح دوفوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ گفت: درخصوص موضوع مذکور، قانون مصوب داریم که به خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از جمله گندم توجه کرده است.

وی افزود: قانون یاد شده در برنامه پنجم و ششم توسعه نیز به خرید محصولات اساسی کشاورزی اشاره مستقیم داشته، لذا هم اکنون نیازی به وضع قانون جدید در این رابطه نیست.

نماینده سلماس در مجلس با اشاره به اینکه قوانین انباشته شده زیادی وجود دارد و مسئولان در اجرای آنها سردرگم هستند، تصریح کرد: به عنوان مثال از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص خرید تضمینی محصولاتی مانند سیب، انگور و گوجه سوال کردم که وی در پاسخ عنوان کرد که آیا در قانون این موضوعات ذکر شده یا خیر؟؛ بنابراین هم اکنون در اجرای قانون و تخصیص بودجه در این عرصه مشکل وجود دارد.

ذاکر گفت: کشاورزان زمانی آسیب می بینند که اراده ای برای اجرای قوانین مصوب وجود نداشته باشد، از این رو هم اکنون وقت نظارت میدانی برای تحقق قوانین مصوب گذشته است.

نظر شما