شناسهٔ خبر: 164821 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح دو فوریتی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در مجلس تصویب شد

مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با دو فوریت طرح اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۳ شهریور)   در جلسه علنی با دو فوریت طرح اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم موافقت کردند.

از ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن مجلس ۲۰۷ نماینده با دو فوریت این طرح موافقت کردند که نشان از موافقت ۸۹ درصدی نمایندگان با دوفوریت این طرح است.

سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح این طرح اعلام کرده بود که یک کیلو گندم وارداتی از خارج کشور بالای ۵ هزار تومان است و عملا با این کار به کشاورز خارجی یارانه داده می‌شود. ضمن اینکه با افزایش قیمت بذر، کود و سم قیمت تمام شده گندم بین ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان است.  

وی همچنین اعلام کرد که ما در طرح دو فوریتی دنبال اصلاح تبصره (۱) و (۲) قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی هستیم تا قیمت واقعی برای کشاورزان تعیین شود. با توجه به فرصت محدود پیش رو این طرح باید به صورت دو فوریت در دستور کار قرار گیرد.

ساداتی نژاد گفت: در طرح دو فوریتی اصلاح خرید تضمینی گندم شورای قیمت گذاری و سیاست گذاری حمایت محصولات اساسی کشاورزی که در آن رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، یک کشاورز خبره و نمایندگان ناظر مجلس حضور دارند قیمت نهایی و واقعی خرید تضمینی را مشخص خواهند کرد.

ساداتی‌نژاد با یادآوری افزایش قیمت کود شیمیایی و حذف ارز ترجیحی گفت: با توجه به این شرایط قیمت تمام شده گندم باید حدود ۴۵۰۰ تومان باشد اما گفته شده در شورای اقتصاد قیمت ۳۶۰۰ تومانی برای گندم در نظر گرفتند، این در حالی است که عموم ۷۵ درصدی گندمکاران زمین کمتر از ۵ هزار هکتار دارند و جزو اقشار ضعیف جامعه هستند بنابراین کاهش قیمت خرید تضمینی موجب افزایش مشکلات معیشتی کشاورزان و افزایش واردات در سال آینده خواهد شد.

نظر شما