شناسهٔ خبر: 164739 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لزوم اجرای هر طرح متناسب با بوم و زیست منطقه

سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: باید برای اجرای هر طرح به بوم و زیست آن منطقه توجه کنیم و توسعه شهری را براساس هر شهر دنبال کنیم؛ اخیرا ایده ملت-شهر را مطرح می کنند اما مسیر درستی نیست.

به گزارش «نماینده» سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) صبح امروز در سی و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها گفت: خوشوقت و خوشحالم که در این جلسه حضور شما هستم و چند جمله‌ای را درخصوص مسائل مدیریت شهری خدمت شما عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: امروز شرایط کشور سخت است و استکبار جهانی فشارهایی وارد کرده است و تلاش ما این است که امید را در کشور زنده نگه داریم.

سردار سعید محمد افزود: یکی از وظایف مهم ما و شما که عصاره شهرها و روستاها هستید این است که تلاش کنیم برای ساخت تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی و از حداکثر ظرفیت ها برای رسیدن به آن نقطه استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: در قانون اساسی به خوبی در اصول متعدد به نقش و جایگاه شوراها اشاره شده است و باید از این ظرفیت ها مبتنی بر نیازمندی‌های استان‌ها و شهرستان‌ها استفاده کرد.

وی گفت: اگر امروز از شما که بخشی از مسؤولیت را برعهده دارید بپرسیم چه نمره ای به عملکرد شوراها می‌دهید هرچند نسخه واحدی نداریم اما آن چیزی که به عنوان خروجی می بینیم خیلی مناسب و مطلوب نیست.

سردار سعید محمد ادامه داد: این نشان دهنده آن است که یا از ظرفیت‌ها خوب استفاده نشده است و یا در جاهایی هم در حوزه عملکردی شوراها عقب گرد داشته‌ایم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: البته متاسفانه در جاهایی هم مواجه این هستیم که برخی کپی‌کاری می‌کنند و می گویند خوب است برای مثال تهران شبیه توکیو شود.

وی افزود: به دفعات دیده‌ایم طرح هایی در شهرها اجرا شده است اما فقط یک کپی برداری بوده و نه تنها نتیجه نداشته است بلکه اتلاف منابع هم بوده است؛ نمونه این عملکرد اشتباه همان پایه های پلی است که در شهر قم سالهاست ساخته شده است و طرحش به نتیجه نرسیده است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا ادامه داد: ما باید برای اجرای هر طرح به بوم و زیست آن منطقه توجه کنیم و توسعه شهری را براساس هر شهر دنبال کنیم؛ اخیرا ایده ملت-شهر را مطرح می کنند اما این مسیر، مسیر درستی نیست. برای مثال می گویند ترکیه را به استانبول می شناسیم یا امارات را به یک شهر.

سردار سعید محمد گفت: دوستان شوراها فقط متولی کار عمران و شهری نیستند بلکه باید کارهای بزرگ و میان رشته ای انجام شود و باید به شدت از انجام کارهای احساسی جلوگیری کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: باید مسایل فرهنگی و زیست محیطی و اقتصاد شهری همه با هم دیده شوند تا توسعه زیرساخت‌ها به صورت همگون صورت گیرد.

وی گفت: آیا مشاورینی داریم که طرحی جامع با همین افکار و توقعات تهیه کنند. آیا تبعات زیست محیطی در آن رعایت می شود؟ به نظر می رسد محقق نشود زیرا مشاورین ما عمدتا مشاورین عمرانی و مهندسی هستند.

سردار سعید محمد ادامه داد: همانقدر که به عمران شهرها توجه می کنیم باید به فرهنگ شهروندان خود توجه کنیم. فرهنگ شهروندان امروز دچار مشکلات زیادی است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: درست است که همیشه از فرهنگ ایرانی قدردانی شده است اما فراموش نکنیم یک آسیب هایی هم وارد شده است. برای مثال در حوزه آسیب های خانواده امروز باید کار ویژه‌ای صورت گیرد.
  
وی افزود: باید روی فرهنگ غنی اهل بیت(ع) متمرکز شده و تلاش کنیم این فرهنگ در کشور رشد کند. باید این سوال را پرسید که ما دنبال یک شهر اسلامی مدرن هستیم یا دنبال ساخت یک شهر مدرن اسلامی؛ اگر قرار باشد یک شهر مدرن اسلامی داشته باشیم نتیجه اش می شود همین کارهایی که تا امروز انجام شده است مثلا پلی ساخته شده است و تنها یک واژه اسلامی به آن چسبانده ایم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: اما برعکس باید به سراغ آن برویم که یک شهر اسلامی چه ویژگی های دارد و مدرن شدن را براساس آن تغییر بدهیم؛ ابتدا باید ظرف را شناخت و بعد مظروف را داخل آن قرار بدهیم. سالهاست روحیه خودباوری در کشور تقویت شده است و بزگترین پروژه‌های کشور را رقم زده ایم.

وی گفت: اما در حوزه شهری از این توانستن ما تا امروز چقدر فایده نصیب مردم شده است. مدیریت جامع شهری را باید با تمام پیوست هایش دیده و این فقط از پس یک پیمانکار مثل قرارگاه بر نخواهد آمد؛ یکی از موضوعاتی که کمک به ترمیم آسیب وارد شده به اعتماد و سرمایه اجتماعی خواهد کرد تبعیض زدایی است.

سردار سعید محمد افزود: خیلی از مواقع مردم معتقدند که اگر بتوانند پول هزینه کنند می توانند کارشان را پیش ببرند. برای مثال به همین موضوع طرح ترافیک توجه کنید. شما می تواند پول بدهید و وارد طرح بشوید و هوا را آلوده کنید؛ ما تلنبار مشکلاتی را در شهرها داریم که دو علت دارد یکی نداشتن برنامه جامع و دیگر نداشتن مدیران توانمند برای اجرای درست برنامه ها که همین دو عامل باعث مشکلات عمده برای ما شده است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: قرارگاه از سال ۱۳۶۸ براساس قانون اساسی فعالیت خود را آغاز کرده است و سی و یک سال از عمر آن می گذرد؛ دهه اول دهه بازسازی بود و دهه دوم، ساخت و توسعه بود و دهه سوم، مواجهه با قهر کمپانی های خارجی شد و انحصار شکنی رخ داد و پایه ریزی خوبی برای بروز و ظهور توانمندی های داخلی شد و در دهه جدید هم به دنبال نقش آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی ادامه داد: در سی سال گذشته قرارگاه توانسته است ۴ هزار کیلومتر خطوط راه آهن و ۹۰۰ کیلومتر اتوبان سازی و بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط مترو و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر فیبر نوری بسازد؛ در بخش تولید بنزین و ساخت دیسپچینگ گاز و تولید گاز شیرین و تولید گازوئیل هم دستاوردهای خوبی داشته‌ایم؛ بیش از ۶۲ سد بزرگ توسط قرارگاه خاتم ساخته شده است که بیش از ۶۲ درصد آب شیرین کشور را در خود جای داده است.

نظر شما