شناسهٔ خبر: 164705 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

خدابخشی: اصلاح بودجه زمان‌بر است / باید تراز عملیاتی بودجه صفر شود

خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصلاح بودجه باید طوری انجام شود که دولت برای جبران کسری بودجه خود، دست به اقداماتی نزند که منجر به بی ارزش شدن پول ملی شود.

به گزارش «نماینده»، ۲۸آبان ماه ۹۸ بود که رهبر انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور دوباره بحث اصلاح ساختار بودجه کشور را بیان کردند. از این رو ایشان دولت دوازدهم و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور را مکلف ساختند تا هرچه سریع‌تر ساختار بودجه ریزی کشور را طبق شرایط موجود کشور که دچار سخت‌ترین تحریم‌ها شده بود را اصلاح سازند.

این درحالی بود که مقام معظم رهبری در سال ٧٠ به دولت سازندگی فرمودند که ساختار بودجه و برنامه اقتصاد کشور را بدون اتکا به نفت تهیه کنند که چنین موضوعی هیچگاه به تحقق نرسید که اگر این امر مقام معظم رهبری در هر سال و در دولت‌های گذشته فقط سه درصد هم انجام شده بود اکنون ٨٧ درصد وابستگی کشور به صادرات نفت خام کاهش پیدا می‌کرد.


با وجود صحبت‌های اصلاح ساختار بودجه در مجلس دهم و همچنین دولت، هنوز این اصلاحیه در بودجه کشور صورت نگرفته است و این امر اکنون به مجلس جدید سپرده شده تا بودجه کشور را بعد از ۲۹ سال از ابلاغ رهبر انقلاب، عاری از درآمدهای نفتی کند.

یکی از مشکلات اساسی کشور بحث منفی بودن تراز عملیاتی بودجه است
محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، درباره اصلاح ساختار بودجه کشور در مجلس یازدهم اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون برنامه و بودجه است. در کمیسیون کمیته‌ای به همین منظور تشکیل شده است تا بررسی‌های لازمی در باب این موضع انجام شود.


وی ادامه داد: در این کمیته جلسات متعددی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی کشور برگزار شده است که طی برگزاری این جلسات مواردی از اصلاح بررسی و آماده شده است.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای اصلاح ساختار بودجه باید وقت و انرژی بیشتری گذاشته شود. ضمن اینکه اصلاح ساختار اگر بخواهد درست پیش برود باید توجه‌ای به تابع بودجه که همان برنامه هست صورت گیرد و حتما اصلاح نظام برنامه ریزی باید در دستورکار قرار داشته باشد.

اصلاح نظام برنامه‌ریزی همچون اصلاح بودجه برای کمیسیون مهم است
خدابخشی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه و نظام برنامه ریزی کشور، تصریح کرد: اصلاح نظام برنامه‌ریزی همچون اصلاح بودجه برای کمیسیون مهم است و در این باب بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت.


وی افزود: البته مطابق قانون اساسی، امورات برنامه و بودجه بر عهده شخص رئیس جمهور است و وظیفه‌ای که بر عهده دارد را باید از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور دنبال کند.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در طی این سال‌ها با آن مواجه بودیم و مورد غفلت دولت‌ها و مجالس واقف شده بحث منفی بودن تراز عملیاتی بودجه است.


وی افزود: منفی بودن تراز عملیاتی بودجه در واقع به این معناست که درآمدهایی که در کشور موجود است مخصوصا درآمدهای مالیاتی این موارد نمی‌توانند اعتبارات هزینه‌ای را به طور کامل پوشش دهند.

باید تراز عملیاتی بودجه صفر شود
خدابخشی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی یک شاخص بسیار مهمی در کشور است، ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه باید منجر به بهبود تراز عملیاتی بودجه شود. اینکه چه مقدار بهبود پیدا کند مسئله بسیار مهمی است. اگر تراز عملیاتی بودجه صفر شود یعنی درآمدهای کشور جوابگوی هزینه‌هاست.


وی گفت: اگر اصلاح بودجه به درستی انجام شود دیگر درآمدهای کشور مانند فروش نفت و میعانات گازی یا فروش اوراق را می‌توانیم ذخیره یا در جای‌ دیگر کشور هزینه کنیم.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه باید منجر به قطع وابستگی به نفت گردد یعنی طوری شود که کشور به درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات خام گازی احتیاجی نداشته باشد.


وی افزود: تراز منفی عملیاتی را باید از طریق فروش نفت و میعانات خام یا از فروش اوراق مالی و اسلامی جبران کنیم. این به نوعی آسیبی برای کشور بوده و دشمنان ایران همیشه از این به عنوان یک اهرم فشار و ابزار و تسلیحاتی علیه ما استفاده کرده و خواهند کرد.


خدابخشی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تراز عملیاتی بودجه بهبود یابد، تصریح کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه برخی احکام آماده شده که تاثیر آن باید بر روی بهبود تراز عملیاتی بودجه بررسی شود که این اصلاح در کمیسیون و در مراحل اولیه قرار گرفته شده است و باید تک به تک بررسی شود.

باید بازنگری کامل در معافیت‌های مالیاتی کشور صورت گیرد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که این اصلاح به بودجه سال آینده خواهد رسید؟، گفت: باید بازنگری کامل در معافیت‌های مالیاتی کشور صورت گیرد یعنی در جاهایی که ضرورت دارد باید معافیت‌ها ادامه پیدا کند. پس اصلاح ساختار بودجه باید به صورت ریز به ریز بررسی شود تا نتیجه مثبتی داشته باشد از این رو زمان اتمام رسیدگی آن مشخص نیست.


خدابخشی بیان کرد: باید ساختار بودجه طوری اصلاح شود که فرار مالیاتی در کشور رخ ندهد یعنی منابعی که باید تامین شود از درآمدهایی باشد که از طریق مالیات بدست آمده و این اصلاحیه باید مانع از فرار مالیاتی و بازنگری معافیت مالیاتی شود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اصلاح باید طوری انجام شود که دولت برای جبران کسری بودجه، دست به اقداماتی نزند که منجر به بی ارزش ساختن پول ملی شود. در این صورت در اصلاح ساختار بودجه مطلقا نباید به دنبال این موضوع باشیم که فشاری به مردم وارد شود.

نظر شما