شناسهٔ خبر: 164654 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

رضوانی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

نحوه اطلاع رسانی بازگشایی مدارس مانند سهمیه بندی سوخت بود!/ صلاح مملکت نیست وزارت صمت بیش از این بدون وزیر بماند/ هر نماینده، نماینده مردم همه کشور است، ولو از یک حوزه خاص انتخاب شود

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه متاسفانه در زمینه اطلاع رسانی نحوه بازگشایی مدارس همچون ماجرای سهمیه بندی سوخت عمل شد، گفت:متاسفانه تکرار اینگونه تصمیم گیری ها چالش‌های جدیدی ایجاد می کند.

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» با اشاره به کاهش دغدغه اولیا از حضور فرزندانشان در مدارس، اظهار داشت: متاسفانه تصمیات گرفته شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا بعضا خلق الساعه است و نوع اطلاع رسانی موضوع مصوب، بدتر از نوع تصمیم این ستاد است.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ سالی بازگشایی مدارس را آن هم در ۱۵ شهریور نداشتیم اما امسال با وجود ویروس کرونا این تصمیم گرفته شد، نکته ای که در این بین وجود دارد این است که همه جای کشور مثل تهران و مناطق سردسیر نیست بلکه برخی مناطق همچنان هوای گرم و استفاده از وسایل سرمایشی وجود دارد و این موضوع در نشر بیشتر ویروس بسیار تعیین کننده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اینکه باید ستاد تصمیم گیرنده باشد تردیدی وجود ندارد اما چرا ستاد باید امسال که در شرایط کرونایی قرار داریم بازگشایی مدارس را ۱۵ روز به جلو بیندازد؟ این دیگر یک موضوع تخصصی نیست که از ستاد کرونا اینگونه متوجه شویم  که به لحاظ کارشناسی باید آغاز سال تحصیلی جدید ۱۵ شهریور شود، این که کارشناسی نمی‌شود.

رضوانی افزود: این تصمیم ورای یک تصمیم کارشناسی است که ممکن است حتی در صلاحیت ستاد ملی کرونا هم نباشد و با وجود اینکه ما آن را می پذیریم؛ اما نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود آن است که چه دلیلی دارد مردم و کادر اموزشی تا ۲۴ ساعت قبل، از اجرای آن بی اطلاع باشند، این محل تردید است و باید به ان توجه شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما شاهد بودیم که در زمینه اطلاع رسانی نحوه بازگشایی مدارس همچون ماجرای سهمیه بندی سوخت عمل شد، گفت: متاسفانه تهاتر اینگونه تصمیم گیری ها چالش‌های جدیدی ایجاد می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان مباحث خود به موضوع نحوه برگزاری کنکور و حواشی آن اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم که مجلس نیز می توانست درباره ماجرای کنکور ۹۹ بهتر عمل کند به عنوان مثال به عنوان یک خبرفوری شامگاه روزقبل اعلام  میشود که کنکور به تعویق افتاد و شب بعد از آن اعلام میکنند تعویق لغو شد؛ اگر به این موضوع توجه کنید اشکالات یک جانبه نیست و مقصر یک نهاد یا یک قوه نیز حتی نیست؛ به چه دلیل  ما باید تصمیمی که پخته و نهایی نشده را اعلام رسمی کنیم؟

رضوانی تاکید کرد: متاسفانه دستگاههای مرتبط با موضوع کنکور به ضعف اطلاع رسانی دچار بودند و این امر باعث سرگردانی جوانان شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به وضعیت حوزه تولید و افزایش سرسام آور قیمت کالاها و وضعیت نابسامان وزارت صمت زد و گفت: در رابطه با فرصت سه ماهه ای که قانون به رئیس جمهور برای معرفی وزیر مربوطه داده است  لزوما به این معنا نیست که حتما باید از این سه ماه استفاده شود و همان موقع که خواست برکنار کند، رئیس جمهور باید در ابتدا نفر بعدی را اول تعیین تکلیف می کرد و بعد وزیر را کنار میگذاشت و بلافاصله به مجلس معرفی می کرد. برای این که وزیر مملکت بوده و کسی به کشور شبیخون نزده که برای برکناری آنی تصمیم گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا بعضا دولت در دقیقه ۹۰ و در وقت اضافه وزیر معرفی می‌کند؟، گفت: شاید تصور بر این است که مثلا دولت قصد دارد مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد، اما درنهایت مجلس به مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صمت رای اعتماد نداد و دولت با اینکه بلافاصله باید گزینه بعدی وزارت را به مجلس معرفی می‌کرد، اما متاسفانه این مهم تاکنون صورت نگرفته و وزارت صمت همچنان با سرپرست دیگری در حال فعالیت است.

رضوانی ادامه داد: دولت با این اقدام تخلف قانونی انجام داده است و به نظرم باید این موضوع در جا و زمان مقتضی خود مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه  آیا اطلاع دارید که دولت چه کسی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی خواهد کرد، گفت: نمی دانم چه کسی معرفی می شود و براساس گمانه زنی هایی که شده افراد مختلفی هستند در حدود هفت یا هشت نفر مطرح شدند؛ از طریق دوستانی که در وزارت خانه هستند شنیدم افراد مختلفی مطرح شدند و دو نفرشان بیشتر محتمل است و این دو نفر جزو مسئولینی هستند که  درحال حاضر در دولت یا شبه دولت و نهادهای عمومی مشغول فعالیت هستند. به هیچ وجه صلاح مملکت نیست بیش از این وزارت خانه معطل بماند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکردش در ۲هفته تعطیلی صحن اشاره کرد و گفت: در طی این مدت بنده نیز همچون دیگر همکاران به بررسی مشکلات مردم در مراجعات آن پرداختم البته در این بین بازدیدهایی هم داشتم از برخی موضوعات و جلساتی هم پیرامون برخی مطالبات  داشتم که  معمولا این موضوعات رسانه ای نمی شود. 

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «نماینده» مبنی بر اینکه «تعدادی از مردم نمایندگان تهران را افرادی بی دغدغه نسبت به حوزۀ انتخابیه می شناسند؛ دغدغه اصلی و اولویت های شما در حوزه انتخابیه چیست؟»، گفت: بله همین طور است؛ متاسفانه تنها جایی در کشور که انتخاب مجدد نماینده مستقیما در گرو عملکردش نیست حوزه انتخابیه تهران است که بنده معتقدم این بسیار اشتباه است و باید اصلاح شود. 

رضوانی ادامه داد: راه حل اصلاح این موضوع آن است که حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به چند منطقه تقسیم شود و از این حالت بزرگی در آید. به عنوان مثال چهار، پنج یا ده منطقه تقسیم بندی شود و هر منطقه دو یا سه نماینده داشته باشد و همچون شهرستان ها پاسخگوی موکلین باشند.

وی تصریح کرد: البته در حال حاضر هم ۳۰ نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس پاسخگوی مردم هستند و خواهند بود اما، وقتی از ایده‌آل صحبت می کنیم یعنی اینکه کسی که نماینده مردم می‌شود ممکن است خودش هم برنامه نداشته باشد که در دوره های بعد دوباره کاندید شود اما ایده‌آل این است که اگر کسی حتی یک روز هم نماینده است باید وظیفه اش را در همان یک روز انجام دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که معمولا در کشور روال دارد این طور است که انتخاب مجدد نمایندگان شهرستان ها در گرو عملکرد خوبشان است ولی در تهران این گونه نیست و دلیل آن هم این است که نمایندگان صرفا لیستی انتخاب می شوند.

رضوانی به طرح منطقه بندی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان چند حوزه مجزا اشاره کرد و گفت: فواید زیادی در منطقه ای شدن تهران وجود دارد به گونه ای که عرض کردم مردم از فعالیت نمایندگانشان بیشتر آگاه خواهد شد و این بسیار مطلوب است.

وی تصریح کرد: کسی که نماینده می شود نماینده همه کشور و مردم است ولو این که از یک حوزه خاص انتخاب شود این که کسی صرفا به حوزه انتخابیه خودش فکر کند آفاتی دارد و چه بسا وجوه ملی که در نمایندگان تهران هست هم از این جهت بر دیگران غلبه می کند و نقایصی را می پوشاند و از این جهت خوب است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من آنچه که نمایندگان تهران باید در رابطه با مردم داشته باشند متفاوت از نمایندگان سایر حوزه های انتخابیه نیست، موکلین ما در جاهای مختلف توقعاتی دارند که برخی از این توقعات منطبق بر مر قانون است و برخی از این توقعات ممکن است منطبق بر مر قانون نباشد. به عنوان مثال عزل و نصب ها و دخالت در دستگاه اجرایی وظیفه نماینده نیست اما به طور طبیعی در حوزه های به خصوص کوچک  این توقعات از نماینده وجود دارد؛ یا موارد دیگری که به شئون قانون گذاری و نظارت برمی گردد وظایف و توقعاتی است که مطابق با مر قانون است. لذا این گونه موارد را حتما باید پاسخگو باشیم و در حوزه انتخابیه ما بسیار بزرگ است.

رضوانی تاکید کرد: نمایندگان از این جهت که نماینده مردم و قوه مقننه هستند یکی از رسالت های اصلیشان این است که پیوند بین سایر بخش های حاکمیت و مردم را می تواند تعمیق دهد و نمایندگان باید حتما این نقش نمایندگی مردم را همواره داشته باشند و این گونه نشود که مثل بعضی از دوره ها فکر کنند وکیل دولت هستند. ما وکیل ملت هستیم و باید مردم را نمایندگی کنیم و حداقل وظیفه ای است که هیچ وقت از ما ساقط نمی شود. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح منطقه ای کردن تهران به عنوان حوزه  مجزا برای انتخابات مجلس را پیگیری خواهید کرد، گفت: بله، مدنظرم هست که در اولین فرصت و با همکاری برخی از دوستان نماینده این طرح را پیگیری کنیم.

نظر شما