شناسهٔ خبر: 164585 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مهمترین تغییرات قانون انتخابات ریاست جمهوری از زبان نایب رئیس کمیسیون امور داخلی

آصفری// نایب رئیس امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بحث مدرک تحصیلی و رجل سیاسی دو مولفه مهم هستند که تغییراتی در آنها صورت گرفته است.

به گزارش «نماینده» محمد حسن آصفری با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: قانون انتخابات ریاست جمهوری اکنون دارای ایرادات زیادی است یکی از این ایرادات به مدرک تحصیلی کاندیداها باز می‌گردد که در قانون فعلی داشتن سواد خواندن و نوشتن کافی است که این موضوع باعث شده تا افراد زیادی برای کاندیداتوری در انتخابات مراجعه کنند و کار دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در بررسی صلاحیت کاندیداها چند برابر می‌شود.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که باید در قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شود، شرط داشتن مدرک حداقل فوق لیسانس است.

وی تصریح کرد: در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، رجل سیاسی بازتعریف شده است یعنی افرادی جزو رجل سیاسی محسوب می‌شوند که دارای حداقل دو دوره سابقه نمایندگی مجلس، دو دوره وزیر، سران قوا، معاونین سران قوا و یا فرماندهان عالی مقام و ارشد نظام و یا از مقامات عالی کشور باشند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در ادامه تاکید کرد: از دیگر مواردی که در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بحث داشتن برنامه است. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید در حوزه اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی برای حل مسائل برنامه داشته باشند و باید یا توسط احزاب و یا توسط مقامات، مدیر و مدبر بودن فرد کاندیدا تایید شود.

آصفری در پایان افزود: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مراحل پایانی خود را در کمیسیون شوراها طی می‌کند و به زودی برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد آمد.

نظر شما